Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 105605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #15 : 23.05.2009, 11:05:46 »
Melko lailla harvinaista, että tuon ikäisessä olisi ruostumisesta johtuen vaihdettu helmat. Saattaa olla useita muita syitä helmojen uusimiseen,esim kolari- tai "pöpelikköön" ajo. Olen nähnyt joku vuosi sitten yhden 307:n, jonka molemmat helmat ja molemmilta puolilta ovien alaosat olivat rutussa, auto oli ajettu talvella johonkin kivikkoon. Joka tapauksessa harvinaista vielä edes 10-12v:n ikäisissä, että ruoste olisi päässyt raiskaamaan helmat vaihtokuntoon.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

tompsakka

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #16 : 28.05.2009, 11:47:07 »
Juu menipä se katsastus sedän hakku myös minun pössöön helmasta läpi, täytyny lähteä sisältä päin ruostuun kun ei ulkoa päin helmaa katsottaessa ollut minkääänlaista ruostetta näkyvissä, ei alkavakaan. aivan vasemman takapyörän etu osasta. Takaa alatukivarsien etupuolela on myös ruostetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #17 : 28.05.2009, 15:28:55 »
Se takarenkaan etupuoli on ihan tiedossa oleva ruostuva kohta, tosin ei niitäkään läpimätiä ole vielä ollut. Myös se tankin sivusta on alkavan ruosteen aluetta, kannattaa öljytä hyvin ettei ruoste etenisi.

Jusu

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #18 : 29.05.2009, 23:41:06 »
Ennenkuulumatonta  :o. Pakko vastata tähän. Ensimmäinen kerta kun edes kuulen moista saatikka nähnyt. Oliko automalli varmasti oikein eikä kyseessä ole mitään O:lla tai F:llä alkavaa joissa tämä on ominaisuus. Jos kyseessä tosiaan on 406 täytyy olla joku vauriotapaus (merivesi tai kolhiminen ja asiantuntematon maalari). Yksi tapa on leikata kynnykset purkuautosta joita on tarjolla runsaasti mallin suuren myyntimäärän vuoksi aikanaan. Näin saat edes hieman jäljellä olevaa sinkitystä kaupanpäälle jota ei uusissa korjauspaloissa ole (ellei heitetä sinkkialtaaseen). Toinen vaihtoehto on että hankit AVK:lta korjattavaksi pikkusen tönäistyn auton ja otat tarvittavat osat nykyisestä autostasi. Näin sinulle jää vielä varaosia edellyttäen että varaosaautolle tai varaosille on hyvä varastopaikka....ei ihan onnistu kaupunkiolosuhteissa välttämättä.

pugisti

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #19 : 08.09.2009, 18:01:00 »
Auto: 1996 2.016v (bens.) SV ja 2.1 TD

Vanha aihe, mut kirjoitetaan silti. Eli tuo bensa vehje oli aivan puhki hapannut oiken puolen helmasta, pintamassa seos oli vaan päällä, sen kun repäisi irti, ei ollut peltiä alla. Ja ei kolaroitu tai upotettu ja muuten täysin ehä.

Ja tämä nykyinen Td, niin samankaltainen vika, ei niin paha, mut talvella vaihtuu koko helmapelti. Ja tämäkin muuten täysin ehjä.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #20 : 08.09.2009, 19:20:16 »
Olen nähnyt joskus 406sen jossa on olleet helmat aika pahasti pintaruosteessa, mutta en ole kyllä puhkiruostuneista ikinä kuullut, omassakin oli joitakin kiveniskemien aiheuttamia alkuja oven sisäpuolella alareunassa ja takalokasuojan kaarien etureunassa, mutta hioin ne pois ja maalasin sinkkimaalilla ja omalla värillä ja nyt ovat komeat! Eipä näihin taida olla oikein tukkureilla hirvittävästi helmoja varastossa, kun niitä ei taida aivan hirveästi ruosteen takia mennä ;) :)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #21 : 09.09.2009, 08:02:07 »
Mulla on 98 sedani jossa oikeassa helmassa on iso lommo ja pitkä naarmu edellisen omistajan toimesta eikä se siltikään ole lähtenyt ruostumaan. Naarmu taitaa yltää peltiin asti mutta on sen verran huomaamaton, kiitos harmaan värin etten ole sitä ainakaan vielä korjannut. Eli jotain erikoista näissä ruosteisissa yksilöissä täytyy olla.

Toisaalta tuskin pienen ruostereijän takia kannattaa koko helmaa vaihtaa, vaihdettuna kun eivät tahdo ruosteettomina kestää kovin kauaa.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #22 : 09.09.2009, 17:36:20 »
Hain eilen oman 406 peltisepältä.  Vaihdettavaksi tuli n. metrin mitalta kuskin puoleista helmaa.  Tämäkin näytti alunperin päällepäin ihan hyvältä. Sitten kun nyppäsin helmaa peittävän massan pois niin alta paljastui puhkiruostunut pelti. Toisen puolen helma sitävastoin on ihan kovapeltinen, ja auto muutenkin vaikuttaisi ruosteettomalta.
Veikkaan että sinne massan väliin oli päässyt kosteutta joka oli saanut muhia siellä rauhassa.
Jokatapauksessa se on nyt ainakin hyvin korjattu ja massattu. Itse olen tyytyväinen työn laatuun.
MB E250 cdi

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #23 : 09.09.2009, 20:12:08 »
....Tämäkin näytti alunperin päällepäin ihan hyvältä. Sitten kun nyppäsin helmaa peittävän massan pois niin alta paljastui puhkiruostunut pelti...     ...Veikkaan että sinne massan väliin oli päässyt kosteutta joka oli saanut muhia siellä rauhassa.
Jokatapauksessa se on nyt ainakin hyvin korjattu ja massattu. Itse olen tyytyväinen työn laatuun.

