Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)  (Luettu 17400 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #15 : 30.10.2010, 18:48:40 »
Tarkista se laturin vapaakytkin, pelaako?

Täytyy tarkistuttaa tuo vapaakytkimenkunto, tosin vaihdettiin se n. 2 vuotta sitten. Tyhjäkäyntiä ei ole juuri tullut harrastettua ja ajokilometrit koostuneet suurimmaksi osaksi matka-ajosta jossa kyllä viitosvaihdetta tulee käytettyä aina 80 km/h alkaen. Mutta pitääpä tuo matalien kierrosten liiallisen käytön haitat jatkossa huomioon.  Kiitokset kaikille nopeista ja asiantuntevista vastauksista!

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #16 : 31.10.2010, 00:45:50 »
Mutta pitääpä tuo matalien kierrosten liiallisen käytön haitat jatkossa huomioon.

Juu, sen voi huomioida asentamalla/asennuttamalla kiinteän hihnapyörän. Idioottimaista, että torsiovärähtelyn vaimentimestakin pitää joidenkin nykyään tehdä rikkoutuva.

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #17 : 01.11.2010, 11:55:57 »
Ihan "teoreettisesta" mielenkiinnosta kysyisin tuosta Benkun mainitsemasta kiinteästä alahihnapyörästä, mitä sellainen tarkoittaa, sitäkö ettei tuossa alahihnapyörässä olisi tuota "torsinaalista värinänvaimenninta" eli ilmeisesti jotain kumista osaa ( hihnan ulkokehällä). Kysäisin huvikseni  käydessäni uudestaan (taas heti yhden korjauksen jälkeen ilmeni toinen vika  ;D) korjaamolla tuosta kiinteänä alahihnapyörän mahdollisuudesta, eivät tuntuneet moista mahdollisuutta. Vai puhuitko yleensäkään juuri kiinteästä alahihnapyörästä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #18 : 01.11.2010, 12:11:41 »
Juu, kiinteä on kiinteä, ilman värähtelynvaimennin rakennetta. Sellainen on vara-osana saatavana, käytetty lähinnä 66kw DW-moottoreiden yhteydessä. Vanhemmista löytää tehokkaammistakin.

Dampperit 110
http://www.oscaro.com/poulie-damper-peugeot-406-berline-3213-22268-611-gt

90...
http://www.oscaro.com/poulie-damper-peugeot-expert-expert-3213-17067-611-gt

Kiinteitä - tuolla ei 'sattuneesta' syystä, tietty ollutkaan linkittää. ;D

« Viimeksi muokattu: 01.11.2010, 12:22:45 kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #19 : 01.11.2010, 13:49:05 »
Jos noihin malleihin joissa kuuluu olla se joustava hihnapyörä menee laittamaan sen kiinteän, niin kuuleman mukaan kolina on ihan käsittämätön. Merkkiliikkeestä pitäisi löytyä ohjeet mitä muutakin pitää vaihtaa että voi laittaa kiinteän hihnapyörän. Nyrkkisääntönä vapaakytkin laturiin, joustava laturinhihna.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24607.msg120046#msg120046

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #20 : 01.11.2010, 18:08:35 »
Jos jättäisi (jättäisin) tuon vapaakytkimen myös pois, olisi yksi rikkoutuva osa vähemmän.

Ei toi vapaakytkin paljon kustanna just vaihdoin ja taisi mennä 60 ekee. Eikä tarvii rominoita kuunnella.

kardaani

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #21 : 10.01.2011, 15:19:18 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi (80 kW).

http://img577.imageshack.us/i/kuva066n.jpg

Tällainen hihnapyörä vaihdettiin perjantaina setäni pösöön. Tarkoitus oli vaihtaa laturi, hihna ja kiristinmekanismi, mutta kampiakselin hihnapyörä osoittautui väljäksi, jotenka sekin vaihdettiin, varoituksista johtuen. Osa haettiin motonetista hintaan 155,50 euroa. Yllättävän arvokas osa, mutta tosiaan sen rikkoutumisesta voi koitua tosi kallis lasku. Kuvassa keskiön ympärillä näkyvä vaalea raita on keskiön kiiltäväksi kuluttama. Miltä kuvan vaimennin muuten näyttää, sillä ulkokehällä olevat urat ja niissä oleva metallikohoumat näyttivät kuluneilta. Mistä kohtaa hihnapyörästä ne tuhoisat "metallisoirot" oikein lähtevätkään. En pysty sitä osa kädessä arvioimaan.

Motonetista ostettu malli oli Gates-merkkinen ja 162 mm halkaisijaltaan. Toinen malli olisi ollut selvästi halvempi, ja vain hieman pienempi halkaisijaltaan (158 mm). Olisiko tuo pienempikin käynyt autoon? Olen kuullut puhuttavan sellaisesta vahvistetusta hihnapyörästä-onko tuo motonetin kalliimpi malli sellainen?

