Kirjoittaja Aihe: 206 - Venttiilivälysten säätö (DW8)  (Luettu 5070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JaPe75

  • Vieras
206 - Venttiilivälysten säätö (DW8)
« : 01.02.2009, 10:28:55 »
Auto: 1999 206 1,9 (DW8, viistoperä).

Käytin autoa huollossa. Huollossa kehottivat käyttämään autoa venttiilien säädössä, koska oli lähtenyt kylmänä vähän nihkeästi käyntiin, kävi hetken (muutaman sekunnin) kolmella pytyllä. Tämän perusteella arvelivat, että yksi venttiileistä ei toimi oikein. Mikäli säätöä ei tehdä piakkoin niin venttiili saattaa palaa, josta seuraa isompi remontti. Itse en ole huommannut tuota käynnistys ongelmaa, koska auto on ollut näin pakkasella roikan perässä. Joskus ajaessa isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla käynti on silloin tällöin vähän pätkinyt. Johtunee tuosta venttiilistä.

Johtuukohan käynti ongelma tuosta venttiileiden säädössä? Mistä tietää, että venttiili on palanut? Onko kokemusta minkälainen homma on tuo venttiilikojeiston säätö? Työn kesto ja hinta-arvio?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Venttiilivälysten säätö (DW8)
« Vastaus #1 : 01.02.2009, 10:45:33 »
206:n venttiilien säätö oli viime vuonna merkkiliikkeessä muistaakseni noin 295 e tai sinnepäin. Säätö tapahtuu paloilla ja nokka-akseli joudutaan irroittamaan sitä varten. Mielestäni tuommoisessa asiassa ei kannata alkaa säästelemään.
Peugeot RCZ HDI FAP

artsi

  • Vieras

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Venttiilivälysten säätö (DW8)
« Vastaus #3 : 01.02.2009, 18:17:21 »
Ei niitä ensimmäiseksi kannata säätämään ruveta vaan ensiksi tarkastaa onko ne kovin pielessä. Jos selkeää poikkeamaa tehtaan arvoihin niin sitten vasta ruvetaan irrottelemaan nokka-akselia yms.

Kolmella pytyllä käyntiinlähtö saattaa johtua myös yhdestä pimeästä hehkutulpasta.

beadaaro

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 206 - Venttiilivälysten säätö (DW8)
« Vastaus #4 : 24.07.2021, 20:18:14 »
Velipoika sääti minulle venat dw8 koneeseen , kun tyypillisesti ne imuset kantoivat .
Se keksi kikan , ettei jakopäätä tarvitse purkaa , että saa nokka -akselin irti . Tai ei ihan irtikkään , mutta kikkakuutonen .
Se jakoremmi ja sen nokka-akselin ratas lukitaan kunnolla hirttäen sopivalla kuormansidontaliinalla . No sen suojamuovin joutuu irroittamaan siitä nokkapyörän , rattaan jne yltä ensin  .Imusarja edestä ensin pois tieten jne .
Sitten se liina vedetään siten , että saadaan nokkapyörää hihnoineen pondattua yläviistoon , eli pänninkiin . Meillä se onnistui asettamalla sopivaa rotia , lankkua jne etutolpan päälle ja siten että kun sen liinan veti siitä ylitse ja kiristyspuoli vanteeseen .
Kevyt pänninki , ettei hihna löysty ja saa nokka-akselin pultit irti .
Näin saatiin se akseli ikänkuin kellumaan ja kun toinen nosti nelospään puolelta nokka-akselaa , niin jopa ykkösen säätökupin sai nostaa magneetilla sieltä nokan alta . Sen nokan kulma ykköstä vasten ei saa olla ahtaimmalla , sitten onnistuu . Niin on tosissaan millistä kiinni , jos ei halua jakopäätä purkaa.