Kirjoittaja Aihe: 406 - Etupyörän laakerin vaihto  (Luettu 25317 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomik

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #15 : 01.05.2010, 20:30:43 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 SV (1. mallisarja, ES9J4).

Tässäpä omia kokemuksia etupyörän laakerin vaihdosta, ilman prässiä.

Omassa 406 '98 V6 pösössä pyörän laakeri alkoi pitämään jurinaa yli 40 vauhdissa. Ei ollut merkitystä mihin suuntaan kääntyi aina sama ääni kuului. Jarrutuksessa tuntui kuin ois vähän vaimentunut tuo ääni. Kesärenkaita vaihtaessa sitten pyörittelin renkaita ilmassa, ja samalla tunnustelin jousesta tärinää. Kuskinpuolen etupyörän laakerihan se oli. Olin ajossa ollut kuuntelevinani, että vika olisi oikeanpuolen takarenkaassa - ei kauas heittänyt arvio.

Kysyin hintaa korjaamoista täällä Oulun seudulla, ja hinta-arviot oli 150 - 220e paikkeilla. Pösö-foorumia lueskeltuani päätin kokeilla vaihtoa itse. Autojen ropaamisesta minulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta prätkien ruuvaamisesta sitten senkin edestä, eli työkalut löytyy (ei kylläkään prässiä...) ja ne joskus jopa pysyy näpeissä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23039.0

Tuon yllä olevan 405 ohjeen mukaan tein aika pitkälle. Jotain omia huomioita:

- kuumailmapuhallin on välttämätön juuttuneiden pulttien irroittamiseen ja osien "laajentamiseeen" ennen laakereiden asennusta
- Rost off ice tai vastaava tuntui auttavan myös jumittaviin pultteihin
- iskarin yläpään kolme kiinnityspulttia on T50
- jarrusatuloiden pultit on T55 kuten edellä todettiinkin
- jarrulevyjen pienet pultit on T30. Ilman iskumeisseliä en uskaltais vääntää...
- napamutteri on 35mm, mutta sellaisen puutteessa sen saa auki 36mm hylsyllä + parin metrin jatkovarrella
- jarrulevyä en saanut irti tolpan ollessa paikallaan, mutta eipä ollut loppujen lopuksi tarvettakaan. Tolpan saa helposti pois vaikka jarrulevy onkin paikallaan. Levyn voi napauttaa irti sitten kun on tolppa irti.
- vanhan laakerin sisäkoolin otin navasta irti kulmahiomakoneella hiomalla poikki. Aikaa meni ehkä 2 minuuttia, ei maksa vaivaa hommata omaa ulosvedintä tuohon hommaan...
- vanhan laakerin ulkokoolin otin napa-asetelmasta irti ensin hitsaamalla puikoilla sisäpuolelle ja sitten käytin Bilteman etupyörän laakerityökaluja (#191319 79 e). En edes kokeillut ilman tuota hitsausta, mutta olisi voinut lähtä ilmankin. Lähti kyllä nätisti tuolla ulosvetimellä.
- uusi laakeri oli pakastimessa yön yli, ja kuumailmapuhaltimella kuumensin napa-asetelmaa ennen asennusta. Tuolla Bilteman työkalulla meni helposti paikalleen ja varmasti ehjänä. Lekalla hakkaamista en edes harkinnut...
- napa pakastimesta ja kuumailmapuhaltimella laakeri lämpimäksi ennen asennusta. Samaisella Bilteman työkalulla meni paikalleen.

Sitten vain romut käänteisessä järjestyksessä paikalleen ja testiajolle. Jurinat loppu! Jossain varoiteltiin että pitäisi pyörien suuntaus käydä tarkistamassa heti. En huomannut mitään ongelmia ajettavuuden suhteen, että eipä ne varmaan aivan pielessä ole. Joskus noita pyöränkulmia on säädetty moneen otteeseen, kun ei tuntunut menevän suoraan millään. Nyt ei ollut sellaisia ongelmia.

Onko muut käynyt suuntaamassa renkaat ko. rempan jälkeen samantien?

Jälkiviisaana olisi kannattanut vaihtaa kääntölaakeri samalla, kun oli kerran tolppa irti. Samalla kertaa nimittäin vaihdoin oikealle puolelle käätölaakerin joka oli alkanut paukkumaan. Kuskin puolelle jäi siis nyt vanha kääntölaakeri. Noh, onneksi sen vaihtaminen ei ole iso työ...

Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille!

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #16 : 01.05.2010, 21:31:09 »
Napamutteri kannattaa mielestäni löysätä ja kiristää ensimmäisenä (ja viimeisenä) kun auto on pyörillään.

Laakeria ei saa kuormittaa (auton kulman painollakaan) ilman vierintä-elimen ts. kuularadan esijännitystä.

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #17 : 26.08.2010, 18:13:25 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 ST.

Etupyörien laakerit alkoivat osoittaa loppumisen merkkejä ja vaihdettiin, kun mittarissa oli 182 384 km. Laakerin (osa 3350 16) hinta merkkiliikkeessä 67 euroa / kpl.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #18 : 25.02.2014, 23:29:42 »
Toisen laakerin vaihto edessä. Pitääkö kulmat säätää vaihdon jälkeen?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

jarmot

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #19 : 26.02.2014, 09:03:49 »
Ei tarvitse säätää.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #20 : 26.02.2014, 20:55:07 »
Toisen laakerin vaihto edessä. Pitääkö kulmat säätää vaihdon jälkeen?

Ei tarvitse vaihtaa, periaatteessa mikään ei muutu. Toki, jos prässissä tuki on raidetangon pään varressa ja prässi painaa sitä vartta liikaa, voi se vääntyä. Siksi kannattaa tukea laakeripesä niin ettei mikään väänny.

T.V.T.T.

  • Vieras
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #21 : 21.08.2018, 12:59:20 »
Kuukausi sitten tein reilun tuhannen kilsan reissun, jolloin alle puolivälissä oikeasta etupyörän laakerista alkoi kuulumaan hienoista ininää vasemmalle kaartaessa.
Sen jälkeen oon ajellut muutaman sata kilsaa, josta puolet 80-100 rajoitusta ja puolet taajamanopeuksia, enkä oo silloin huomannut mitään ääntä.

Nyt lähdin taas vajaan 1000 kilsan reissulle koko asian unohtaneena, ja muutaman sadan jälkeen ääni palasi. Nyt se on vähän jo äänekkäämpi.

Mun tilanteista johtuen joudun ajamaan tän reissun loppuu (paluumatkalla ollaan) ja melkein joutuis ajamaan reilut 500 kilsaa ennen kuin pääsen huoltoon.

Pystyykö noista laakereista sanomaan että kestääkö ne vielä ajamista äänen ilmaantumisen jälkeen, vai onko se ihan tuurista kiinni?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #22 : 21.08.2018, 13:03:31 »
Kestää vaikka ajelisit vuoden vielä.