Kirjoittaja Aihe: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)  (Luettu 3864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mi2ka406

  • Vieras
406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« : 25.06.2009, 00:48:40 »
Auto: 406 HDi 80kW GW vm2000 ajettu noin 240k

Autossa on ollut pidemmän aikaa jotain hämärää häikkää moottorin ohjauksessa eikä mennyt katsastuksessa läpi savutus testissä. Testin tulokset näytti aluksi noin 3.8 mutta lukuisan ryntäyksen jälkeen lukemat vain pahenivat yli 4. Hyväksyntäraja 3.0 ja 4.0lla olisi mennyt ajokieltoon... Edellisillä kerroilla lukemat alkoi laskemaan parin yrityksen jälkeen kun pakoputki putsaantuu joten tässä tapauksessa savut taitaa tulla moottorista kun trendi on väärään suuntaan :( Tuntuu että tuossa on tarkemman tutkimuksen jälkeen montaakin käyntiongelma jotka tosin saattaa liittyä toisiinsa. Hakua on käytetty ja tutkimuksia tehty, mutta nyt olisi hyvät ideat tarpeen mitä seuraavaksi.

Ensimmäinen vanha vika joka ilmestyy vain lämpimällä yli 15C ilmalla (ei kertaakaan talven aikana) liittyy testerin mukaan jotenkin turbon ahtopaineisiin. Moottorin ja ilmojen lämmittyä tarpeeksi syttyy moottorin vikavalo ja moottori menee jonkinlaiselle safety ohjelmalle. Ei ota kuin max 3000rpm ja tehot vajaat. Vikakoodi viittaa ahtopaine anturiin tai sen johdotuksiin. tilanteessa kun vika on kunnolla päällä on testerin mukaan turbon ahtopaineet tapissa kierroksista riippumatta. Eli näyttää noin 2,5bar paineita koko ajan kierroksista riippumatta. Ahtopaine anturia epäiltiin, mutta sen vaihtamiasella ei ollut vaikutusta asiaan  :( Ihmeellistä on että tämä vika ilmenee tosiaan vain ja ainoastaa lämpimällä kelillä hitaassa ajossa kun moottoritila lämpenee tarpeeksi. Ei viileämmillä keleillä tai maantieajossa kesälläkään. Tuntuisi että ahtopaineanturi voisi pätkiä jostain johdotuksista, mutta toisaalta miksi se tekisi pätkimistä vain lämpimällä kelillä? Löytyisikö ideoita mistä etsiä vikaa? Tuossa anturissa on ilmeisesti liitin jossain anturin ja BSIn välillä. Missähän se voisi olla? Seuraavaksi ajattelin tutkia BSIn liittimiä. Mitäs ja montako lämpötilaanturia moottorista löytyy. Moottorilämpömittari näyttää tasaista 90C keleistä riippumatta joten termostaatti ja jäähdytys ja ainakin yksi lämpötilaanturi tuntuisi pelittävän hyvin.

Toinen vika tai enemmän oire joka saattaa liittyä ensimmäiseen on tietynlainen tehottomuus ajoittain erityisesti pienillä kierroksilla. Tätä tutkittaessa on koitettu mm seuraavaa: EGRn alipaineletku tulpattu (moottoriäänet vaimeni, ei ainakaan merkittävästi vaikutusta kulkuun), Alipaineventtiilit vaihdettu keskenään turbon hukkaportin ja EGRän välillä (ei vaikutusta). Ilmamassamittari putsattu ja lopuksi vaihdettu (pieni vaikutus). Tuossa hylätyssä testissä moottorin kiihdyttäminen 850rmp ==> 5000rmp kesti noin 2 sekuntia. Löysin vanhan testidatan jolloin kiihdytys kesti vain 1,25 sekuntia. Eli johonkin tuntuu kierrosherkkyys kadonneen. Tuntuu että erityisesti tuossa kiihdytyksen alkuvaiheessa moettii ylimääräistä ja samalla tuprauttaa ylimääräistä savua putkesta.

