Liitin irtosi helposti. "Lukitussokka" oli mun tapauksessa pyöreän liittimen ympärillä oleva harmaasta muovista tehty lukitusrengas. Sitä kun nosti kevyesti ylös, se samalla työnsi liitintä ulos/irti ja täysin nostetuna olikin liitin sitten käytännössä irti.
Tein liitinjumppaa ja ruiskuttelin johdossa olevaan liittimeen sähkölaitteiden kontaktispreitä. Ei auttanut. Ulkolämpömittari näyttää edelleen 22 kun ulkona noin 12. Jos näyttää likaa ja jos ongelma on johtojen liitoksissa, mitä liian suuri lämpötila-arvo mahtaa merkitä, oikosulkua vai huonoa kontaktia?
Mitä tehdä seuraavaksi? Lämpömittarin anturista lähtee kaksi mustaa johdinta, mutta "saranaliittimessä" on paksumpia johtoja eikä mustaa. Tietääkö kukaan missä näiden välinen liitin on ja kuinka siihen pääsee käsiksi? Oven sisälläkö?
Kuinka anturin toimintaa voisi yrittää arvioida? Ongelma on että saranan luona olevasta pyöreästä liittimestä ei ole tietoa, missä nastoissa anturin johdot ovat. Jos saan mitattua (vastusmittarillako?), onko mitään käsitystä millaisia arvoja pitäisi näyttää.
Onpa peili yllättävän monimutkainen. Oikea irroitustapa olisi ilmeisesti ollut:
- Peilin lasi irti. Ensin kääntö sähköllä niin että peilin sisäosaan tuli rako. Raosta sitten vetämällä peilin kiinnityskynnet irti. Peilissä pari johtoa, itse jätin kiinni ja varoin rikkomasta mitään.
- Seuraavaksi peilin pyöreä kääntömekanismi moottoreineen kolmella T10-kantaisella ruuville irti. Tämän johdossa myös lukitus.
- Nyt peilin takaosan värikuoren lukituskiinnikkeet ovat parhaiten näkyvissä (ei kaikki). Niitä sitten varovasti vänkäillen auki. Itse sain vain yhden poikki, alhaalla keskellä olevan. Yksi lukituskynsi tulee näkyviin peilin kääntyvän osan sisäpäässä, näkyy kun kääntää peilin ovan suuntaiseksi.
- Kun takapuoli on auki, näkyy kaikki peilin pohjamuovin takareunan lukitusnastat (kolme takana ja kaksi edessä). Pohjamuovi irtoaa kun irroittaa nuo kolme takareunan lukitusta ja taas varovasti vänkäilee.
- Nyt sitten saa anturin irti peilin pohjamuovista.