Kirjoittaja Aihe: DV6 - Huoltoväli  (Luettu 33219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Partner-on-1

  • Vieras
DV6 - Huoltoväli
« : 24.03.2009, 18:35:40 »
Sattuipa silmään pökötin sivuston huolto-kohdasta

"Peugeot autojen öljynvaihtoväli bensiinimoottoreille on 30.000 kilometriä (Peugeot 107: 15.000 km, 2.0l EW10A moottorille 20.000km) tai yksi vuosi, HDI Diesel moottoreille 20.000km (1.6HDI DV6 moottorille 15.000km, Boxer HDI 30.000) tai yksi vuosi."

Käsittääkseni -06 partnerin HDI on juuri ko dv6-moottori, mutta siinä öljyn vaihtoväli on 20 000 km. Pitäisikö unohtaa huoltovihon ohje ja vaihtaa oljyt useammin?  :-\ ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #1 : 24.03.2009, 18:40:46 »
Muutos on tullut 1.1.2009 käyttöönotettujen kohdalla, sitä ennen DV6-moottorien huoltoväli oli 20 000 km. Ei sitä vaihtoväliä ole pakko lyhentää, mutta ei kannata ajaa sitten kovinkaan paljoa yli.

Aikaisempi huolto-ohjelma tuli 01.01.2007, eroa uudempaan ei ole kuin em. moottorien osalta. Sitä ennen muutos oli takalevyjarrujen huollon tuleminen mukaan huolto-ohjelmaan.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2010, 01:44:59, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #2 : 30.03.2009, 01:54:18 »
Lainaus
"Peugeot vaihtoi 20 tkm huoltovälin 15 tkm huoltoväliksi uusissa pösöissä joissa on otsikon kone. Puskaradio kertoo että alakuolokohdassa ruiskutettu lisäpolttoaine, jonka tarkoitus on polttaa katalysaattori (FAP) puhtaaksi, tämä lisä diesel annos ei perskuta kylmissä oloissa täysin palakaan.Täten lisädiesel sotkeentuu ruiskutuksen jälkeen voiteluöljyyn.Voiteluöljyn voiteluominaisuudet heikkenee ja kuulemma 1-2 l lisääntyy pahimmillaan öljytilavuus  Seurauksena on ollut nokka-akseli ja turbo vauruioita.Tämä puskaradion kertomaa. Citikassa on sama kone, huoltoväli on edelleen 20 tkm.Pösö siis pudotti. Kuka vastaa kun takuu ajan jälkeen turbo ja/tai nokka-akseli hajoaa? Mikäli huoltoväliä kiristetän erilaiseksi kuin se on ohjekirjassa, miksi vanhaa asiakaskunta joka jo on vuoden pari ajanut otsikon mottorilla ei informaoida muutoksesta? Esim,2006 vuosimallin autoni jossa otskion kone, ei asiasta veholta kerrota mitään.Antaa menä vaan 20 tkm. Ei ole halpaa turboa taikka nokka-akselia korjauttaa, ja säilyykös männät ko kuviossa ehjänä? Minua kiinosti oman 1.6 HDi koneen öljymäärän lisääntyminen 13 tkm kohdalla. Nyt paljastui karmea syy. Huoltokirjan mukaan olen huollattanut, kylläpä harmittaa. Tähän asti olen laskenut öljy ylimäärän pois ja paahtanut sinne 20 tkm korville...perk**le".

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auton-huolto/oljynvaihtovali16-hdi-110-hvfap-psa

Tuli tuollainen kirjoitus vastaan. Onkohan todellinen syy huoltovälin lyhentymiselle?

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #3 : 30.03.2009, 08:15:39 »
Tuli tuollainen kirjoitus vastaan. Onkohan todellinen syy huoltovälin lyhentymiselle? 

