Auto: 1999 406 3,0 V6 SV (1. mallisarja, ES9J4).
Tässäpä omia kokemuksia etupyörän laakerin vaihdosta, ilman prässiä.
Omassa 406 '98 V6 pösössä pyörän laakeri alkoi pitämään jurinaa yli 40 vauhdissa. Ei ollut merkitystä mihin suuntaan kääntyi aina sama ääni kuului. Jarrutuksessa tuntui kuin ois vähän vaimentunut tuo ääni. Kesärenkaita vaihtaessa sitten pyörittelin renkaita ilmassa, ja samalla tunnustelin jousesta tärinää. Kuskinpuolen etupyörän laakerihan se oli. Olin ajossa ollut kuuntelevinani, että vika olisi oikeanpuolen takarenkaassa - ei kauas heittänyt arvio.
Kysyin hintaa korjaamoista täällä Oulun seudulla, ja hinta-arviot oli 150 - 220e paikkeilla. Pösö-foorumia lueskeltuani päätin kokeilla vaihtoa itse. Autojen ropaamisesta minulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta prätkien ruuvaamisesta sitten senkin edestä, eli työkalut löytyy (ei kylläkään prässiä...) ja ne joskus jopa pysyy näpeissä.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23039.0Tuon yllä olevan 405 ohjeen mukaan tein aika pitkälle. Jotain omia huomioita:
- kuumailmapuhallin on välttämätön juuttuneiden pulttien irroittamiseen ja osien "laajentamiseeen" ennen laakereiden asennusta
- Rost off ice tai vastaava tuntui auttavan myös jumittaviin pultteihin
- iskarin yläpään kolme kiinnityspulttia on T50
- jarrusatuloiden pultit on T55 kuten edellä todettiinkin
- jarrulevyjen pienet pultit on T30. Ilman iskumeisseliä en uskaltais vääntää...
- napamutteri on 35mm, mutta sellaisen puutteessa sen saa auki 36mm hylsyllä + parin metrin jatkovarrella
- jarrulevyä en saanut irti tolpan ollessa paikallaan, mutta eipä ollut loppujen lopuksi tarvettakaan. Tolpan saa helposti pois vaikka jarrulevy onkin paikallaan. Levyn voi napauttaa irti sitten kun on tolppa irti.
- vanhan laakerin sisäkoolin otin navasta irti kulmahiomakoneella hiomalla poikki. Aikaa meni ehkä 2 minuuttia, ei maksa vaivaa hommata omaa ulosvedintä tuohon hommaan...
- vanhan laakerin ulkokoolin otin napa-asetelmasta irti ensin hitsaamalla puikoilla sisäpuolelle ja sitten käytin Bilteman etupyörän laakerityökaluja (#191319 79 e). En edes kokeillut ilman tuota hitsausta, mutta olisi voinut lähtä ilmankin. Lähti kyllä nätisti tuolla ulosvetimellä.
- uusi laakeri oli pakastimessa yön yli, ja kuumailmapuhaltimella kuumensin napa-asetelmaa ennen asennusta. Tuolla Bilteman työkalulla meni helposti paikalleen ja varmasti ehjänä. Lekalla hakkaamista en edes harkinnut...
- napa pakastimesta ja kuumailmapuhaltimella laakeri lämpimäksi ennen asennusta. Samaisella Bilteman työkalulla meni paikalleen.
Sitten vain romut käänteisessä järjestyksessä paikalleen ja testiajolle. Jurinat loppu! Jossain varoiteltiin että pitäisi pyörien suuntaus käydä tarkistamassa heti. En huomannut mitään ongelmia ajettavuuden suhteen, että eipä ne varmaan aivan pielessä ole. Joskus noita pyöränkulmia on säädetty moneen otteeseen, kun ei tuntunut menevän suoraan millään. Nyt ei ollut sellaisia ongelmia.
Onko muut käynyt suuntaamassa renkaat ko. rempan jälkeen samantien?
Jälkiviisaana olisi kannattanut vaihtaa kääntölaakeri samalla, kun oli kerran tolppa irti. Samalla kertaa nimittäin vaihdoin oikealle puolelle käätölaakerin joka oli alkanut paukkumaan. Kuskin puolelle jäi siis nyt vanha kääntölaakeri. Noh, onneksi sen vaihtaminen ei ole iso työ...
Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille!