Kirjoittaja Aihe: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)  (Luettu 13988 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

panuna

  • Vieras
406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« : 08.03.2008, 17:14:57 »
Autona 406 gw 2.0 hdi 2003

Jo jonkin aikaa ottanut nenään polttoaineen haju ja eilen pesin syöttöpumpun ja suuttimien ympäristön ja jo tänään huomasin et suuttimien 3kpl ympäriltä jo märkänä, eli vuotaa näköjään suuttimien juuresta. Kysymys kuuluukin miten tuo korjataan onko o-rengas välissä vai uusitaanko koko suutin! Ja mitähän suuttimet noin suurin piirtein maksaa?

Ja toinen juttu: Yön yli seisoneena ei tahdo aamulla lähteä käyntiin kovinkaan heti vaan joutuu starttaamaan jonkin aikaa , nyt kun -5 paikkeilla niin lämmityksestäkin joutuu sen 5-9sec starttaamaan ja joskus otan uusix. lämpösenä ja muutaman tunnin seisoneena lähtee kyllä  käyntiin, vaikkakin vie aina sen 2-3sec eli on jokin ero työautooni vw transporter, kun lähtee heti kun näyttää avainta.

Onko tuo 2-3 sec startti ominaisuus ja voisko tuo starttaaminen liittyä tuohon naftavuotoon ?

 kiitos

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #1 : 08.03.2008, 17:27:08 »
Varaosaluettelot:

DW10 TURBO DIESEL AND MOUNTING BOSCH
TURBO DIESEL DW10TD AND SIEMENS ASSEMBLY

Sekä Boschin että Siemensin järjestelmiin näyttää löytyvän suuttimen tiiviste "1981 43, INJECTOR SEAL, CN DIA 7,3X16 EP 1,5". Boschiin lisäksi korjauskokona (?) "1981 45, INJECTOR SEAL, REPAR EP 1,9".
« Viimeksi muokattu: 10.03.2008, 21:25:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #2 : 09.03.2008, 17:28:15 »
Tähän pieni varoituksen sana. Ko järjestelmät ovat korkeapainejärjestelmiä joissa paineet ovat yli 1500 baria parhaimmillaan. Tyhjäkäynnillä päästään satoihin bareihin ja paine pysyy hetken ajan sammutuksen jälkeenkin suuttimissa/korkeapaineputkissa. Tämä saa pahimmillaan aikaan rumaa jälkeä jos ei tiedä mitä tekee. Räjähtänyt korkeapainepumppu ei ole mukava näky.

Jos kuitenkin taitoa riittää, pitää muistaa ehdottomasti aina vaihtaa korkeapaineputket jos ne on avattu. Muuten saa mukavasti metallia pa-järjestelmään = uusitaan paljon osia.

...one more thing.
Siemensin suuttimet ovat piezo-mallisia, eli avataan ja suljetaan sähköllä. Näiden suutinten sähköliittimiä ei saa missään nimessä avata moottorin käydessä. Seurauksena voi olla täystuho => suutin jää auki ja sylinteri on täynnä polttoainetta. Nestehän ei puristu kasaan...

Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #3 : 09.03.2008, 19:11:00 »
Niin, jos suuttimia joudutaan uusimaan kappalehintahan on suomesta ostettuna, paikasta riippuen noin 350-500 euroa.

panuna

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #4 : 10.03.2008, 19:28:21 »
On kuulemma suuttimien ja kannen välinen liitos ihan kuparilevyllä tiivistetty eli saa vaihdettua !

Mutta tuo auton käynnistys on näköjään jäänyt kommentoimatta eli antakaas nyt kokemuksen rintaäänen kuulua ja sanokaas onko tuo lämpöisenä starttaus 2-3sec ihan normaalia eli ominaisuus tuolle koneelle ja jos annan auton seisoa tällä kelillä sen puoli vuorokautta niin mikä siinä mättää, että saa niin kauan sahuuttaa...

Hehkut on kyllä mitattu ja ovat aivan ok.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #5 : 10.03.2008, 21:00:32 »
Hehkut tuskin ahdistaa noilla oireilla, varsinkin kun ne tuossa HDi padassa tulee kunnolla mukaan vasta yli -5 asteen pakkasella. Jälkihehku on käytössä lämpimälläkin. Se on sitten eri juttu onko hehkurele ehjä.

Edellisen kahden 2.0 HDi:n kokemuksella, kylmällä moottorilla, 1-2 sek on aika normaalia, 2-3 sellanen mitä joskus tapahtui. Lämpimänä lähtee yleensä 1-2 sek.

