Kirjoittaja Aihe: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto  (Luettu 26848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #15 : 22.02.2013, 14:34:58 »
Onko öljyn maadulla/merkillä niin väliä? Onko nirso? :D

Eli mitä öljyä sinne olis hyvä laittaa?

Mobiili suosittaa:
Mobil 1 Synthetic ATF ja Mobil ATF 320. Ensimmäinen on ainaki täys-synteettinen joten lienee parempi...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #16 : 22.02.2013, 19:35:15 »
Noista vaihtoehdoista tuo Mobil 1 Synthetic ATF.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #17 : 01.04.2013, 19:33:40 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Ohjaustehostinnesteet


Paluuletku irti säiliöstä ja letkun pää tyhjään kannuun (esim. tyhjä 4 ltr öljykannu tmv.)

- käynnistä auto, käännä ohjaus sopivan hitaalla nopeudella laidasta laitaan samalla avustajan kaataessa tuoretta nestettä säiliöön.
- paluuletku kiinni säiliöön.
- nestetaon tarkastus (auto käyntiin ja ohjaus muutaman kerran hitaasti laidasta laitaan) ja tarvittaessa lisäys.

Nestettä operaatioon kannattaa varata 2-3 litraa.

Näillä Benkun ohjeilla operaation  sai suoritettua mallikkaasti. Avustaja tässä on kyllä todellakin tarpeen sillä ohjaustehostimen pumppu imee todella nopeasti öljyä kiertoon. Helppo homma. Suosittelen kaikille, ketkä vähänkin epäilevät oman öljynsä kuntoa...
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #18 : 18.04.2013, 20:46:50 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi.

Vaihdoin 406 hdi:hin ohjaustehostimen pumpun, originaalin, koska epäilin laakerivikaa vanhassa. Myös öljyt (Totalin DU:t) vaihdoin, kilometrit n. 430 000. Kun käynnistän koneen tulee edelleen sirrittävä ääni, tämä siis ei ole se vanhan pumpun laakeriääni, vaan toinen kumma ääni jonka uskon liittyvän pumppuun. Epäilen että sirritys tulee imuputkessa olevasta palkeenkielestä, tämä on ainut keksimäni selitys sirritykselle. Suurin osa imuputkea on terästä, vain päissä on kumiletkua. Sirritys ei kuulu tyhjäkäynnillä mutta tuossa 1300-1500 kierroksilla alkaa. Kun kone lämpenee, se häviää lähes täysin. Pumppu on tyyppiä ZF ja mitään suodatinta ei löytynyt.

Kysyisin, onko tällaista tapahtunut ennenkin vai onko tämä väärä diagnoosi?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #19 : 23.04.2013, 22:30:10 »
Irrotin tehostimen säiliön ja imuputken. Tutkin imuputken kumiletkuosat sisäpuolelta enkä löytänyt sieltä palkeenkieltä. Seurava vika-arvaus olisi säiliön korkki, voisiko se jättää järjestelmään niin suuren alipaineen että pumppu sen takia kavitoisi eli sirrittäisi? Jos siinäkään ei ole vikaa, tuli mieleen ilmastoinnin kompressori, voisiko se tuottaa sirrityksen kylmässä koneessa?

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #20 : 24.08.2014, 19:36:08 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi 110.

Mulla olisi kanssa ajankohtanen asia toi öljyn vaihto mutta yhtään ei aukene sana "juntturi". Aivan uusi sana. :D Että missä se suodatin on jos on. Ja purflux oli saanut pöntön nätisti irti paikoiltaa. Miten on siinä kii, kumituteilla vai ruuveilla? Aika ahtaan olonen paikka jo kahtellakkin. Ja mikä on hyvä hinta/laatu suhteeltaan oleva ööli.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #21 : 24.08.2014, 20:07:55 »
Miten on siinä kii, kumituteilla vai ruuveilla? Aika ahtaan olonen paikka jo kahtellakkin.

