Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin käyntinopeus vaihtelee kylmänä (diesel)  (Luettu 2819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jgoos

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,1 (diesel).

Nyt parin viikon ajan 406 on kylmänä "kaasutellut" itsekseen. Ongelma ilmenee muutamien ensimmäisten kilometrien aikana, nostettuani kaasupolkimen ylös.

Tällöin moottori ottaa kierroksia 1500-2000 rpm:n välillä, aivan kuin kaasuttelisi itsekseen. Kaasupoljin palautuu normaalisti ja konehuoneen puolelta kertaalleen tarkistin, että kaasuvaijeri palautuu, niinkuin pitääkin. Kerran heiluttelin kaasuvaijerin läheisyydessä olevaa johtoa, ja tällöin ongelma katosi, mutta se saattoi olla sattumaakin.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeus vaihtelee kylmänä (diesel)
« Vastaus #1 : 01.03.2008, 00:22:01 »
Melko tyypillinen oire dieselissä siitä, kun polttoaineen sekaan menee ilmaa, on tuo "kaasuttelu".

Itsellä oli 306 1.9TD koneessa samaa vikaa. Syyksi siinä paljastui polttoainesuodattimen O-renkaat. Polttoainesuodatin oli siinä sellaisessa muovisessa kotelossa, patruunatyyppinen. En tiedä onko 2.1TD koneessa samanlainen, mutta tuossa 1.9 koneessa polttoainesuodatin oli termostaattikotelon päällä ja polttoaineen lämmitys hoitui jäähdytysnesteen lämmöllä. Siinä pa-suodattimen kotelossa oli myös termostaatti, mikä sääteli polttoaineen kulkureittiä lämpötilan mukaan. Ilmavuoto oli juuri tuossa polttoaineen termostaatissa.

Kannattaa varmaankin vaihtaa samalla kaikki O-renkaat, niitä taisi olla yhteensä 4. Yksi pohjassa termostaattikoteloa vasten, yksi polttoaineen vesianturissa ja pari tuossa pa-termostaatissa. Lisäksi hommasin uuden pohjapropun, kun se ei maksanut kuin pari euroa. Kansihan tiivistyy sen suodatinpatruunan tiivisteellä.

Tuota ilmavuotoa voi todentaa laittamalla läpinäkyvän letkun pumpun ja suodattimen väliin. Siitä niitä kuplia on "kiva" seurata.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeus vaihtelee kylmänä (diesel)
« Vastaus #2 : 01.03.2008, 01:22:14 »
Kyllä tuossa 2.1 koneessa näyttäisi samanlainen hässäkkä olevan tuo pa-suodatin.

Sitä polttaineen lämpötilaa säätelevää termostaattia ei virallisena varaosana ole, eikä sitä ole tuohon räjäriinkään vaivauduttu piirtämään. "Virallinen" korjaus olisi ollut ostaa koko systeemi uusi ja hintaa oli muistaakseni yli 100 euroa. Se termostaatti on kuitenkin tuolla takana, mihin tuo A-merkintä osoittaa. Termostaatti-patruuna on lukittu sellaisella hammasprikalla paikoilleen. Sen prikan saa kaivettua sieltä pienellä meisselillä pois, minkä jälkeen patruuna tulee ulos ja O-renkaat on helppo vaihtaa. Prikan saa uudelleen pysymään paikoillaan, kunhan taivuttelee niitä hampaita vähän suorempaan.