Kolmas oire kenties saman vian hakuun. Parkissa ollessa on vaikea saada tasaisesti kierrokset laskemaan. Kun nostaa kierrokset noin 2500rpm ja alkaa laskemaan sieltä hitaasti tipahtaa kierrokset yhtäkkiä nopeasti noin 1800rmp ==> 1000rpm ja kun kaasun nostaa kokonaan tippuu ne lopulta 850 tyhjäkäynnille. Eli tässäkin tuntuu tuo kierrosalue 1000-1800rpm jotenkin vialliselta. En tälläistä kyllä ole kokeillut tehdä ennenkuin vika ei ollut päällä joten saattaa olla normaaliakin?

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #1 : 25.06.2009, 13:20:45 »
Tohon kierrosten epätasaiseen laskuun vois liittyä se potikka jota kaasuvaijeri ohjaa. Ei varmaan muita vaihtoehtoja kuin koittaa vaihtaa, muistaakseni aika suljetun oloinen rakenne... Ja voishan se samainen potikka vaikuttaa tohon kierrosten nousuunkin?

Mi2ka406

  • Vieras
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #2 : 26.06.2009, 09:51:38 »
Päivitystä ongelmiin

Ilmamassamittarin vaihto on tainnut tuoda vedon takaisin  :) mutta edelleenkin vain viileällä kelillä  >:( Eli kun auto jäähtyi ja huilasi kunnolla yön yli niin vääntö oli tullut takaisin ja jopa moottori valo sammunut. Auto toimi hyvin noin 20km työmatkan ajan. Toimi myös vielä hyvin töistä lähtiessä koska oli ilmeisesti päässyt jäähtymään välillä tuolla kellariautotallissa. Töistä lähtiessäkin kaikki pelaa vielä hyvin. Mutta kun käväisen pikaisesti kaupassa eikä moottori ehdi jäähtyä vaan luovuttamaan lämpöä ympäri moottoritilaa ei enää toimikkaan... Eli ongelma on liian lämmin moottoritila aiheuttaa BSIn mielestä turbo paineiden nousun ihan tappiin kierroksista riippumatta. Kun ajaa maantietä 10km on moottoritilassa joku palikka jäähtynyt ja saas tullut vääntö takaisin. Eli kysymys tiivistettynä tuntuisi olevan että Mikä ihme anturi on noin lämpötila riippuvainen ja näkyy ahtopaineanturin vikana? Lähinnä tulee mieleen lämpötila-anturit. Luulin jo että ilmamäärämittarin lämpötilaanturi on ollut se ongelma mutta ei :( Kaikki mahdolliset lämpötila anturit vaihtoon? Autossa on kyllä muutakin vikaa josta teen ehkä eri ketjun mutta lyhyesti tuolla on ilmeisesti ABS boxilla buuttausongelmia. ABS vikavalo ilmenee joko ennen käynnistystä mutta jos tuosta pääsee yli ei ilmene ikinä ajon aikana. Tuskin nämä samaa vikaa on mutta taustaksi jos kuitenkin olisi.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #3 : 26.06.2009, 13:44:22 »
Kokeileppa laittaa EGR putkeen sokea tiiviste, eli tuki koko EGR reikä.