DV6-konettahan on myös FAPittomana, tuossa kirjoituksessa puhutaan kai vain FAPillisesta?
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #4 : 02.04.2009, 15:14:39 »
Automaa Konalan huoltohenkilöstön mukaan koskee vain 1.1.2009 jälkeen rekisteröityjä autoja. Sitä ennen rekisteröidyillä vanha 20 tkm huoltoväli, eikä heidän tiedossaan ole, että maahantuoja olisi suositellut vanhempien autojen huoltovälin pienentämistä.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 267
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #5 : 21.04.2009, 10:56:56 »
Sain Jyväskylän Laakkoselta tällaisen tiedon ja huomenna menen öljynvaihtoon:

Lainaus
Syy huoltomuutokseen on se, että moottorin öljytilavuus dieselmoottoriseksi autoksi on pieni, öljypohjaan kerääntyy lietettä pohjalle, joka ei poistu öljyn vaihdon yhteydessä ja näistä syistä on vaarana että turbo, männät tai nokka-akseli leikkaa kiinni 100000-200000km välillä. Ne tapaukset joita tietoomme viime syksynä tuli, oli autoja joita oli huollettu hieman yli 20000km välein.

FAP ja lyhyt pätkä ajo saattaa johtaa öljyn ohenemiseen ja lisääntymiseen. Tällaisessa ajossa on syytä vaihtaa öljy useammin kuin huolto-ohjelmassa on mainittu.
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #6 : 21.04.2009, 19:46:53 »
Olennaista tuossa tiedossa oli se että autoilla joissa on tapahtunut vaurioita on ajettu ylipitkillä huoltoväleillä. Suoraanhan sitä ei tuossa sanota mutta sellaista olen kuullut että jotkut ovat ajaneet yli 25 000 km samoilla öljyillä. Tuollaisia ylityksiä ei DV6-moottori kestä, se on kuitenkin viritysasteeltaan PSA-konsernin kireimmälle veivattuja myllyjä.

Se, että pätkäajossa pitäisi öljyt vaihtaa kuitenkin useammin kuin huolto-ohjelmassa nk. maksimiväliksi ilmoitetaan, ei ilmeisesti Suomessa ole kovinkaan itsestään selvää. Vaan ajetaan maksimivaihtovälillä, vaikka ajot edellyttäisivät vaihtovälin tiputtamista. Edellä mainituilla asioilla ei sinänsä vielä ole mitään tekemistä FAP:n kanssa, mutta se on kyllä totta, mitä tuossa sanotaan, että FAP ei tykkää, jos sillä ajetaan liian paljon liian lyhyttä. Jos moottori on liian kylmä, polttoainetta joutuu helposti moottoriöljyn sekaan.

Liete, joo sekään ei sinänsä liity FAP:iin mitenkään, joskin FAP-moottorissa korkeamman viritysasteen takia korkeammiksi nousevat palolämpötilat edesauttavat lieteen syntymistä.

Tehtaan suosittelema huoltoväli tuolle DV6-moottorille on kylmissä olosuhteissa 15 000 km/1 v.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2010, 01:50:10, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #7 : 09.06.2009, 08:16:15 »
Auto kävi eilen Konalan Automaalla tutkittavana muiden ongelmien tiimoilta. Aamulla autoa viedessä huoltomittari näytti -100 (tarkoituksella) ja illalla pois lähtiessä se näyttikin -4900. Eli näyttäisi siltä, että nyt tuossa minun autossani on kuitenkin huoltoväli muutettu 15tkm:ksi, vaikka tähän asti on oltu sitä mieltä että se on 20tkm. Ota tästä nyt taas selvää...
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #8 : 09.06.2009, 19:29:53 »
Toukokuussa juteltuani pitkään paikallisen peugeot huollon työnjohdon kanssa huoltoväleistä, mainitsi tuon sinun moottorityypin lyhennetyistä väleistä. Ollut kuulemma parin moottorin kanssa ongelmia heilläkin. Mutta muutos alkoi hänen mukaansa vasta vuoden 2009 malleista lähtien.

Juuri näin, ei koske huoltovälin muuttaminen vanhempia autoja. Erään toisen liikkeen saldo oli yksi ongelma auto, siitä oli tosin pamahtanut turbo uudelleen jonkun aikaa ensimmäisen korjauksen jälkeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #9 : 02.07.2009, 07:24:00 »
Eli tuo huolto-ohjelman muutos koskee vain FAP:llisia malleja?