Noi galvanoidut osat ja päälle vedettu PVC-muovimassa toimii juuri noin. Suojaa hyvin ja pitää peltiä, kunnes johonkin tulee reikä ja kosteus ja suola pääsee muhimaan muovin alle. Ja näyttää katkeraan loppuun asti ihan hyvältä, mutta voi oikeasti olla siinä kunnossa että sormi menee läpi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #24 : 10.09.2009, 00:14:50 »
PVC pinnoitettu helman pintapelti ei ole varsinaista kantavaa helmarakennetta. Kantavan rakenteen muodostaa sen alla oleva useasta pellistä muodostuva palkkikotelo.

Kosmeettinen haitta tuo lähinnä on, niin ja tietty katsastuksessa taatusti pomppaa 'kun helmapelti inssin mielestä kantavaa rakennetta'.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #25 : 10.09.2009, 08:31:03 »
Rakenne on hiukan erilainen 605:ssä ja muissa Peugeoteissa, 605:n ulkokuori on tosiaan vain dekoratiivinen mutta muissa se on osa kantavaa korirakennetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #26 : 05.12.2009, 21:58:31 »
Nyt on ensimmäinen mätähelmainen 406 työn alla, ei onneksi oma. Eikä tuo mikään sattuma ole vaan ihan tyyppivika joka tulee mätänemään jokaisesta, uskallan väittää. Kannattaa tarkistaa onko helmat täynnä kosteaa maantiepölystä muodostunutta "savea" jos on niin ruostuminen on väistämätöntä.

Helma ei ole ruostunut ulkoapäin vaan sisältä, helman sisään pääsee jostain maantiepölyä joka on kostunut ja aiheuttaa voimakkaan ruostumisen. Ruostevaurion olemassaolo on helppo havaita, jos auton keskellä on helmassa, vakasuoralla osalla selkeästi näkyvissä 5 pistehitsin jälkeä on ruoste jo päässyt helmapellin ja sivutörmäyssuojan väliin ja turvottaa siellä peltejä erilleen. Helppo tunnustella kämmenellä tuntuuko pisteen paikat selvästi painaumina, mitä syvempi painauma sitä enemmän ruostetta peltien välissä. Tästä muutama vuosi niin helmaa ei enää ole vaikka pinnalla edelleen täysin ehjä muovikalvo. Keljuinta on ettei tämä ruoste rajoitu helman ulkopeltiin vaan koko helman rakenne altistuu tälle pölylle ja pölyyn jäävälle kosteudelle. Helmakotelon takaosassa oli pölyä tai sen muodostamaa kosteaa savea nyrkin kokoinen kimpale.

Ensiapuna on nyt uusia ulkopelti n. metrin matkalta mutta sillä ei ikävä kyllä tuota ruostetta pysäytetä, saadaan vaan parivuotta lisäaikaa. Jos koko ongelman haluaa pois päiväjärjestyksestä niin uusimaan joutuu myös koko pintapellin alaosan lisäksi pintapellin takana olevan pystypellin alaosan ja todennäköisesti osan lattiapellistäkin. Uskallan väittää että tämä ongelma tulee ajamaan 406:t enenaikaiseen paaliin, ulkopuolisella teetettynä korjauksessa ei ole mitään järkeä.

Kaikissa nyt kokeilemissani 3 autossa oli tuota samaa vikaa tämä vanhin 97 loppuvuodesta käyttöön otettu on työn alla ja siinä molemmat helmat on käytännössä vaihtokunnossa, tosin vain oikea korjataan. Oikea helma olikin siinä kunnossa että siihen sai kumipinnoitteen rikkomisen jälkeen käsin revittyä 50cm pitkän n.5cm leveän reijän. Kumipinnoitetta ei kyllä käsin rikki saanut vaan vaati teräasetta.

Nyt kaduttaa vielä enemmän että tuli joskus luovuttua 405:stä.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #27 : 05.12.2009, 22:30:04 »
Nyt on ensimmäinen mätähelmainen 406 työn alla, ei onneksi oma. Eikä tuo mikään sattuma ole vaan ihan tyyppivika joka tulee mätänemään jokaisesta, uskallan väittää. Kannattaa tarkistaa onko helmat täynnä kosteaa maantiepölystä muodostunutta "savea" jos on niin ruostuminen on väistämätöntä.

Tulin oman -97 mallisen 406 kanssa tässä syksyllä samaan tulokseen ja laitoin sen kiertoon etuajassa ennenkuin alkoi näkymään päällepäin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #28 : 06.12.2009, 16:49:29 »
Tässä 406:ssa on joku rakenteellinen suunnittelun kukkanen, helmakoteloon pääsee jostain pölyä ja ainakaan minä en keksinyt miten tuosta kotelosta pääsee vesi pois? Vedenpoistoja siinä ei näy.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #29 : 07.12.2009, 14:46:21 »
Muijan 97 mallista bensapeliä tossa kattelin kesällä. Oli takapyörän etupuolella pieni ruosteläikkä ja kun siitä aloin tarkemmin kattomaan niin puoli metriä eteenpäin oli massa irti helmasta ja vesi siellä välissä....   Oli vielä pelti ihan ehjää että viime tipassa huomasin.....