Joo tuo on ainut oikea fixi tuohon. Letkun tulppaus ei aina auta jos EGR on jäänyt osittain tai kokonaan auki.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2009, 23:58:15 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #4 : 26.06.2009, 13:56:57 »
Ilmamassamittarin vaihto on tainnut tuoda vedon takaisin  :) mutta edelleenkin vain viileällä kelillä  >:( Eli kun auto jäähtyi ja huilasi kunnolla yön yli niin vääntö oli tullut takaisin ja jopa moottori valo sammunut. Auto toimi hyvin noin 20km työmatkan ajan. Toimi myös vielä hyvin töistä lähtiessä koska oli ilmeisesti päässyt jäähtymään välillä tuolla kellariautotallissa. Töistä lähtiessäkin kaikki pelaa vielä hyvin. Mutta kun käväisen pikaisesti kaupassa eikä moottori ehdi jäähtyä vaan luovuttamaan lämpöä ympäri moottoritilaa ei enää toimikkaan... Eli ongelma on liian lämmin moottoritila aiheuttaa BSIn mielestä turbo paineiden nousun ihan tappiin kierroksista riippumatta. Kun ajaa maantietä 10km on moottoritilassa joku palikka jäähtynyt ja saas tullut vääntö takaisin. Eli kysymys tiivistettynä tuntuisi olevan että Mikä ihme anturi on noin lämpötila riippuvainen ja näkyy ahtopaineanturin vikana? Lähinnä tulee mieleen lämpötila-anturit. Luulin jo että ilmamäärämittarin lämpötilaanturi on ollut se ongelma mutta ei :( Kaikki mahdolliset lämpötila anturit vaihtoon? Autossa on kyllä muutakin vikaa josta teen ehkä eri ketjun mutta lyhyesti tuolla on ilmeisesti ABS boxilla buuttausongelmia. ABS vikavalo ilmenee joko ennen käynnistystä mutta jos tuosta pääsee yli ei ilmene ikinä ajon aikana. Tuskin nämä samaa vikaa on mutta taustaksi jos kuitenkin olisi.

Kysymyksessä voi olla myös lämpöherkkä komponentti jossakin boxissa. Voisi varovaisesti lämmittää kuumailmapuhaltimella yhtä boxia kerrallaan ja yrittää näin saada vika päälle.  Lämpöherkkyyttä voi esiintyä myös liittimissä ym.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #5 : 27.06.2009, 09:16:07 »
Tota, siis jos huomioidaan oireista pelkästään erittäin runsas savutus ja hidas reagointi kaasuun, niin se viittaa hyvin voimakkaasti auki jäävään EGR-venttiiliin. Ehkä venttiilin ohjaus ei ole vialla, vaan itse venttiili. Tämä ei periaatteessa selitä vika valon syttymistä.

EGR-venttiilin voi joko vaihtaa tai tulpata kokonaan. Käytökseen se vaikuttaa aika vähän, ehkä ahtopaineet nousevat sekunnin murto-osia nopeammin, ehkä alavääntö kasvaa vähän. Merkittävin ero on päästöissä joita ei katsastuksessa mitata, tästä en ala luentoa pitämään koska me kaikki tiedämme jo ja haulla löytyy lisää...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Mi2ka406

  • Vieras
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #6 : 27.06.2009, 17:32:31 »
Tuo lämmittäminen tai jäähdyttäminen on hyvä idea tuon vikavalon metsästäiseen. Nyt pitäisi vaan keksiä mitä boxia tai liitintä kiusaisin. Ensimmäisenä tulee itselle mieleen tuo BSI boxi johon se ahtopaine signaali johdetaan, mutta toisaalta se sijaitsee ohjaamon puolella ja tuon vian päälle tulemiseen tuntuu vaikuttavan oleellisesti moottoritilan lämpötila. Mitäs muita boxeja tuolla olisi moottoritilan puolella. Entäs liittimet ja mistä saisi tarkemman kuvan noista mahdollisista liittimistä ja boxeista ja niiden sijainnista. Haynesin vajavaisen infon mukaan tuossa ahtopaine anturin johdotuksessa on jossin jatkoliitin anturin ja bsi boxin välillä. Sen kun löytäisi niin voisi tsekata ensimmäiseksi.

