Mutta olen varma että ET25 on liian suuri pögöttii. Eikös se ole fordin ET?
Tarvittava ET riippuu lähinnä renkaan leveydestä ja halkaisijasta mikäli renkaan säde muuttuu alkuperäisestä.
Kyseisen mitan 'oikeellisuutta' kuitenkin monissa ajoneuvoissa rajoittaa tilakysymykset eli lähinnä reunaetäisyys joustintukeen sekä joustoliikkeen matkalla mahdolliset kosketukset lokasuojiin.
Teknisesti oikea ET on sellainen ettei ns. 'rub radius' kasva liian suureksi, arvon tulisi olla nolla tai korkeintaan luokkaa muutama millimetri.
Hierontasäde (scrub tai rub radius) = joustintuen kiinnityspisteiden välisen tien pintaan ulottuvan vektorin ja renkaan leveyden puolikkaan välinen etäisyys.
Joustintuen kiinnityspisteiden väli on yleensä;
- ylätuennan (joustintuen korikiinnitys) ja alapallonivelen keskilinjan välinen tien pintaan jatkuva vektori
tai päällekkäisvarsi tuenta ratkaisuissa
- ylä- ja alapalloniven välisen keskilinjan tien pintaan ulottuva vektori
Mikäli hierontasäde on liian suuri niin ohjaustuntuma heikkenee, esiintyy mm. ns. ohjauksen vetelyä.
Siksi ET saatetaan ilmoittaa tyyliin 35-38 mm, huono puoli asiassa on ettei kerrota mikä on oikeampi arvo ajoneuvoon tyypitettyjen renkaan halkaisijoiden suhteen.
http://dsm.aenewton.com/wheel_offset.htm