Kirjoittaja Aihe: 406 - Etupyörän laakerin vaihto  (Luettu 25314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T.mupez

  • Vieras
406 - Etupyörän laakerin vaihto
« : 10.09.2007, 13:43:33 »
Heips, apuja joltain kokeneemmalta kaivataan. Luultavasti etupyörän laakeri pitää jurinaa. Laakerihan ei ole kallis, mutta miten tapahtuu vaihto? Onko 406:ssa laakeri prässätty pyörännapaan niin kuin useissa muissa autoissa? Onnistuuko vaihto ilman prässiä? Onko navan irroittamisessa mitään erikoista?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 10.09.2007, 14:20:56 »
Vaihdoin tuohon meidän vanhempaan peliin. Muistaakseni meni näin.

- uusi laakeri pakastimeen
- mutteri irti vetoakselista
- pyörä irti
- jarruhilppeet pois
- joustintuki irti alapäästä
- raidetangonpää irti
- alapallo irti
- napa irti laakerista
- sokka pois
- crc:tä ja lämpöä, vanha laakeri pois
- uusi pakkasesta tilalle, vanhalla hyvä naputella, jos tarvii.
- sokka paikalleen ja läjään

T.mupez

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 10.09.2007, 14:50:14 »
Vaihdoin tuohon meidän vanhempaan peliin. Muistaakseni meni näin.

- uusi laakeri pakastimeen
- mutteri irti vetoakselista
- pyörä irti
- jarruhilppeet pois
- joustintuki irti alapäästä
- raidetangonpää irti
- alapallo irti
- napa irti laakerista
- sokka pois
- crc:tä ja lämpöä, vanha laakeri pois
- uusi pakkasesta tilalle, vanhalla hyvä naputella, jos tarvii.
- sokka paikalleen ja läjään

Tarkoitat varmaan että napa irti vetarista eikä laakerista alapallon irroituksen jälkeen?

Millä lämmitit napaa ja vanhaa laakeria, riittääkö kuumailmapuhallin, vai kosaaniliekki vai joutuuko käyttämään hitsipilliä (viimeistä ei mulla käytössä)? Jouduit varmaan myös iskemään laakeria jotta irtosi, käytitkö ihan tuurnaa, vai oliko sulla joku sopivan kokoinen holkki tms? Menikö uusi laakeri kylmänä helposti napaan paikoilleen?

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 10.09.2007, 22:18:26 »
Vaihda samalla alapallonivel. Napa kun on irti, niin se on helppo vaihtaa. Muuten työläämpi operaatio, yleensä kierre ruostuu kiinni. Eli laita rasvaa uuden kierteeseen. Minusta oli aika tiukka sovitus laakerilla, varsinkin pois otossa. Eli prässi olis kyllä hyvä. Jos et ole vaihtanut aikaisemmin laakereita ja epäröit. Yksi vaihtoehto on, että otat navan irti ja käytät navan jossain verstaalla vaihattamassa. Se on toiseksi  halvin vaihtoehto.

jk25

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 03.07.2008, 17:44:23 »
Jos rakenne on samanlainen kuin 306:ssa, niin kyllä siihen prässin tarvitsee kaveriksi. Tietystihän voit itse purkaa olka-akselin irti ja käyttää jollain pajalla sen prässättävänä, pelkkä laakerin vaihto siihen irroitettuun murikkaan ei luultavasti kustanna paria kymppiä enempää.

Auto: 1996 406 ST 2,1 TD.

Omaan 406:n vaihdoin etulaakerin ilman prässiä. Eihän tuo paha rasti ole jos työkalut kädessä pysyy. Sisäkooli lähti näppärästi irti, kun siihen hitsasi migillä vähän ja antoi lämmetä ja jäähtyä.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 21.09.2008, 11:47:11 »
Auto: 1997 406 3,0 V6.

Ajattelin uusia jarrulevyt ja samalla laakerit etupyöriin. Jarrusatulan pultit ovat vain jumissa. Pitääkö satula irrottaa, jotta pääsee tekemään ko. remontin. Miten laakerit lähtevät irti tai siis millainen on niiden rakenne?

Prässillä vanha laakeri pois ja uusi tilalle. Jos olka-akseli mahtuu satulan ollessa kiinni prässiin niin voi onnistua kuhan jarrulevy on irti. Satulan pultit olen saanut aina auki, kiinnityksessä käytetään lukkoliimaa. Vipuvartta vaan avaimen jatkoksi.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 22.09.2008, 21:01:36 »
Paljonko on tuon napamutterin kiristysmomentti?

340 Nm.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 23.09.2008, 04:47:48 »
Sillä metrin jatkovarrellakin saa käyttää voimaa vielä 30 kg, puolen metrin jatkolla 60 kg. Harvoin sitä laakeria kukaan liian tiukalle vetää.

Kyllä kyllä, Voi huoletta vetää metrisellä varrella kunhan ei nyt ihan seiso tai hypi sen varren päällä. Ja jos haluaa hifistellä niin käy rengasliikkeessä vetämässä raskaankaluston momentti avaimella. Siitä ei lopu asteikko kesken yläpäästä yhteenkään pösön pulttiin tai mutteriin.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2009, 20:19:48 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Juskaks

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #8 : 04.05.2009, 20:11:35 »
Vanhan ulkokooli lähtee näppärästi kun hitsaa migillä sinne sisäpuolelle saumaa, ulkokooli kutistuu jäähtyessään.