Tehdas ei erottele lainkaan DV6 moottorien kohdalla oliko moottorissa FAP vai ei. Huoltoväli muuttui kaikissa 2009 alkaen käyttöön otetuissa 20 tkm -> 15 tkm, eli siksi mitä tehdäs suosittelee ankariin olosuhteisiin alunperinkin. Pidempi 20 tkm huoltoväli ei ole siis koskaan ollut tehtaan suosittelema suomen ilmanalassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #10 : 13.09.2009, 09:10:55 »
Nyt on sitten citroen 1.6 hdi koneissakin 15tkm öljynvaihtoväli.
Peugeot 508 & Peugeot 607

kimmo407

  • Vieras
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #11 : 11.09.2010, 15:45:06 »
Auto: 2009 407 1,6 HDi 110 FAP Executive (40 393 km).

"Peugeot autojen öljynvaihtoväli bensiinimoottoreille on 30.000 kilometriä (Peugeot 107: 15.000 km, 2.0l EW10A moottorille 20.000km) tai yksi vuosi, HDI Diesel moottoreille 20.000km (1.6HDI DV6 moottorille 15.000km, Boxer HDI 30.000) tai yksi vuosi."

Mistä tuon DV6-merkinnän pitäisi löytyä? Autoni valmistenumero on: VF36D9HZC21761413.

Aloin tutkia asiaa kun huomasin huoltovihon huolto-ohjelmasta A-huollon kohdalta tuon erityismaininnan 1.6Hdi DV6 moottorille "15.000 km tai 12 kk välein". Autoani on huollettu 20 tkm välein. Ekan huollon leiman alla on Peugeot-merkkihuollon merkintä: "Seuraava huolto 40000", ja tänään teettämäni huollon leiman alla lukee "Seuraava huolto 60000". Niin ja mittariston huollon ilmaisin näyttää taas seuraavaan huoltoon 20tkm, samoin kuin ekankin huollon jälkeen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #12 : 11.09.2010, 16:23:25 »
Auto: 2009 407 1,6 HDi 110 FAP Executive (40 393 km).

Mistä tuon DV6-merkinnän pitäisi löytyä? Autoni valmistenumero on: VF36D9HZC21761413.

Muutos on tullut 1.1.2009 käyttöönotettujen kohdalla, sitä ennen DV6-moottorien huoltoväli oli 20 000 km.

Muutos on merkitty huoltokirjaan, ei mihinkään muualle. Teknisesti 31.12 2008 ja 1.9.2009 käyttöön otetut autot eivät eroa toisistaan, mutta niiden huoltohjelmat eroavat. Käytännössä siis myyjä liike sekä autoa huoltanut liike eivät ole kovinkaan hyvin ajan tasalla tekemisistään.

Mulla on elokuussa 2008 käyttöön otettu HDi 110, sitä on huollettu 15 tkm välillä vaikka huoltokirja sanookin 20 tkm. Syy on ihan se etten pitänyt 20 tkm öljynvaihtoväliä järkevänä.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2010, 06:50:41, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Timppa2008

  • Vieras
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #13 : 29.10.2014, 07:28:15 »
Auto: 2014 2008 1,6 HDi 2-tronic Active.

Huoltokirjassa on 20 000 km huoltoväli mutta huollossa sanottiin että 25 000 km minkä huoltoilmaisin myös vahvistaa. Jostain päivämäärästä lähtien on huolto pidentynyt.

 T;Timppa

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 291
    • CitiX Oy
Vs: DV6 - Huoltoväli
« Vastaus #14 : 22.11.2014, 19:05:18 »
Millon auto reksiteröity? Muistaakseni 1.4.2014 vaihtui huoltovälit. Tuolloin tuli myös muutos huoltokirjoihin, eli uusissa huoltokirjossa ei lue enää huoltoväliä mitenkään, vaan asiakkaalle toimitetaan erillinen lappu huoltoväleistä.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97