Kuinka kauan kampiakselin hihnapyörä yleensä kestää ja voiko sen kestoa pidentää jollain tavoin, esim. tyhjäkäyntiä välttämällä? Samassa yhteydessä vaihdetussa laturissa ei toiminut vapaakytkin, jotenka voiko sillä olla mitään vaikutusta hihnapyörän kestoon?

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #22 : 10.01.2011, 15:41:19 »
Kiinteitä hihnapyöriä on käytetty uudemmissakin malleissa, esim. minulla on 2004 mallinen 406 HDi automaatti ja historian mukaan siinä on ollut aina kiinteä hihnapyörä ja hyvin toimii, eikä kaipaa erikoista apulaitehihnaa kunhan laturin vapaakytkin on kunnossa.
P.S. kiinteä hihnapyöräkin voi hajota, minulla kävi niin. Se ei ole patarautaa, siinä vain ei ole kumivaimennusta ja se ei ilmeisesti pääse hajoamaan siten, että remmi lentää pois, se vain rupesi "lyömään tyhjää", keskiholkki pyöri tyhjää rasitettaessa.  Mielestäni on tärkeää keston kannalta, että kokonaisuus on kaikilta osin kunnossa, alahihnapyörä on ehjä, remmi on hyvä ja laturin hihnapyörän vapaakytkin on kunnossa ja hihna on laitettu uriinsa suoraan.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #23 : 10.01.2011, 17:40:06 »
Maksoin juuri itse samanlaisesta GATESin (jota yleisesti hyvänä pidetään) hihnapyörästä 190€ ,tämäkin tarvikeliikkeestä mutta ei motonetistä. Nyt kun molemmilla on sama pyörä ja vielä saman ikäinenkin niin on kiva vertailla kuinka äkkiä se MOTONETIN HUONOMPI VARAOSA hajoaa ja minä paremmalla osalla vaan jatkan ajoa. Tämähän on yleinen harhaluulo motonetin osista.
Alkuperäinen osahan maksaa pösö-liikkeessä 200€ ja joku arveli senkin tulevan GATESilta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

pimpelipompeli

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #24 : 10.01.2011, 21:05:45 »
Liitytään vertailuun, laitoin tarvikeliikkeestä hommatun febin äsken paikalleen.  http://www.oscaro.com/poulie-damper-febi-bilstein-26922-2032982-3213-p Hintaa 65e. Mittarilukema nyt 384 000, joten hinnan puolesta jos kestäisi tuonne 400 000 asti kasassa  ;D

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #25 : 11.03.2011, 23:41:17 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi 90.

Pari päivää sitten asensin Gatesin hihnapyörän, osanumero TTVD1002, vastaa peugeotin 0515 V6-osaa. Ensin ostin Febin 0515.s2 vastaavan, mutta se alkoi vikisemään pian, joten liike vaihdatti osan tuohon. Tuon ovh on päälle 200 e. Alkuperäistä en ole nähnyt, mutta tämä Gatesin pyörä lienee samanlainen ja on laadukkaan oloinen. Tässä linkki tuotteeseen:

http://www.pluspiecesauto.com/d-Poulie-damper-TVD1002-GATES-CITROEN-XSARA-PICASSO-N68-12071-11873-1318627.html

Autossa ei ole vapaakytkintä. Mielestäni pieni väpätys jäi kiristimeen tyhjäkäynnillä, vaikka kaikki rullat ja hihna ovat uudet. Mitään ääniä ei kuitenkaan tule.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #26 : 12.03.2011, 01:04:13 »
Kun ulkomailta ja erityisesti eBay:stä hihnapyöriä tilaatte, niin kannattaa varoa väärennöksiä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53404.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rantpe

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #28 : 11.03.2012, 14:37:36 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 ST.

Hei. Uusin viikko sitten kampiakselin hihnapyörän kun edellinen ei kestänyt kuin 2 viikkoa ja taas meni rikki rupesi kumia näkymään "välistä". Edellinen kerta pyöritelty muitakin "pyöriä" jos joku jumittaa tai jotain mikä aiheutuisi värinänvaimentimen tuhoksi. Vai onko Koivusen myymä INA-merkkinen niin huono? Kertokaa onko teillä ollut vastaavia kokemuksia ja minkä merkkisten kanssa? Huomenna kauppaan ja uusi tilalle mutta samanlainen taitaa olla riski ottaa vai rahat pois ja vain ja ainoastaan alkuperäinen.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #29 : 11.03.2012, 15:23:56 »
Kokeile nyt vielä, että kiristimien, laturin ja tehostimen pumpun hihnapyörät pyörivät ilman vastusta.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93