Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapään aurauksen säätötangot  (Luettu 13663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
406 - Takapään aurauksen säätötangot
« : 04.07.2007, 21:08:20 »
Löytyisikö vielä kuvaa jossa kaikki rautakanget olisivat valmiiksi kootussa nipussa?

Tota parempaa ei ole, kuva on 406:den esitteestä ja oikeasti postimerkin kokoinen



Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #1 : 13.02.2008, 18:02:50 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (RFV).

Tuli siis hommattua uudet tangot tarvikeliikkeestä nimeltä Tampereen Käyttöauto. Hinta 40 e/kpl. Tarkoitus vaihtaa ne itse alle ja säätää auraukset kotikonstein kohdilleen. Asennus tapahtunee viikonloppuna ja homman edetessä yritän ottaa kuvia eri vaiheista.

Tanko on siis tämän näköinen:



Varaosapaketin etiketti ja numerosarja tangon varresta, jos niistä jollekin jotain hyötyä vaikka sattuu olemaan:





Ensimmäisenä juuri paketista revityt tangot pöydälle ja kaikki suojakumit irti ja tutkimaan vaseliinin määrää, sisäpään nivel:



Ja ulompi nivel, mutterin avainkoko 19 mm ja karan keskellä oleva kuusiokolo upotus 6 mm.



Rasvaa oli yllättävänkin paljon lopulta (joskus nähnyt aivan kirkkaita raidetangonpäitä, missä vain pieni nokare rasvaa kumin sisällä), mutta tarkoitus on silti lisätä vaseliinia niveliin reilusti. Ulomman pään niveleen olisi kyllä varmaan aika helppo porata rasvanippakin.

Ulommassa nivelessä näyttäisi jopa olevan kahdenlaista vaseliinia, normi keltasta ja sitten harmaata molybdeenivaseliinia myös. Tiedä sitten mikä idea moisessa on:



Suojakumit eivät rasvantäyteisiä olleet:



TEMP_ARKISTOON

vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #2 : 28.02.2008, 13:16:43 »
Tuli nämäkin tangot toissa viikonloppuna vaihdeltua alle, tai katselin vierestä kun pari aika innokasta asentaja toveria touhusi. Kuvia sitten ei yllättäen siinä hommassa tullut otettua.

Mutta hommassa ei mitään ihmeellistä kyllä ollut, pultipyssyllä lähti mutterit nätisti auki. Sisäpään epäkeskoaluslevyn asento merkattiin useammasta kohtaa tussilla ja tuurnalla. Ensin vaihdettiin tosiaan se väljempi vasen tanko ja auto renkailleen ja aurauksen tarkistus. Aurausta ei nyt tullut mitattua alasvedettynä, mutta arvoksi saatiin ensimmäisen tangon vaihdon jälkeen 3 mm, mitattuna vanteen halkaisijan suuruiselta etäisyydeltä, kulutuspinnan keskikohdalta. Kulutuspintaan painettiin pari korkkitauluneulaa, joista oli kohtuu helppo lukea mittanauhalla etäisyys.

Taas auto pukeille ja toinen tanko vaihtoon, epäkeskoaluslevy samaan asentoon ja auto alas ja mittaus. Tässä mittauksessa sitten aluksi saatiin auraukseksi muistaakseni 5 milliä, ja "säädön" jälkeen 4 milliä. No, ratin asento kuitenkin säilyi täsmälleen samana kuin aiemmin, eli ainakin kokonaisaurauksen suunta nähtävästi säilyi samana kuin aiemmin.

Nelipyöräsuuntaus tulee varmaan teetettyä kesärenkaiden allelaiton jälkeen, ja jos mahdollisesti vielä vaihtaisi sitä ennen varmuudeksi etupään raidetangon uloimmat nivelet.

