Kirjoittaja Aihe: Hehkutulppien mittaaminen (diesel)  (Luettu 25356 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Hehkutulppien mittaaminen (diesel)
« : 30.01.2005, 13:06:51 »
Kun diesel moottori alkaa käynnistyä huonosti pakkas säällä ensin kannattaa etsiä vikaa hehkutulpista.

Jos kaikki hehkutulpat ovat rikki tai hehkurele rikki, Esikammio mallin moottorit käynnistyvät heikosti jo kun lämpötila alkaa olla alle +10 asteen, HDi, moottorit käynnistyvyys rajana voidaan pitää -10 - -20 astetta. Jos vain yksi tai kaksi tulppaa on rikki, moottori käy jättäen jonkun iskun välistä. Syitä voi tietysti olla muitakin mutta hehkutulppien toimimattomuus on yleisin ja halvin vikakohde.

tarvitset Yleismittarin, sopivia lenkki ja hylsyavaimia.

itse vian tutkinta on helpointa aloittaa mittaamalla tuleeko hehkutulpille jännitettä lainkaan. Huomatkaa tässä kohtaa että esikammio moottorilla (1.5 l, 1.8 l, 1.9l, 2.1l, 2.5 l. esihehkutus kestää lämpimälläkin moottorilla noin 3-5 sekuntia kun taas HDi moottorit (1.4 l, 1.6 l, 2.0 l, 2.2l) esihehkutusta ei tapahdu lainkaan jos moottori on lämmin, käytännössä HDi moottorin esihehkutus alkaa vasta tuossa -10 asteen tuntumassa niin pitkänä että se voidaan mitata.

Mittaus: kytke jännite (VDC) mittari akun miinusnavan ja hehkutulppia yhdistävän sähköjohdon väliin. Kytke sytytysvirta.
- Jos tulpille tulee noin 11 VDC jännite suurin osa tulpista on ehjiä
- Jos tulpille tulee noin 12,4 VDC jännite kaikki tulpat ovat rikki
- Jos tulpille ei tule jännitettä lainkaan on rele rikki tai Jännitettä ei mene edes releelle asti = mahdollinen sulake vika tosin en ole vielä yhdestäkään peugeot merkkisestä löytänyt erillistä hehkun sulaketta. HDi:n tapauksessa on muitakin mahdollisuuksia, moottorin ohjaustietokone ei jostain syystä kytke hehkutusta lainkaan: Esim joku tulppa on oikosulussa, moottorin lämpötila anturi on rikki. jne, mutta suurimmassa osassa noista tapauksista pitäisi moottorin vika valon palaa.

Joka tapauksessa tulppia yhdistävä sähköjohto täytyy irroittaa ja kaikki tulpat mitata erikseen. Ensin resistanssi = vastus, kunnossa oleva hehkutulppa noin 0,5 Ohmia. Parhaan mahdollisen tuloksen saisi virtamittauksella mutta harvalla on sellaista virtamittaria joka kestää 15-20 Ampeerin virran joka on tyypillinen yhden hehkun kuluttama virta.

Lopullisen ja parhaan varmistuksen saa kun irroittaa jokaisen epäilemänsä hehkun ja kytkee sen suoraan akun napojen väliin, tulpan kärjen pitäis lämmetä punaiseksi noin 1-2 sekunnissa.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2009, 03:25:59, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hehkutulppien mittaaminen (diesel)
« Vastaus #1 : 27.04.2007, 23:10:59 »
Niin edellä on todettu että jännite mittaus kertoo onko kaikki tulpat rikki tai joku ehjä, Se on ehdoton totuus. Resistanssi mittaus kaikista kertoo onko joku ehjä, mutta ei sitä onko kaikki ehjiä. Ainoa oikea tapa on mitata kaikista tulpista erikseen resistanssi, eli tulppia yhdistävä sähköjohto pitää irroittaa...      ...HDi:n tapauksessa ei välttämättä ole mikään maailman helpoin mittaus, sillä edessä on paljon "rojua" mikä pitää purkaa ensin pois "tieltä"

Mutta edes pienen viileänä esiintyvän kummallisen moottorin käynti vamman selvittäminen ei ole sinänsä turhaa, miksi pitäisi odottaa että auto ei enää lähde käyntiin, miksi ei vaan voisi tutkia poikkeavan käytöksen syytä. Jos moottori ei käy tasaisesti +5 - (-5) lämpötiloista käynnistäessä tai heiluu voimakkaasti hetken ajan käynnistyksen jälkeen on syytä epäillä hehkujen kuntoa. Yhden hehkun viallisuus aiheuttaa kuitenkin melkoisia rasituksia moottorille joka voi ilmetä ikävänä osien ennen aikaisena kulumisena.

Niin vaikka HDi lähtee kyllä käyntiin ilman hehkuja jopa -10 astetta korkeammissa pakkas lukemissa niin jo edellä mainitussa haitarissa ilmenevä käynnin epätasaisuus viestii tutkinta tarpeesta, sillä jälkihehkutus on käytössä kuitenkin aina kun moottori on alle 18 asteinen.

Lisätietoja hehkutuksen toiminnasta HDi malleissa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 03:10:01, kirjoittanut vhanhisuanto »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.