Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).
19.09.2005 käyttöönotetusta, yhdellä omistajalla olleessa autossa havaittiin jo vuoden 2008 lopulla (n. 90 000 km ajettuna) kahdessa kohdassa sellaisia maalipinnan vaurioita, jotka eivät ole syntyneet normaalista kulumisesta tai ulkoisen tekijän (esim. kolhaisun tai kiveniskemän) seurauksena ja joita ei näin uudessa ja vähän käytetyssä autossa pitäisi esiintyä. Käyttö on ollut yksityishenkilölle tyypillistä päivittäistä työmatka-ajoa ja tavaroiden kuljetukseen sitä ei ole käytetty kuin satunnaisesti.
Takaovien pintapelleissä on saranoiden kiinnityskohdissa havaittavissa selvää kuplimista maalipinnassa. Ehkä saranoiden kiinnitys on hieman elänyt ja maalipinta mennyt sen seurauksena rikki, mutta todennäköisemmin pintakäsittely saranoiden kiinnityskohdan osalta on suoritettu puutteellisesti valmistusvaiheessa tai materiaalivalinnoissa on tehty virheitä. Saranat eivät tunnu kuitenkaan olevan löysällä.
Lisäksi saranoissa itsessään esiintyi ensin vastaavaa maalipinnan kuplimista ja myöhemmin maalipinta alkoi lohkeilla niistä irti.
Ovipelleissä on muutamassa kohtaa havaittavissa myös maalipinnan kupruilua muuallakin kuin saranoiden vieressä, vaikka pinta onkin ulkopuolelta ehjä (esim. oikeassa takaovessa HDi-merkin oikean alakulman lähistöllä). Kyseessä on selvästi maalipinnan alta etenemään lähtenyt vaurio, joka lopulta tulee johtamaan maalipinnan irtoamiseen ja ovipellin ruostumiseen. Maalia on parista kohtaa lohkeillut myös oikean takaoven kahvan kehyksen ympäriltä.
Ongelmaa on havaittu myös joissakin muissa tämän automallin yksilöissä, joita liikenteessä on nähty, muttei kuitenkaan kaikissa. Myös valmistaja on ilmeisesti tiedostanut asian, koska saranoita koskien on julkaistu huoltotiedote "Corrosion of the rear door hinges (Up to build code 7804 XX)" (Service Box:n dokumentti 360W00S1), jossa korroosion todetaan johtuvan saranoiden osien materiaalivalinnoista (alumiinin, ruostumattoman teräksen ja kuparin sähköiset ominaisuudet). Tiedotteen mukaan saranat tulisi uusia ja DAM-numerosta 7805 lähtien saranoiden pintakäsittelyä on muutettu. Kuten käy ilmi, ei huoltotiedote varsinaisesti koske näin uutta autoa (DAM 10490), mutta kyse vaikuttaisi olevan edelleen samasta ongelmasta, jota tehdas ei ole onnistunut kokonaan poistamaan tuotannossa tehdyistä muutoksista huolimatta.
Saranat ja ovet pitäisi irrottaa ja maalata uudelleen ja pyrkiä estämään vaurioiden uusiutuminen.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Toinen vakava maalipinnan vaurio on tavaratilan sivuliukuoven aukossa, jossa oven alareunan ja etureunan yhtenäinen pitkä kumitiiviste on kuluttanut maalipinnan kokonaan puhki ja peltiinkin näyttäisi kuluneen selvä ura. Uran vierestä maalipinta on alkanut kuplia. Kulumaa on koko tiivisteen kontaktialueella. Myös oviaukon etuosassa (joka jää etumatkustajan oven taakse) on pystysuuntainen kuluma-alue, josta maalipinta on kulunut ainakin pohjamaaliin asti.
Oviaukon maalipinnan kuluminen puhki ei ole normaalia, sillä ovea ei ole edes käytetty tavanomaista enemmän, vaan melko harvakseltaan. Kenties oviaukon tiiviste on asennettu tehtaalla väärin tai siinä on valmistus- tai suunnitteluvirhe. Myös oven kohdistus voi olla väärin, jonka seurauksena tiiviste hankaa maalipintaa suunniteltua enemmän. Ovi kuitenkin tuntuu toimivan normaalisti ja sulkeutuu hyvin.
Ovi pitäisi irrottaa, peltiin kulunut ura täyttää ja oviaukko maalata uudelleen. Kulumisen estämiseksi korjauksen jälkeen pitäisi varmistaa, ettei tiiviste pääse hankaamaan maalipintaa yhtä voimakkaasti. Tarpeen voi myös olla asentaa maalipinnan suojaksi kulutusta kestävä muovikalvo, joka mahdollisesti voisi ehkäistä ongelman kokonaan tai ainakin hidastaisi vaurion uusiutumista.
Em. maalipinnan vauriot ovat olleet autossa jo pitkään ennen niiden havaitsemista ja ne ovat lähteneet syntymään jo auton ollessa uusi (maalipinta ei kulu hetkessä puhki ja maalinnan alla vauriot etenevät hitaasti). Auton omistaja ei ole vaurioita itse havainnut varsinaisena takuuaikana, koska ei ole sellaisia osannut epäilläkään ja eri merkkiliikkeissä autoa huollettaessa (esim. huolto-ohjelmaan kuuluvan saranoiden voitelun yhteydessä) asiasta ei ole huomautettu, koska luultavasti asiaan ei ole osattu kiinnittää huomiota niissäkään (viimeisin merkkiliikkeessä suoritettu huolto oli ilmeisesti Salon PP-autossa 15.08.2007 52 000 km:n kohdalla).
Peugeotin maalitakuu on ohjekirjan mukaan pakettiautoilla vain kaksi vuotta, mutta mielestäni kyseessä on selvä valmistus- tai suunnitteluvirheestä aiheutunut vaurio, jonka korjaus pitäisi hoitaa auton omistajalle kustannuksia aiheuttamatta valmistajan virhevastuun edellyttämällä tavalla. Vastaavia vaurioita on joidenkin muiden Peugeot-mallien kohdalla korjattu vielä vuosia auton käyttöönoton jälkeen (esim. 406:n konepellin etureunan maalivauriot, joita korjataan edelleen tehtaan tai maahantuojan laskuun).
Ovatko muut Expertin (tai Citroen- tai Fiat-merkkisten rinnakkaismallien) omistajat huomanneet autoissaan vastaavia vaurioita maalipinnassa?