Mutta sellaisen huomion asentajatoveri teki, että näiden uusien tankojen sisemmän pään nivelen pultinreijän halkaisija oli noin millin suurempi kuin vanhojen. Ts. pultti oli väljähkö reikään. Aika mielenkiintoista, ja tulee mieleen, että ei voisi saada kovin jämäkkää asennusta moisella aikaan, mutta sisäpään korvake toki puristuu aika tiukkaan holkin päitä vasten ja katsastuksestakin tuo lävitse meni.

Ja toinen huomio mikä asennuksessa kävi ilmi, oli se, että kyseisten tankojen ikään vaikuttaa myös varmasti se, että ne sijoittuvat kovin lähelle "akselilinjaa", eli aurauksensäätöön niillä on aika pieni vipuvarsi, eli joutuvat aika suuren voiman välittämään, pitääkseen renkaan linjassa. Jos tangot sijaitsisivat kauempana edessä, olisi vipuvarsi pitempi ja välitettävät voimatkin pienempiä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #3 : 01.09.2008, 07:30:22 »
Itse tangossa ei olekaan säätöä, mutta säätämällä kyseisen osan sisäpään kiinnityskohtaa säädetään kyseisen takapyörän aurausta. Joten kyllä pyöränkulmat pitää säätää kyseisen osan vaihdon jälkeen.

En näe ainuttakaan säätyvää osaa tuossa kuvassa, mutta ehkä kuvasta puuttuu jotakin.

Aurauksensäätötanko kiinnitetään koriin epäkesko tyyppisesti, eli mutterin alla olevat prikat ovat epäkeskot ja sillä säädetään auraus.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #4 : 01.09.2008, 22:52:25 »
Olen myös kiinnostunut onko säätö tarpeen jos merkkaa pultinaluslevyyn ja runkoon merkin?

Kannattaa huomioida myös, että periaatteessa uusi osa voi olla mitoitukseltaan hieman erilainen kuin vanha. Varsinkin, jos vertaa tarvikeosaa alkuperäiseen.

Aurausta pitäisi olla n. 3 mm ja säädön voi karkeasti tehdä niin että ottaa rullamitalla mitan renkaan kuviosta tai merkkaa renkaan kuvioon kynällä kohdan mistä mittaa. Siis toisesta renkaasta toiseen mitta ennen säätötangon irroitusta. Kun asentaa uuden niin mitta samaksi kuin ennen asennusta. Tällä ei saa tarkkaa aurausta koska väljä nivel saattaa jo itsessään muuttaa aurausta useita millejä mutta saa edes suurinpiirtein aurauksen kohdalleen. Jos vaan summan mutikassa laittaa nivelen paikalleen niin auraus saattaa olla ihan mitä vain.

Ja tosiaan ei niitä Motonetin halpiksia vaan mielummin alkuperäistä niin ei tarvitse jatkuvasti olla vaihtamassa. Samalla kertaa kannattaa todennäköisesti vaihtaa myös se pultti ja epäkesko prikka koska ruosteinen pultti ei välttämättä aukea katkeamatta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #5 : 22.06.2009, 06:37:47 »
Kannattaako kyseinen vaihto tehdä takarengas ilmassa vai sitten auton takapää ajettuna kokonaan pukeille? Auto vm 98 2.0 bensa

Onkohan tuolla mitään merkitystä? Joka tapauksessa pitäisi tehdä nelipistesuuntaus, koska kuluneen tangon vaihtamisessa uuteen on vaikea saada säätöä kohdilleen, koska vanhalla se on jo pielessä. Se epäkeskeinen säätöprikka reagoi yllättävän herkästi säätöön ja siksi hankala saada kulmat oikeiksi.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #6 : 24.06.2009, 07:27:30 »
Metrimitalla pääsee huolella tehden hyvään lopputulokseen tuossa hommassa, tietysti haarukka olisi hyvä apuväline. Helpointa on vaihtaa se tanko niin että rengas on maassa ja paino päällä, jos renkaan nostaa ylös siihen tankoon kohdistuu vetoa ja ainakin minun mielestäni se on myös hankalampi vaihtaa.