Mistä pitkä vieteri voi sitten johtua? Muistaakseni moottorin ohjaustietokone ei avaa suuttimia ennen kuin commonrail putken paine nousee 120 bar. Moottorin lämpötila vaikuttaa siten että jos esilämmittämättömän mylly raapaisee tulille se lähtee hehkun jälkeen räjähtävästi, nostaen kierrokset 1400 asti tiputtaen sitten 900 pintaan. Nestettä lämmittävällä lohkarilla taas lämmitin on niin lähellä lämpötila anturia että moottori tuntuu lähtevän aika laiskasti käyntiin.

Jos kyse ei ole ilmavuodosta, aloittaisin tukkimalla nuo nafta vuodot. Jos niillä ei käynnistyvyys vielä parane, niin sitten alkaisin miettiä voisiko moottorin lämpötila anturi olla rikki.

http://late.nwps.ws/smf/index.php?topic=1146.0
« Viimeksi muokattu: 11.03.2008, 08:54:10 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #6 : 10.03.2008, 21:12:41 »
Ensimmäisenä tulee mieleen että polttoaineen tuloputki tyhjenee jostain syystä, esim. hyvin pieni ilmavuoto imupuolella. On toisinaan vaikea havaita mutta aiheuttaa polttoaineen valumisen hiljalleen tuloputkesta tankkiin. Autossasi lienee siemensin ruiskutusjärjestelmä jossa ei ole tankissa siirtopumppua ja polttoainejärjestelmän täyttyminen kestää hetken aikaa. Boschin järjestelmässä siirtopumppu on tankissa ja näinollen koko polttoaineputkisto on paineistettu virran ollessa kytkettynä ja tälläiessa järjestelmässä pienetkin vuodot näkyvät ulospäin.

Ei ole niinkään varmaa että suuttimet vuotavat suuttimen ja kannen välisestä kuparitiivisteestä jonka tarkoitus lähinnä on estää sylinteripaineen pääseminen suutinpesään, useimmiten vuoto, jos se esiintyy suutinrungon alapäässä tulee suuttimen rungon ja suutinkärjen välistä. Tuntematta tarkemmin suutinrungon rakennetta yhteispainejärjestelmissä en osaa sanoa onko suutinrungon vuotaminen näissä edes mahdollista, jakaja- ja rivipumppujen suuttimissa tämä oli mahdollista.

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #7 : 11.03.2008, 08:58:10 »
Perustelut tähän? Mielenkiinnosta.

Tiivistyspinta putkissa on kertakäyttöinen. Uudelleenkäytettynä on vaara metallin joutumisesta suuttimeen polttoaineen mukana tai pa-vuoto ulospäin. 1500baria on paine jolla ylimääräiset särmät lähtevät hyvin äkkiä sileäksi..
Suuttimen reiät (suihkutus) ovat kooltaan 120 mikronia => 0,120 mm. Pienin "poraus" Siemensin suuttimessa on 6 mikronin kokoinen. Ei tarvitse olla kummoinenkaan hippunen joka sen tukkii..

-Sami-

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #8 : 11.03.2008, 19:11:30 »
Lainaus
onko tuo lämpöisenä starttaus 2-3sec ihan normaalia eli ominaisuus tuolle koneelle ja jos annan auton seisoa tällä kelillä sen puoli vuorokautta niin mikä siinä mättää, että saa niin kauan sahuuttaa...

En kyllä omassa hdi:ssä ole huomannu juurikaan eroa sille, onko startatessa moottori kylmä vai ajon jäljiltä. Aina se starttaus-aika on sen 1-2 sek. (eli melkein riittää et avainta näyttää  :D) Mittarissa on nyt kilometrejä
n.230tkm eikä tietoa, että ruiskujen suuttimiin olis koskettu edell. omistajien toimesta, tuskin..? Odotellaan vaan et kauanko vielä kestävät.?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #9 : 11.03.2008, 19:16:26 »
Miten se käy käynnistymisen jälkeen? Minkä väristä savu on? Tuleeko pakorööristä sahaamisen jälkeen kun lähtee käyntiin musta matala aktiivinen sienipilvi?

Jos kone lähtee sahaamisen jälkeen räjähtäen, ääni kuullostaa siltä kun kaikki ne sahaamisen aikaiset iskut palaisi samassa nipussa = konepistooli. Vai ihan kuin ei olisi sahattukaan?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

panuna

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #10 : 11.03.2008, 21:32:08 »
Se lähtee just sillai räjähtäen , mutta en ole huomannut seurata minkälaista savupilveä putkesta tullee. Täytyy aamulla tarkistaa..

Olenkin ihmetellyt tuota, et kun starttaa vähän aikaa ja kun lähtee käymään, niin lähtee "räjähtämällä" ja käy kyllä heti nätisti käynnistyttyään, ei niinkuin vanhat dieselit että tuntui hajoavan koko auto varsinkin kovilla pakkasilla.

