Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapään aurauksen säätötangot  (Luettu 13681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ranskis406

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #15 : 13.11.2011, 11:00:43 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 GW 1,8 (8-ventt.).

Katsastussetä sanoi, että takana molemmilla puolilla auraustangot pitää vaihtaa, oli välystä. Taitaa olla miehellä omat nimitykset, kun sillä nimellä ei löydy osaa. Oikea nimi taitaa olla taka-akselin aurauksen säätötanko Onko tuo osa helppo vaihtaa?

Ratkaisu:

Tangot on taakse vaihdettu ja auto katsastettu.

TEMP_ARKISTOON

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #16 : 13.11.2011, 11:24:15 »
Kyseinen osa on siis taka-akselin aurauksen säätötanko. Esim. Fixuksella se on tuolla nimellä, en ole varma onko Motonetin listauksessa kyseessä sitten tämä osa:  http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/183563/0

Vaihtaminen ei ole vaikeaa, mutta pyöränkulmien suuntauksen niiden vaihtaminen vaatii lisätyönä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #17 : 13.11.2011, 12:08:40 »
Eikä vaadi aurauksen säätöä, jos sinne lyö merkit epäkeskoprikan ja rungon suhteen ja säädät sen tasan samaan kohtaan. Jotkut on lyönyt pistepuikolla merkit ja toiset taas ihan tussilla.

Toki ei siitä aurauksen säädöstä/tarkastamisestakaan haittaa ole...

100 % varmaa on ettei auraukset ole kohdallaan pelkällä epäkeskoprikan merkkaamisella. Toi koko prikka säätö on naurettava, pelkästään reikien välykset saavat aikaan huomattavan muutoksen aurauksessa.

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #18 : 13.11.2011, 20:27:08 »
100% varmaa on ettei auraukset ole kohdallaan pelkällä epäkeskoprikan merkkaamisella. Toi koko prikka säätö on naurettava, pelkästään reikien välykset saavat aikaan huomattavan muutoksen aurauksessa.

Näin on. Vaihdoin omaani toisen tangon, ja laitoin prikan niin samaan asentoon kuin mahdollista => sen puolen auraus aivan päin mukavaa.

Itsehän niitä tulee säädettyä mutta mielestäni täytyy myös mitata kumpaisenkin renkaan etäisyys samaksi jostain korirakenteesta. Eikö niin?

Eikä korirakenteiden symmetrisyyteenkään ole luottamista, ja tarkka mittaaminen niihin on melko hankalaa.
Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02
Entiset: Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #19 : 14.11.2011, 06:42:09 »
No sitten merkkiliikkeet vetää noi säätötangot päin helveettiä jokaisessa autossa. Samat merkkaamisohjeet saatu kolmesta eri merkkiliikkeestä tästä E-Suomesta noiden tankojen säädöissä, joten tuntuu aika oudolta... :)

Aikanaan kun merkkiliikkeet vaihtoivat takuuna noita tankoja niin ne tosiaan merkkasivat vain sen prikan paikan, tehdas ei maksanut 4 pyörä suuntausta takuuna.

Asentajat itsekin sanoivat että pieleen menee mutta minkäs teet.

Tästä syystä uskon että suurin osa 406 autoista mitä tuolla liikkuu on aika surkeita ajaa kun taka-auraukset ei ole kohdallaan ja auto on ylipäätään aivan liian tarkka noille suuntauksille.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 596
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #20 : 14.11.2011, 09:30:19 »
Kun minulle tulee 406:ssa eteen jonkun auraukseen liittyvän nivelen tai tangon vaihto, vaihdan kaikki neljä ja käyn nelipyöräsuuntauksessa. Ei maksa edes paljon, koska nopea tehdä koska aukeaa helposti uutuuttaan. Samaa suosittelen kaikille 406:n omistajille. Kustannukset luokkaa 150€ kaikelle tälle ja taas mennään 150 000km suoraan.
404, Expert, C5
2CV4

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #21 : 14.11.2011, 11:06:31 »
En tiedä miten auraus oli omassani alunperin, mutta prikkamerkinnöin ja aiemmin mainitulla "laser napaan ja merkki lokariin" -menetelmällä auraus oli kohdillaan nelipyöräsuuntauksessa.

Laserilla saa kyllä kulmat kohdilleen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #22 : 14.11.2011, 12:29:34 »
Niin saa, jopa paremmin kuin tehtaalla, mun auto kävi ratin vaihdossa ja koska ratti olisi jäänyt muuten vinoon niin tekivät suuntauksen. Eipä puoltanut enää yhtään sen jälkeen, uutena puolsi hienoisesti vaikka piti niin kulmat olla kohdallaan. Toinen 307 kävi tuossa viimeviikolla suuntauksessa ja siitä katosi myös lievä puoltaminen tyystin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #23 : 14.11.2011, 13:29:13 »
Tästä syystä uskon että suurin osa 406 autoista mitä tuolla liikkuu on aika surkeita ajaa kun taka-auraukset ei ole kohdallaan ja auto on ylipäätään aivan liian tarkka noille suuntauksille.

