Melko tyypillinen oire dieselissä siitä, kun polttoaineen sekaan menee ilmaa, on tuo "kaasuttelu".
Itsellä oli 306 1.9TD koneessa samaa vikaa. Syyksi siinä paljastui polttoainesuodattimen O-renkaat. Polttoainesuodatin oli siinä sellaisessa muovisessa kotelossa, patruunatyyppinen. En tiedä onko 2.1TD koneessa samanlainen, mutta tuossa 1.9 koneessa polttoainesuodatin oli termostaattikotelon päällä ja polttoaineen lämmitys hoitui jäähdytysnesteen lämmöllä. Siinä pa-suodattimen kotelossa oli myös termostaatti, mikä sääteli polttoaineen kulkureittiä lämpötilan mukaan. Ilmavuoto oli juuri tuossa polttoaineen termostaatissa.
Kannattaa varmaankin vaihtaa samalla kaikki O-renkaat, niitä taisi olla yhteensä 4. Yksi pohjassa termostaattikoteloa vasten, yksi polttoaineen vesianturissa ja pari tuossa pa-termostaatissa. Lisäksi hommasin uuden pohjapropun, kun se ei maksanut kuin pari euroa. Kansihan tiivistyy sen suodatinpatruunan tiivisteellä.
Tuota ilmavuotoa voi todentaa laittamalla läpinäkyvän letkun pumpun ja suodattimen väliin. Siitä niitä kuplia on "kiva" seurata.