Noista suuttimista vielä.. tässä on kuitenkin boschin järjestelmä ja se siirtopumppu. Vaihdoin just tuon naftasuodattimen ja kun laskin kaikki vanhat poies ja tyhjäsin kokonaan putsarikotelon, niin se oli saman tien täys kun virran käytit päällä ja lähti saman tien käyntiin ja kävi nätisti.
 
Meinasin kyllä käydä kunhan ehdin niin uusimassa nuo suuttimen alla olevat kuparitiivisteet vaikka eihän sieltä varsinaisesti naftaa vuoda vaan sellaista mustaa mönjää eli naftan jäämistöjä, mutta loppuupahan ainakin tuo vuoto, tuskinpahan vuodot hyvääkään tekee..

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #11 : 12.03.2008, 00:00:43 »
Jos kone lähtee sahaamisen jälkeen räjähtäen, ääni kuullostaa siltä kun kaikki ne sahaamisen aikaiset iskut palaisi samassa nipussa = konepistooli. Vai ihan kuin ei olisi sahattukaan?

Minkälainen "käynnistystekniikka" noissa uudemmissa dieseleissä vaaditaan, kaasupoljin pohjassa vai siihen koskematta? Nimittäin ihmettelin tuon vuosimallin 1991 Ducaton 2,5-litraisen turbodieselkoneen huonoa käynnistymistä ja se johtuikin vain siitä, etten ollut toiminut ohjekirjan määräämällä tavalla eli pitämällä kaasupoljinta pohjaan painettuna käynnistettäessä autoa. Ilman kaasupolkimeen koskemista auto käynnistyi ja kävi huonosti (tärisi ja savutti), mutta oikealla tavalla käynnistettynä kävikin hyvin... Kuten huomaa, en ole dieselkoneiden parissa paljoakaan aikaa viettänyt. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #12 : 12.03.2008, 08:32:40 »
Onhan tää etänä vähän hankalaa mutta luultavasti lämpö ei vaan riitä polttoaineen syttymiseen. Tarkista nyt se hehkurele vielä, josko se ei vaikka toimi oikeasti lainkaan. Lohkolämmitinkin sulla on kuitenkin mallia säteily. Kannattaa mitata se moottorin lämpötila anturin toiminta, se kun antaa ohjaus pöntölle tiedon moottorin lämpötilasta ja siitä lasketaan ruiskutus määrä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #13 : 12.03.2008, 08:37:39 »
Minkälainen "käynnistystekniikka" noissa uudemmissa dieseleissä vaaditaan, kaasupoljin pohjassa vai siihen koskematta? Nimittäin ihmettelin tuon vuosimallin 1991 Ducaton 2,5-litraisen turbodieselkoneen huonoa käynnistymistä ja se johtuikin vain siitä, etten ollut toiminut ohjekirjan määräämällä tavalla eli pitämällä kaasupoljinta pohjaan painettuna käynnistettäessä autoa. Ilman kaasupolkimeen koskemista auto käynnistyi ja kävi huonosti (tärisi ja savutti), mutta oikealla tavalla käynnistettynä kävikin hyvin... Kuten huomaa, en ole dieselkoneiden parissa paljoakaan aikaa viettänyt. :-)

Muistaakseni käyttöohjeissa ei sanota käynnistyksestä muuta kuin että käännä avainta paitsi jos hehkutuksen valo palaa niin pitää odottaa ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

panuna

  • Vieras
Vs: 406 - Suuttimen vuoto (HDi)
« Vastaus #14 : 20.03.2008, 21:37:48 »
Vika paikallistettu!

Tänään kävi auto pajalla ja onnekseni oli aamulla -10 pakkasta niin pääsivät toteamaan kylmänä vuotokohdat.

Eli korkeapainepumppu oli vuodoillaan syyllinen huonoon käynnistyvyyteen, vuoti kuulemma oikein reilusti.

Itse olin kyllä niiden suuttimien vuotojen kannalla, mutta nyt kuitenkin meni uuteen ajanvaraukseen, kun eivät olisi ehtineet tänään tuota korjaamaan.

Sanoivat että pumppu pöydälle ja uudet tiivisteet (n.60-80€) ja pumppu kiinni, sen jälkeen tarkistetaan vielä kylmänä, että varmasti ei vuoda muualta. Työn osuus vaan on aika kallis kun meinasivat et menee n.5 tuntia koko hommassa!

Täytyy ilmoitella tänne kunhan saan nyt nuo hommat tehtyä.

Sanoivat liikkessä, että tekeevät paljon varsinkin mersujen ja muidenkin autojen pumppuvuotojen takia uusia tiivistyksiä, kun on kuulemma niin kova paine pumpussa, että ajan ja kilometrien myötä alkaa vuotaa. Omassa autossa nyt 314tkm takana.