Uutta ei pitäisi laittaa lekalla paikalleen, vaan prässillä tai muin konstein. Tuo muu konsti on kotikonstein ulkokoolille pakastin ja isohko ruuvipenkki. Navan saa laakeriin vedettyä paikoilleen sopivilla holkeilla ja esim. M16 kierretangon pätkällä, loppumatka menee vetoakselin avulla jos ei muuten.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #9 : 05.05.2009, 00:09:30 »
Prässi hommia ehdottomasti. Jos ei omista prässiä ja haluaa säästää, niin ottaa navan irti ja käyttää sen sitten vaihdattaan, missä on prässi. Silläkin säästää. On suuri vaara, että laakeri vaurioituu hakkaamalla. Mielestäni oikea valinta laakerin merkille. Toivottavasti säilyi nyt, laakeri ehjänä. Ne on todella tiukka sovitteisia.

Laakerien asennuksessa (kotikonsteinkin) kannattaa käyttää toleranssikasaumaa hyväksi, siis laakerin jäähdyttämistä JA pesän lämmittämistä. Tämän jälkeen pesä ja laakeri lämmitetään, pyörän laippaa (ts. napa) jäähdytetään ja asennetaan paikalleen.

Näin toimien ei laakerin kanssa juuri tarvitse 'temuta'. Asentuu pienellä voimalla tai joissakin tapauksissa toleranssikasauma menee jopa välyksen puolelle, siis paikalleen suorastaan lopsahtaen.

« Viimeksi muokattu: 05.05.2009, 00:14:01 kirjoittanut Benkku »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #10 : 18.05.2009, 17:09:45 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 90 SR.

Mikä mahtaa olla oikea koko kuusiokolo-avaimelle, jolla saa jarrusatulan pultit auki?  Kävin tossa paikallisen varaosa liikkeen hyllyt läpi, enkä löytänyt sopivan kokoista avainta millään. 8 mm kuusiokolo oli liian pieni ja 10 mm taas liian suuri, eikä 9 mm ollut saatavilla. Kokeilin myös muutamaa Torx-avaintakin kun tuli epäilys että jos se ei olekkaan kuusiokolo, ja kun tasaisella maalla ei oikein näe sinne satulan taakse, mutta ei käynyt niistäkään mikään?

Ja omasta mielestäni kokeilin myös sitä Torx 55:ttä, mutta ei sopinut.

Yhdet jarrulelut olen ollut vaihtamassa 406:n, ja kyllä ne satulan pultit oli torx kannalla jonka kokoa en jaksa muistaa. Kyseessä oli 110 HDi -moottorilla varustettu 406.

Pultin torx kanta on usein niin ruostunut ettei oikeaa kokoa löydä ennenkuin huolella putsaa pultin.

Kyllä se pitäisi olla juuri se T55, ainakin minun 406ssa on. Putsausta vaan. Epäsopivalla (= liian pieni avain likaisessa kannassa) ei kannata vääntää, sillä ne on lukitteen kanssa varsin tiukassa kiinni. Kanta menee tod. näk. piloille sillä menetelmällä.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #11 : 18.05.2009, 19:23:40 »
Kyllä ne minustakin oli T55.

Oli sitten omat pultit ihan tolkuttomasti kiinni, niissä on tehtaan jäljiltä kierrelukitetta. Tarpeeksi kun pistin jatkovartta niin ensin alkoi avain muuttamaan muotoaan ja sitten katkesi pultti. Suosittelen pulttipyssyn käyttöä, tosin mulla oli pyssynkin jaksaminen ihan rajoilla.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #12 : 15.02.2010, 12:48:18 »
www.auto-artikkeli.fi:

Laakerisarja/ etupyörä alkup., 39,00 e

Valmistaja SNR, ranskalainen.

Citikalla maksaa 48e ja mukana tulee laakeri (SNR France), vetoakselin mutteri ja lukkorengas laakerille. Varaosa numero 3350.16 ja sama laakeri löytyy n. puolesta Pösön malleja ja suht saman verran Citikan malleja.

Viimeisimmät hintatiedot laakerille: Automaa Raisio 86 euroa/kpl, Veho Raisio 68 euroa/kpl.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #13 : 15.02.2010, 20:15:09 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43074.0

Tuossa on 405 vastaava homma ja pitkälti päteen 406:kin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23039.0

Itse otin ekana satulan irti ja sitten vasta tuon vetoakselinpään mutterin, koska tuota oikean kokoista hylsyä ei heti löytynyt. Pulttipyssy on tuossa hyvä. Kiinni sitten sillä tavalla, että on satula kiinni ja toinen painaa jarrua.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #14 : 15.02.2010, 22:08:26 »
Minulla katkesi alkuperäisestäkin laakerista sisäkehä irroituksessa, mutta laikallahan sen saa aika nopsaan irti. Napamutteri kannattaa mielestäni löysätä ja kiristää ensimmäisenä (ja viimeisenä) kun auto on pyörillään. Normaalilla vääntimellä (+jatkovarsi) lähtee irti, ja ainakin kiristettäessä riittää kun on käsijarru päällä, ehkä vähän kiilaa renkaan edessä lisäksi. Siten ei pitäisi olla tuo mukanapyöriminen ongelma, ja voihan jarruakin tietysti painaa jos on apuri.