Kirjoittaja Aihe: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)  (Luettu 63384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wilbert

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #30 : 19.09.2009, 09:30:21 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi 136 (195 000 km).

Oma autoni on alkanut tasakaasulla n.1800 rpm paikkeilla kuulostamaan lähinnä traktorilta. Vaihteella ei tunnu olevan kolinaan merkitystä, tosin vapaalla ei tunnu niin selkeästi kolisevan. Reilummassa kiihdytyksessä käy vähän nätimmin. Osuukohan oireisto nyt sitten hihnapyörään? Saisin vaan myyjäliikkeen tod.näk. maksamaan vielä ensi viikkoon asti vaihdon.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #31 : 19.09.2009, 14:40:55 »
Eikös noissa uudemmissa ole kiinteät hihnapyörät?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

wilbert

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #32 : 19.09.2009, 14:59:54 »
Jaa-a. Jos on kiinteä, onko kolina hihnapyörästä silloin poissuljettu vaihtoehto? Saattaahan tuo jotain resonanssiakin olla. Tulee vaan niin voimakkaana esiin että on suht häiritsevää.. Moottorin tukikumien kunto on myös hieman arveluttanut.==> värähtelyt tuntuu tyhjäkäynnilläkin perseessä asti. Ettei sitten liittyisi siihen. Mene ja tiedä. Jos vaan pajalle vie epämääräisten kolinoiden takia niin eivät varmasti halua kuulla ongelmaa, kun kerran liikkeen piikkiin menee :P

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #33 : 19.09.2009, 20:07:48 »
Ääni voi tulla laturista.
Peugeot 508 & Peugeot 607

wilbert

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #34 : 19.09.2009, 21:12:22 »
Ok. Onko vianmääritykseen muuta kotikonstia kuin laittaa kuulolappu laturia vasten ;) ?

wilbert

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #35 : 20.09.2009, 19:10:50 »
Jeps. Täytyy mennä huoltoon kyselemään ja sen jälkeen vaikka volvo-foorumille.

anselmi

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #36 : 27.09.2009, 11:39:21 »
Yksi aamu käynnistyksen jälkeen alkoi keulasta kuulumaan ylimääräisiä ääniä. Katsoin että hihnapyörä väpättää ja ääntää tyhjäkäynnillä. Vaihdatin hihnapyörän Automaalla lauantaina. Autoa hakiessa kysyivät että mikä oli syynä hihnapyörän vaihtoon. Sanoin että kun ääntää ja väpättää. Väittivät että vika on laturin vapaakytkimessä ja laturi pitäisi vaihtaa. Hintaa 700 € eikä ole varastossa (mitähän siellä sitten oikeasti on?). Äänet kuitenkin loppuivat ja hihna pyörii nätisti ilman sivuääniä. Pitääköhän tässä nyt sitten laturille jotain tehdä.....?

Benelli

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #37 : 28.09.2009, 13:10:28 »
Ainakin 406 Hdi:n laturiin pystyy tuon vapaakytkimen vaihtamaan erikseen. On nimittäin aika paljon halvempi kuin uusi laturi.

anselmi

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #38 : 28.09.2009, 14:12:28 »
Ainakin 406 Hdi:n laturiin pystyy tuon vapaakytkimen vaihtamaan erikseen. On nimittäin aika paljon halvempi kuin uusi laturi.

Joo, niin kuulemma pystyy. 70€ sanoi hinnaksi eräs asentaja. 270tkm on mittarissa joten pian varmaankin laturille tulee kilometrit täyteen...

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #39 : 01.10.2009, 12:52:46 »
Yksi aamu käynnistyksen jälkeen alkoi keulasta kuulumaan ylimääräisiä ääniä. Katsoin että hihnapyörä väpättää ja ääntää tyhjäkäynnillä. Vaihdatin hihnapyörän Automaalla lauantaina. Autoa hakiessa kysyivät että mikä oli syynä hihnapyörän vaihtoon. Sanoin että kun ääntää ja väpättää. Väittivät että vika on laturin vapaakytkimessä ja laturi pitäisi vaihtaa. Hintaa 700 € eikä ole varastossa (mitähän siellä sitten oikeasti on?). Äänet kuitenkin loppuivat ja hihna pyörii nätisti ilman sivuääniä. Pitääköhän tässä nyt sitten laturille jotain tehdä.....?

Minulle kävi samoin, ääni tuli ja hihnapyörän vaihdolla hävisi, mutta tuli parin kuukauden kuluttua takaisin ja syy oli laturin hihnapyörä, vapaakytkin oli jumissa. Oli vanha laturi josta sain hihnapyörän ja nyt pelittää, ei äänettömästi mutta ilman lisä-ääniä.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #40 : 07.10.2009, 20:35:05 »
Minulle kävi samoin, ääni tuli ja hihnapyörän vaihdolla hävisi, mutta tuli parin kuukauden kuluttua takaisin ja syy oli laturin hihnapyörä, vapaakytkin oli jumissa. Oli vanha laturi josta sain hihnapyörän ja nyt pelittää, ei äänettömästi mutta ilman lisä-ääniä.

Sama täällä. Laturin vapaakytkin oli jumissa. Sain uudemman ja vähemmän pyörineen laturin tilalle. Nyt ei kiristin vapise yhtään! Kyselin ensin uutta vapaakytkintä. Latureita ja niiden osia myyvän liikkeen kaveri ei oikein suositellut sen vaihtoyritystä. Vapaakytkin/hihnapyörä on kuulemma niin tiukassa että heilläkin menee välillä kallis erikoistyökalu rikki. Mulla on muuten vielä alkuperäinen 290tkm ajettu kampuran hihnapyörä enkä ole huolissani siitä. Ps. Nyt sen vapaakytkimen toiminnan kuulee kun sammuttaa auton tallissa. Laturi jää pieneksi hetkeksi pyörimään koneen pysähdyttyä. (Auto on 406 -03)
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #41 : 05.01.2010, 16:33:47 »
Nyt laukesi omasta 306 90heposesta HDi:stä tuo hihnapyörä, reilun oloisesti oli metallinauhaa pitkin ja poikin apulaitehihnastoa. Auto-artikkelista suosittelivat jotain tehtaan viimesintä ratkaisua tuohon ongelmaan, jossa oli ratkaistu tuo värähtelyvaimennus kumilla?. Täytyy raportoida tarkemmin loppuviikosta, kun haen kapistuksen samalla uusien laturin hiilien kanssa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #42 : 05.01.2010, 17:18:08 »
Vielä mennään alkuperäisellä hihnapyörällä ja auton vm. 2000.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Pasis

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #43 : 05.01.2010, 18:38:45 »
Vielä mennään alkuperäisellä hihnapyörällä ja auton vm. 2000.

Vm. 2000, jolla ajettu alle 100 tkm ? eli ilmeisesti se kestäisi lähes ikuisesti, jollei autolla ajaisi ollenkaan.  ;)

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 325
  • 208 Vti82 -13 sekä monta italialaista.
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #44 : 05.01.2010, 21:31:43 »
Mitä versioita ja vuosimalleja tämä hihnapyörän ongelma koskee? Välillä olen ollut kuulevinani pientä kilinää auton oikealla puolella lumia harjatessa, ei kuulu vasemmalle puolelle. Auto 307 1.6 HDI110 -06, kuuluuko riskiryhmään vai tuleeko kilinä jostain muualta.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.