Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)  (Luettu 59010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Päivitystä:

Vanhat öljyt oli juurikin samannäköistä kuin ToniL kuvissa, melko mustaa ja haisi aika pahalle. Ulos tuli 1,8L ja katsoin oppaasta, että takaisin uutta 1,9L. Johonkin on siis 1dl hävinnyt (194tkm).
Itsellä ei ollut tulpassa mitään hippuja, korkeintaan pölyn kaltaista ja sitä nyt ei juuri huomaa. Tyhjennystulpan materiaali oli ehkä jotain muuta kuin terästä.
Täyttötulpassa oli aika pitkä ja hieno kierre. Käytin täytössä jotain ~8mm (ulkohalkaisija) kirkasta kumiletkua jonka sai tungettua täyttötulpan aukosta noin 3-4cm vaihteistoon. Silti pakkasi hieman vuotamaan (oliskohan 9mm letku tiukka tai peräti 10mm, ei tullut mitattua). Tarttis varmaan muovista sorvailla samalla kierteellä oleva reiällinen tulppa johon saa letkun kiinni. Tähänkin operaatiion luulis pösöllä olevan joku "erikoistyökalu". Vasen eturengas piti irroittaa, mutta sisälokasuojan tjsp. annoin olla paikallaan. Vierestä kuitenkin sai hylsyvehkeillä avattua tulpan.

Ehkä seuraava vaihto 300tkm paikkeilla. Näyttää, että vajaa 200tkm samoilla öljyillä on turhan paljon vaikka manuaalilaatikosta (BE4/5) onkin kyse.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 291
    • CitiX Oy
143tkm ajettu, 308 1,6hdi 5v. vaihdettu vaihteistoöljyt. Öljyn ulkonäön perusteella kilometrit liikaa...


Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Jos tuon näköistä on yössä laatikossa, nii varmaa olla itelläki hyvä kurkata. Periaatteessa mä olen ymmärtänyt ettei noihin manuaskeihin oikee vaihdeta noita öljyjä koskaan, jollei mitään vikaa ole laatikossa?

Benkku

  • Vieras
...noihin manuaskeihin oikee vaihdeta noita öljyjä koskaan, jollei mitään vikaa ole laatikossa?

Juu ei - kun niihin sitten tulee vikaa, on jo myöhäistä tehdä öljynvaihtohuolto.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 992
Tämäkin todella yksinkertainen homma tehdä, eikä tuo pari litraa öljyä maltaita maksa. Kustannusten suhteen ei oikein ole perusteita miksi vaihteistoöljyä ei koskaan vaihdettaisi.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 897
Oliko teillä jo tarjota järkevät vaihtovälit manuaali- ja automaattilaatikolle?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 213
Joissakin automerkeissä vaihtoväli on 60000 km.

Aakku

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
Uudessa Scudossa on määrätty öljynvaihtoväliksi 90 tuhatta. Aivan vastaavassa Jumpyssä on ilmeisesti niin paljon parempi laatikko, että öljyt ovat elinikäiset.
Olen huomannut, että Totalin öljyt muuttuvat mustiksi jo alle tuhannen kilometrin ajossa. Sillä ei ole liene mitään merkitystä. Öljy kaiketi on vain pesevämpää. Pääasia, että öljy on tuoretta.
Molemmissa C4 autoissani vaihteistoöljyt vaihdan myös 90 tonnin paikkeilla, vaikka sitä ei ole huolto-ohjeessa määrätty.

Benkku

  • Vieras
Olen huomannut, että Totalin öljyt muuttuvat mustiksi jo alle tuhannen kilometrin ajossa. Sillä ei ole liene mitään merkitystä. Öljy kaiketi on vain pesevämpää. Pääasia, että öljy on tuoretta.

Autosi ovat ilmeisesti dieseleitä. Partikkelikooltaan hienojakoista nokea on suspensiossa moottoriin jäävässä pienessä öljytilkassa ja moottorin sisäpinnoillakin. Öljy likaantuu siksi melko nopeasti, partikkelikoko on kuitenkin niin pieni, ettei siitä ole moottorin mekaniikalle haittaa.



Aakku

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
Mitenkä dieselin moottoriöljy vaikuttaa vaihteistoöljyn tummumiseen?

Benkku

  • Vieras
Vaihteistoöljyyn sillä ei tietenkään ole vaikutusta, tuon lyhyen ajomäärän perusteella assosion sinun tarkoittaneen moottori-öljyä.
Moottorin tuottaman suuremman vääntömomentin takia vaihteistoöljy joutuu noissa kovemmille ja ikääntyy käytössä nopeammin - mutta, että tuhannen kilometrin jälkeen olisi jo mustaa - kuulostaa oudolta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
Jospa se johtuu samasta syystä, eli vaihteiston seinämissä on vanhaa mustunutta öljyä, joka värjää uuden. Ei siitä värjäytymisestä mitään haittaa ole ollut. Vaihteet ovat toimineet hyvin, kevyesti ja tarkasti vielä 400 tuhannen jälkeenkin.

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Omassa pysyi totalin laatikkoöljy kohtalaisen kirkkaana 40 tkm matkan kun tarkistin taannoin onko pysyneet sisällä. Vaihdoin kun hankin auton 110 tkm ajettuna, vanhat oli kokolailla yllä näkyvien kuvien väristä silloin.
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

Kesseli

  • Vieras
Auto: 2002 307 Wagon 1,6.

 Pösölläni on ajettu nyt 215 000 km. Lähiaikoina autoon vaihdetaan kytkin. Olisikohan syytä vaihtaa samalla vaihdelaatikkoon (manuaali) öljyt? Onko kokemuksia; muuttuuko öljyt 12 vuodessa "mönjäksi"?

ATF

  • Vieras
Kannattaa vaihtaa.