Nyt on ensimmäinen mätähelmainen 406 työn alla, ei onneksi oma. Eikä tuo mikään sattuma ole vaan ihan tyyppivika joka tulee mätänemään jokaisesta, uskallan väittää. Kannattaa tarkistaa onko helmat täynnä kosteaa maantiepölystä muodostunutta "savea" jos on niin ruostuminen on väistämätöntä.
Helma ei ole ruostunut ulkoapäin vaan sisältä, helman sisään pääsee jostain maantiepölyä joka on kostunut ja aiheuttaa voimakkaan ruostumisen. Ruostevaurion olemassaolo on helppo havaita, jos auton keskellä on helmassa, vakasuoralla osalla selkeästi näkyvissä 5 pistehitsin jälkeä on ruoste jo päässyt helmapellin ja sivutörmäyssuojan väliin ja turvottaa siellä peltejä erilleen. Helppo tunnustella kämmenellä tuntuuko pisteen paikat selvästi painaumina, mitä syvempi painauma sitä enemmän ruostetta peltien välissä. Tästä muutama vuosi niin helmaa ei enää ole vaikka pinnalla edelleen täysin ehjä muovikalvo. Keljuinta on ettei tämä ruoste rajoitu helman ulkopeltiin vaan koko helman rakenne altistuu tälle pölylle ja pölyyn jäävälle kosteudelle. Helmakotelon takaosassa oli pölyä tai sen muodostamaa kosteaa savea nyrkin kokoinen kimpale.
Ensiapuna on nyt uusia ulkopelti n. metrin matkalta mutta sillä ei ikävä kyllä tuota ruostetta pysäytetä, saadaan vaan parivuotta lisäaikaa. Jos koko ongelman haluaa pois päiväjärjestyksestä niin uusimaan joutuu myös koko pintapellin alaosan lisäksi pintapellin takana olevan pystypellin alaosan ja todennäköisesti osan lattiapellistäkin. Uskallan väittää että tämä ongelma tulee ajamaan 406:t enenaikaiseen paaliin, ulkopuolisella teetettynä korjauksessa ei ole mitään järkeä.
Kaikissa nyt kokeilemissani 3 autossa oli tuota samaa vikaa tämä vanhin 97 loppuvuodesta käyttöön otettu on työn alla ja siinä molemmat helmat on käytännössä vaihtokunnossa, tosin vain oikea korjataan. Oikea helma olikin siinä kunnossa että siihen sai kumipinnoitteen rikkomisen jälkeen käsin revittyä 50cm pitkän n.5cm leveän reijän. Kumipinnoitetta ei kyllä käsin rikki saanut vaan vaati teräasetta.
Nyt kaduttaa vielä enemmän että tuli joskus luovuttua 405:stä.