Kannattaa myös varautua siihen että kiinnityspultti menee poikki ja epäkesko pultin joutuu myös vaihtamaan.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #7 : 10.04.2010, 14:50:30 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi SV (80 kW, 465 000 km).

Vaihdoin oikean aurauksen säätötangon juuri ja suuntauksessa oli apuna pistosahan laseri. Laseri kiinni tukevasti jarrulevyyn ja sisälokariin merkit tussilla.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #8 : 11.04.2010, 00:08:07 »
Hyvä idea, mutta jo kulunut tanko aiheuttaa heittoa säätöön, eli referenssimittauspiste on epästabiili.

Stabiilihan se mitattaessa lienee - ellei tuuli tai joku muu heiluta pyörää. Tarkoittanet, ettei 'referenssipiste' ts. pyörän suuntaus välystä sisältävässä asennelmassa, ole välttämättä enää pyörän auraussäädön osalta geometrisesti ns. paikallaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #9 : 11.04.2010, 05:59:19 »
Tuossa on sitten kaksi (2) referenssipistettä ennen tangon vaihtoa kun siinä on kulumaa merkkaa ne ja uden tangon piste on näinollen niiden välissä, vai?

Ei, vaan pyörän etu/takasuuntainen asento (=auraus) voi olla 'missä vaan'**, aurauksensäätötangon ollessa välyksellinen.

**Välyksen sallimalla alueella siis.

Aurausta ei siten voi aiemmin tässä ketjussa esitetyllä 'laserviiva pyöräkoteloon jne.' metodilla, luotettavasti asettaa välyksen esiintyessä.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #10 : 11.04.2010, 12:24:26 »
Ei tuo niin väljä ollut että olis saanut laserin liikahtamaan edes pois tuosta tussin merkin päältä. Kuukausi sitten ei välystä edes löytänyt vielä. Kolinaa oli kyllä kuulunut pidempään. Itse en ainakaan käy paremmin missään säätämässä. Säätää sitten kun seuraavan kerran tarvii vaihtaa. Enhän voi tietenkään tietää onko tuo ollut hyvässä säädössä alussakaan. Kulki ainakin ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen ilman mitään puoltamisia tai renkaan kulumisia.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #11 : 11.04.2010, 12:30:35 »
Meniskö hommat putkeen, jos kohdistus merkin laittais ajoissa. Eli uutena, ennen välyksien tuloa.

Ainakin pyörän oikealle suuntaukselle, tarjoaa paremmat edellytykset.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #12 : 13.09.2010, 21:46:45 »
Itselläni ainakin auttoi, kun käytti sielä suuntauksessa. Yritimme ensin säätää ne merkkien avulla oikeaan kohtaan, mutta silti auto vaelteli kuin ajokoira ja säädöt oli päin honkia. Tosin ne olivat varmaan jo ennestään. Kannattaa muuten vertailla hintoja noista kulmien tarkastuksista, niissä on yllättävän suuria eroja eri korjaamoilla.

Benelli

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #13 : 03.06.2011, 22:29:18 »
Onkos näistä kertoa mielipidettä kertoa onko miten kestäviä minkäkin merkkiset tangot? Molemmat pitäisi vaihtaa, orkkis maksaa ~82€/kpl, Delphi olisi ~27€ ja Lemförder ~36€.

Tuo Lemförder voisi noista olla hinta laatu suhteeltaan paras. Kysy paljonko Ktamotors:lla maksavat tangot. Tuolta olen itse alustan osia tilannut. Taisivat olla Sasic:n valmistamia.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #14 : 03.06.2011, 23:48:34 »
Omaan 406 GW 2,1TD -99 juuri vaihdoin molemmin puolin uudet Lemförderit (TammerDieselistä), ja kun tsekkailin huoltovihkostani niin yllätyin kuinka pitkän siivun edellisillä (samanmerkkisillä) oli päässyt toisella oik.puol n. 113 tkm ja toisella vasen n. 56 tkm (siis uusittu kertaalleen tuos välillä)...