406 on tosiaan todella tarkka takapään auraukselle, aikoinaan ostettuani vein omani suuntaukseen kun oli pientä levottomuutta havaittavissa. Ei ollut montaa asteen kymmenestä taka-auraus pielessä, mutta niin vain oli huomattava parannus kun oikaistiin.

Nyt reilun parin vuoden ajon jälkeen pitäisi taas viedä suunnattavaksi, auto oli jo kesällä vähän rauhaton maantiellä ja talvirenkaiden vaihto ei auttanut yhtään asiaa.

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #24 : 17.06.2012, 21:36:29 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 SV (172 000 km).

Ja asiaan. Katsastuksessa ilmeni seuraavanlainen vika. Takapään raidetangon päissä pieni välyys. Elikkäs ymmärtääkseni kansankielellä juuri nämä aurauksen säätötangot jotka kyseessä. Aiheutti hylsyn jota yhdessä inssin kanssa ihmeteltiin koska autoon tehty 2,5kk sitten nelipyöräsuuntaus eikä siellä ollu havaittu kyseistä väljyyttä ::) Mut nytpä kuulema sit oli. No,kuitenki. Hain motonetistä jo uudet, muka paremmat, kun otin ne kalleimmat. Saapa nähä. Huomena ois tarkotus töiden jälestä vääntää alle, niin eikö pitäis onnistua myös tunkin kans touhuta ihan ok? Ja jos löyn tampilla tai rauta sahan terällä merkit sinne tangon sisäpäässä olevaan pultin kantaan ja siihen alus levyyn jossa kiinni niin pitäs tulla jollaki lailla kohilleen. Ei kerta ole kovinkaan kauhea into heti uuestaan nelipyörä suuntausta teettää, kerta ottava 120e siitä lystistä. Ja luulis et jos kovinki vituralleen menevä kulmat niin eiköhän tuo ranskatar muutu aika pirulliseksi tien päällä. Kulkee ko ajokoira sen jälestä. Ymmärtääkseni.

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #25 : 17.06.2012, 22:03:02 »
Kyllä ne kannattaa suuntauttaa. Tahtoo renkaat kulua muuten piloille... ;) ja vaikuttaa aika paljon auton käyttäytymiseen.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2012, 22:23:16, kirjoittanut Hexy »
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #26 : 17.06.2012, 23:18:45 »
Tuossa tapauksessa voi pyytää puolittaan hinnan tai paremminkin 50€ sopiva hinta. Viksu liike kyllä tekis uudelleen ilmaiseksi. Ei tuossa ajassa nivel mene hylky kuntoon, eli ollut jo väljä säädettäessä.

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #27 : 19.06.2012, 18:49:41 »
No niin,nyt on molemmat aurauksen säätötangot vaihettuna ja kiiltelevä uutuuttaan alla 8) Eilen pajotin kuskin puolen ja meni hetki ennenku hokasin et sen mutterin puoleisen prikan saa pois vain tietyssä asennossa koska siinä pultissa ura jonka ollessa kohdallaan prikan piikkiin nähden saa vain pois.Ja eilen oli tunkkijumppa päivä mut tänään olin jo viisaampi ja ajoin auton suoraan montulle ja sit vasta tunkkasin renkaan ylös.Oli huomattavasti helpompi työskennellä inhimillisemmässä asennossa,vajaa tunti meni ko ajoin auton sisään ja takas ulos ko oli valmis.Leimaki tuli et napsahti.Inssiki katteli ja totes et onpa uuen karheat osat johon pystyin polleana vastaan et,niin,tunnin alla olleet ;) Saapa nähä joutuuko käydä tarkastuttamassa vielä kulmat...Kaikki ns.vanhan kansan kotikonstit oli kerta vain itelä suuntauksessa apuna.Itäväylää tullessa en huomannu ainakaan vielä et ois kulkenu jotenki oudosti ja rattikin oli suorassa 8)

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #28 : 04.05.2013, 12:17:02 »
Toiselle puolelle vaidettu orkkistanko 119tkm kohdalla ja nyt on toisella puolen välystä ja mittarissa 176tkm.

Onko kokemusta Motonetin OE-laatuisten säätötankojen kestävyydestä? Osanumero 18-3563 siis. Hintahan on kyllä edullinen 29,90€.
Vieläköhän merkkihuollosta saa n. 80 eurolla originaaliosan (osanro: 517839)?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + 406 GW HDi (RHZ) -04 + C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #29 : 05.05.2013, 21:11:18 »
Itelle laitoin nuo OE laadut justiisa talvella ja pusseissa luki LEMFÖRDER eli laatukamaa pitäs kait olla ;)