Kirjoittaja Aihe: 406 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 65245 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

henkari

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #75 : 03.10.2010, 13:13:10 »
Auto: 2001 406 1,8 SR.

Ensi kesäksi täytyis pösöön hankkia vanteet ja renkaat. Olen miettinyt lähinnä 16 ja 17 tuuman vanteita, mutta mietin sitä että millasella profiililla noi 17" vanteet mahtuu pyörimään vakioalustassa alla? Ajomukavuuden kannalta varmaan paras ois 205/55R16, mutta kuinka paljon kovempi ois 205-215/45R17?

henkari

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #76 : 03.10.2010, 18:50:07 »
225/45-17 olisi oikea koko , tuo 215 olisi hiukan liian pieni kehältään.

Aa niin justiin. Taitaa kuitenkin tuo 225 levee kumi olla ahne urille, että mukavempi ja edullisempi taitanee olla tuo 205/55R16 :)

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #77 : 03.10.2010, 18:58:52 »
Itsellä on juurikin omassa nuo 225:t ja ei valittamista ;)
Ei muidenkaan ajajien mielestä.

« Viimeksi muokattu: 03.10.2010, 19:03:59 kirjoittanut AS16 »

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #78 : 03.10.2010, 21:01:26 »
Ihan hyvin sopii vähäsylinteriseen pappasporttiinkin (2,2l), vaikka 30 mm matalammalla kulkee. Eikä ole sellaisia uria alle tullut, että vetelyt olisivat tuntuneet ;).

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #79 : 04.10.2010, 08:30:12 »
Auto: 2001 406 1,8 SR.

Ensi kesäksi täytyis pösöön hankkia vanteet ja renkaat. Olen miettinyt lähinnä 16 ja 17 tuuman vanteita, mutta mietin sitä että millasella profiililla noi 17" vanteet mahtuu pyörimään vakioalustassa alla? Ajomukavuuden kannalta varmaan paras ois 205/55R16, mutta kuinka paljon kovempi ois 205-215/45R17?

Ajomukavuuden kannalta ehdottomasti paras rengaskoko on 195/65-15", Olen ajellut em. kokoisilla ja 205/55-16" ja 215/50-16" ja nuo 16" kieikot on uraherkempiä, äänekkäämpiä ja vetelevät enemmän urissa. Vaihdoin juuri maalla käydessä 215/50-16" kiekot 195/65-15" käytettyihin kitkoihin ja mikä hiljaisuus ja auto menee kuin juna vaikka olisi uriakin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #80 : 05.10.2010, 08:03:52 »
Totta. Ja 195/65-15 on edullinen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #81 : 05.10.2010, 13:10:23 »
Mulla on 215-55/16 siis rengastus mikä kuulukin olla eikä vetele yhtään Coupessa tosinkin mutta onko noissa nytt eroa äänestä en tiedä kun ei ole vertailukohtaa mutta ei vetele urissa ;)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #82 : 05.10.2010, 13:16:59 »
Ei se leveys ole mikään määräävä tekijä vetelyssä, rengas merkki ja malli vaikuttaa paljon enemmän.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #83 : 05.10.2010, 13:22:26 »
Mulla on 215-55/16 siis rengastus mikä kuulukin olla eikä vetele yhtään Coupessa tosinkin mutta onko noissa nytt eroa äänestä en tiedä kun ei ole vertailukohtaa mutta ei vetele urissa ;)

Lienee sitten eroja alustoissa, 406 HDi GW vm.2004 vetelee samankokoisilla Good Year Eagle NCT5 kumeilla hyvin voimakkaasti. Kumit on 7,5" vanteilla. Hodarissani on alunperin 205/55-16 pyörät.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #84 : 05.10.2010, 13:27:33 »
406:sen normivanne on 6,5" leveä. Mun referenssi on BWM 730 jossa oli alla 18 tuumaiset leveys jotain, vetely oli käsittämätöntä, ei mitään pientä venkoilua. Sitten alle veivattiin erimerkkiset renkaat, vielä tuumaa isommat vanteet ja veley loppui täysin.

Toisaalta on sekin nähty kuinka 406 vetelee käsittämättömästi uraisella tiellä vaikka alla on 195/65 R15.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #85 : 05.10.2010, 13:31:44 »
Ei se leveys ole mikään määräävä tekijä vetelyssä, rengas merkki ja malli vaikuttaa paljon enemmän.


Rohkenen olla asiasta eri mieltä, kyllä minun kohdallani leveys/vannekoko on vaikuttanut enemmän kuin rengasmerkki, joka sekin kyllä asiaan vaikuttaa. Olen 406 pösöllä ajellut monenmoisilla kumeilla ja vasta viimevuosina käyttänyt 16" vanteita ja vain näiden kanssa on vetely tullut voimakkaasti esiin. 15" pyörä hieman korkeammalla rengasprofiililla pystyy hoitelemaan suurimman osan urien aiiheuttamista vetelyistä kun taas matalaprofiilinen, usei kovempikuminen rengas seuraa uraa voimakkaammin. Hyvänä esimerkkinä yhden auton mukana tulleet Mabor Street Jet renkaat 195/65-15 koossa ovat hyvät ajaa mutta ovat häiritsevän kovaääniset, mutta eivät vetele juurikaan, ääni kertoo että ainakin pintakumi on kova.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #86 : 05.10.2010, 17:46:14 »
Mulla on 406 v6 farkussa 215/50 r17, vetelyä ei havaittavissa juuri enempää kuin 195/65 r15 vakio renkaalla vaikka rajumminkin kiihdyttää. Rengas melu selvästi kovempi. Luulen että, renkaan profiilisuhteella on enemmän merkitystä vetelyyn, kuin suoraan leveydellä. Autossa on vakio alusta.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #87 : 05.10.2010, 19:32:32 »
Mulla on 215-55/16 siis rengastus mikä kuulukin olla eikä vetele yhtään Coupessa tosinkin mutta onko noissa nytt eroa äänestä en tiedä kun ei ole vertailukohtaa mutta ei vetele urissa ;)

Tarkennus viellä renkaat on Michelin Primacy HP ja alusta on tosiaankin hiukan matalampi ja leveämpi raideväli takana.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #88 : 06.10.2010, 09:16:53 »
Mulla on 406 v6 farkussa 215/50 r17, vetelyä ei havaittavissa juuri enempää kuin 195/65 r15 vakio renkaalla vaikka rajumminkin kiihdyttää. Rengas melu selvästi kovempi. Luulen että, renkaan profiilisuhteella on enemmän merkitystä vetelyyn, kuin suoraan leveydellä. Autossa on vakio alusta.

Minun lienee parasta tarkentaa juttujani koskien vetelyä. En kommentoi kiihdytysvetelyä vaan vetelyä jota voisi kuvata myös ureherkkyydeksi, siis ajettaessa kaupparatsun uraputkessa tapahtuvaa vänkäilyä ja "ampuilua" urista.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #89 : 06.10.2010, 09:36:32 »
Vastaavaahan oli kyllä minullakin , renkaina 225/45-17 , kun oli takavakaajantangot väljinä.
Tankojen uusimisen jälkeen suoritettu nelipiste-suuntaus ja ei minkäänlaista vetelyä enään havaittavissa.

Ja kiihdytyksessä havaittavat vetelyt johtuvat siitä kun koneen tukikumit alkavat olemaan vaihtokunnossa.