En enää muista kuinka oli kiinni mutta tilaa tulee jos irrottaa ecun. Tosin moottorin käyttäminen silloin voi olla mahdotonta. Jos tiedät että aiempi öljy on Totalin DU:ta niin sitten ei välttämättä tarvitse tyhjentää koko systeemiä vaan tekee puolivaihdon eli imee säiliöstä kaikki pois ja käynnistää vaikka kerran muutamaksi sekunniksi jos tehostimelta vielä tulee vanhaa tavaraa ja sitten täyttää uutta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #22 : 24.08.2014, 20:22:36 »
Pittää tutkia auton historian kuitit (hyvä ennen minua), että onko vaihettu milloin ja mitä. Onko se suodatin jos on niin tehostimen lähellä vai pöntöstä lähtevässä letkussa? Tahtoo olla aika märkänä korkki niin jossain ahistaa öljyn meno. Että pistän ilmeisesti vaihtoon kaikki öljyt mutta jos tiedän edellisen öljyn niin en tee niin prikulleen. Itse ajanut jo 150tkm. Ecun irti ottamista kartan pikkuisen kun herkkä osa.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #23 : 24.08.2014, 21:32:40 »
Omaani kun vaihdoin viime syksynä tehostinnesteitä käytin apuna Lidl:n juotavaajugurttipurkkia(olisikohan ollut mansikka ;)) Toimi vallanmainiosti trattina. Vielä kun lisäsi o-renkaan suu aukkoon istui napakasti ainakin ew-moottorisen säiliöön. Tällä sain homman tehtyä ilman apuria kaatamassa nestettä.

Henu

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #24 : 10.09.2014, 10:46:47 »
Auto: 2002 406 GW 2,0.

Kiinnostaisi kanssa, että mistäpäin järjestelmää tuo suodatin löytyy. Ja jos jollain on vinkkiä mistä sellaisen edullisesti saisi tilattua/ käytyä pk-seudulla hakemassa niin sekin olisi mahtavaa. Ja meneekö raja jossain vuosimallissa, että mistä suodatin lyötyy vai voiko saman vuosimallin myllyissäkin olla eroja?

Kovasti korkki kastuu kanssa ja melkosen ruskeeta mömmöä näyttää olevan niin varmaankin hyvää tekee uudet litkut ja suodatin. :)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #25 : 10.09.2014, 17:12:10 »
'Normimalleissa' suodatinta ei ole, ainoastaan varustelluimmissa, joissa ohjauksen tehostusvoimaa (painetta) reguloiva hydrauliyksikkö.

Normimalliin ja miksei muihinkin voi asentaa paluuletkuun vaikkapa tällaisen.
http://www.magnefinefilters.com/

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #26 : 17.09.2014, 18:15:03 »
Ilmeisesti järjestelmää ei tarvitse ilmata vaikka suodattimen vaihtaisi/puhdistaisi?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #27 : 17.09.2014, 18:38:53 »
Järjestelmästä poistuu ilma, kun tehostinpumppu käy ja ohjauksen kääntää hitaasti laidasta laitaan muutamia kertoja.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #28 : 23.09.2014, 17:41:55 »
Nopeuslaji tuo nesteen vaihto. Tuli yllätyksenä että neste virtaa kovasti ilman että edes rattiin koskee.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #29 : 01.10.2014, 01:29:47 »
Auto: 2000 406 2,0 ST (EW10J4, RFN).

Bongasin suodattimen säiliön sisältä, paluupuolen seinän takaa. Käsiksi tuohon ei taida päästä, kuin sahaamalla säiliön kahtia. Aikaisemmin omistin saman ikäisen SR:n, jossa oli "sama" moottori, koodilla RFR. Siinä säiliön täyttökorkissa oli varren päässä magneetti ja mielestäni siivilää ei ollut. Nykyisessä taas ei ole magneettikorkkia. Onko nyt kyseessä kahtiajako tavan normimallin ja varustellumman välillä (SR-ST)? Onko tehostin näissä erilainen? Vai onko tuo pelkkä säiliö vaihtunut moottorin muutosten yhteydessä (RFR-RFN)?