Tuota ERGn laipalla tukkimista että saisi sen vaikutuksen varmistettua voisi kokeilla. Pelkään vähän että ne ruuvit on senverran jumissa että tuokin on helpommin sanottu kuin tehty. Joku ohut kuparipeltin palako tuohon olisi hyvä? Veto toisaalta tuntuu olevan ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen kunnossa kunhan ei tuo vikamodi tule päälle että tämä ei nyt ole ensimmäinen modaus kohde.

Mi2ka406

  • Vieras
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #7 : 27.06.2009, 21:46:28 »
Voisi jakaa konehuoneen neljään alueeseen ja lämmitellä kutakin aluetta kokonaisuutena. Kun ensin selviää millä "hehtaarilla" lämpöherkkyyttä on, niin sitten voi lämmitellä/jäähdytellä pienenpiä kokonaisuuksia ja lähestyä vikapaikkaa.

Joo, tuo oli hyvä idea. Nyt pitää vaan odotella viileämpiä kelejä ettei vika tule päälle normaali tyhjäkäynti seisottamisella ja ottaa joku kuumailmapuhallin käyttöön. Jos vaikka kokeilis sisätilan lämmitintä eri alueilla. Kuumailmapuhaltimella tulee pian liian kuuma jos ei ole varovainen.

Toisaalta kylmä spray voisi olla myös korjaukseen tai sen paikallistamiseen kova sana. Testeri lainaan ja kiinni ja ahtopaineet ruudulle. Jos kylmäsprayllä saa jostain ahdot palaamaan normaaliksi niin vikapaikka on löytynyt.

Mi2ka406

  • Vieras
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #8 : 10.07.2009, 19:04:09 »
Nyt vika jymähti pysyvästi päälle. Helpottaa etsintää kummasti kun ei koko ajan itsekseen vaihtele tilaa. Testeri näyttää turbon paineiden olevan tapissa koko ajan. Nyt tuntuu että vika on ehkäpä mahdollisesti löytynyt. Taitaa olla johtotason ongelmia. Turbon ahtopaine anturille ei tule 5V jännitettä ollenkaan. Samalta sulakkeelta EGR venttiilille menevä sähkö on tallella. Eli taitaa olla piuha poikki jostain sulakkeen ja sensorin väliltä. Olisiko lämpölaajeneminen saanut piuhan yhteyden katkeamaan. Nyt lopuksi katkesi yhteys sitten lopullisesti. Nyt pitäisi vielä löytää vikakohta. Aika tiiviissä nipussa näyttäisi noi piuhat kulkevan tuolla välillä.

Mi2ka406

  • Vieras
Vs: 406 - Savuttaa liikaa (HDi)
« Vastaus #9 : 15.07.2009, 23:48:29 »
Raportoidaampa tännekkin alkuperäisen vian paranemista. Löytyi ratkaisu ongelmaan siis löytyi viimeinkin. Tuo edellisen viestin huomio on vähän virheellinen Haynesin pa***n oppaan johdosta. Naapurin autosähkökorjaamon autodatan tiedot (aika vähän nekin kertoo, muttei sentään näköjään ihan väärää tietoa) onneksi tarkistin ennenkuin aloin piuhanippua purkamaan. Ongelman ydin oli lopulta moninapaliitiin akun ja ilmanputsarin välimaastossa. Nyttäisi siltä että edellisen omistajan aikoihin on jotain remonttia tehty ja unohtunut / hävinnyt kura, vesi, töhnä-suoja joka liittimen yläpuolella luultavasti kuuluisi olla. Se on sitten kilometrien kuluessa kerännyt riittävästi töhnää liittimen päälle joka on päässyt ajan kanssa liittimen sisään ja aiheuttanut liittimen pinnien hapettumista. Liittimen perusteellinen putsaus auttoi kummasti eikä vikavalo enää helteelläkään syty ja pökö vetää niinkuin pitääkin. Uusintakatsastuksessa ei tarvinnut kuin yhden polkaisun kun näytti about 1.0 lukemaa eli vika korjattu. ;D