Kirjoittaja Aihe: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto  (Luettu 12371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #15 : 25.04.2011, 12:42:37 »
Eli osan "hienompi" nimi on orbitroli.

Orbitrooli on hieman erilainen venttiili. Autojen ohjaustehostimien suuntaventtiili on 'perus kiertoventtiili'.

http://www.google.com/search?hl=en&q=orbitrol

http://www.zf-lenksysteme.com/english2/upload/edit_2/2294_34204/ZHL_E_08.pdf

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #16 : 16.05.2011, 12:21:50 »
Ite purin muijan autosta tangon,-97 mallinen 2.0 bensa.   35x19x4,5/6 on stefan mitat. kymmenen milliä paksuna löytys yhdestä paikasta... 
 Menee koko tanko vaihtoon... 

GEX-12

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #17 : 16.05.2011, 13:10:49 »
Eli osan "hienompi" nimi on orbitroli. Muistatko yhtään stefan kokoa? Luultavasti samankokoinen on uudemmissakin. Omasta -02: sta vuotaa juuri tuo stefa. Linkissä osa 4 (A+B) nr. 4048 S8 ja tuohon yläpäähän akselin kaulalle. Aikanaan reilu 10 vuotta sitten tein itse -87 505GTi: in uuden orbirolin rungon alumiinista vanhan mukaan mallintaen. Vanhassa oli akseli käypänen. Enää ei ole tallessa stefojen mittoja, voisivat hyvinkin olla samat. Silloin löytyi Top-osasta Tampereelta akselitiivisteet, ylempi oli vielä painestefa, ja väriltään sininen. Akselin teflontiivisteet teetin myös Top-osassa. Tiivisteille tuli muistaakseni hintaa n. 350mk. Siihen aikaan orbitroli maksoi yli 4000mk. Akselin halkaisija on säilynyt muistissa, se oli 7/8", eli 22,225mm.  :D Katsoin Saksan sivulta nykyhintaa kyseiselle osalle: 606,83€. Ei aivan heti viitsi tilata, kun pelkällä stefan vaihdolla selviää.

Olisi hienoa jos joltakulta löytyisi vaikka rikkinäinen vanha orbitroli, niin siitä saisi otettua tarpeelliset mitat. Paikallaan olevasta mittaaminen on aika epävarmaa ja ahdasta.

Autoissa ei käytetä orbitrol pumppua koska sellaisia on käytetty ainoastaan työkoneissa. Autoissa on mekaaninen (kiinteä ei neste) yhteys pyöriin ja ainoastaan hydrauliikka vain tehostaa ohjausta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #18 : 16.05.2011, 23:43:06 »
Autoissa on mekaaninen (kiinteä ei neste) yhteys pyöriin ja ainoastaan hydrauliikka vain tehostaa ohjausta.

Tietyissä Citroenin malleissa (mm. XM mallien Diravi ohjaus) on ohjaus myös hydraulinen, toki mekaanisella varmistuksella (about vartti-puolen kierroksen päässä) - jos hydrauliikka pettää.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #19 : 20.05.2011, 16:54:39 »
Remontti onnistu. Laitoin 10mm paksun stefan kun ohuempaa ei saanut...  150 kilsaa ajettu ilman vuotoa, eiköhän tuo kestä "lopun ikäänsä" ;)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #20 : 20.05.2011, 19:06:13 »
Nauhahiomakoneella tms. tuosta olisi voinut pari milliä sipaista sisäpuolelta pois. Mutta jos toimii noinkin niin säästöhän oli aika merkittävä.

Minkä kokoinen stefa olikaan?

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #21 : 20.05.2011, 20:02:15 »
Stefa oli 35x19x10mm.....    Lopputulos hyvä..... :)

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #22 : 21.05.2011, 00:17:07 »
Ja eikun hommaan saman kokoinen stefa.. :)
Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02
Entiset: Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #23 : 21.05.2011, 10:13:24 »
Se alkuperänen on kartion muotonen mutta mä painoin ton viilapenkissä sillai maltillisesti voimaa käyttäen niin pitkälle kun meni...  Se jäi jotain 1-2mm reunan yli....  Kiinnityksen tein neljällä pienellä ruuvilla, 2mm reiät siihen kaulukseen... Tarkka homma saada keskelle.... Noita on sitten erikokosella stefalla, uudemmassa vaihtuu...  Tää auto oli -97 mallinen jossa edellä mainittu... 

wekkuli

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #24 : 21.05.2011, 21:32:12 »
Auto: 2004 406 3,0 V6 Executive (186 000 km).

Minulla tuli vastaan outo vuoto. Jo pidempään olen pientä merkkailua ihmetellyt ja ohjaustehostimen paisuntasäiliön täyttötarvetta. Näyttäisi siltä, että edessä, syylärin takana alla olevassa jäähdytyskierrossa neste vuotaa keskeltä putkea. Ei siis mistään liitännästä tai epäjatkuvuuskohdasta käsittääkseni, vaan jatkuvasta putkesta sellaisen muovikannattimen kohdalta. Vaihdoin hiljan takeltelevat ylälaakeritkin, ajattelin että niiden kinnailu tekee painepulsseja systeemiin. Eihän sillä tainnut vaikutusta olla, kun vuoto on ilmeisesti paineettomalla puolella.

Tänään sitten putsailin noita putkia, ja käynnistettyäni ja möngittyäni keulan alle se oli pakko uskoa, siitä kiinnikkeen kohdasta alkaa hiljaa tiputtamaan. Tuskin siinä kohtaa juuri sattuu mitään liitäntää olemaan? Huokosia tai valmistusvikaa metalliputkessa?

Vuoto tulee tuosta etummaisesta (oikeanpuolimmaisin) putkesta kannakkeen kohdalta. Siinähän sitä putsauksen jälkeistä helmeilyä näkyykin...

Mitähän toi putkistohässäkkä tänä päivänä maksaa? Löytyneekö vain marmoritiskiltä?

yamaha1100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #25 : 21.05.2011, 21:55:06 »
Samanlainen vika oli itsellä aikanaan, alumiiniputki ohuella seinämällä hiertynyt puhki. Korjasin katkaisemalla putken ja laittamalla väliin hydrauliikkaputken "helmi" liittimen.
Nykyiset: 406 V6 -00 152Kw, 406 Hdi -01 80kw
Entiset ranskikset: 406 2.1Td -97 80Kw, Laguna 2.0s -99 102Kw

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #26 : 22.05.2011, 04:25:09 »
Huokosia tai valmistusvikaa metalliputkessa?

Ei, vaan puutteellisen kiinnityksen mahdollistama käytönaikainen värähtely ja sen myötä aiheutunut puhkikuluminen.

Tontsa

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #27 : 20.06.2011, 21:53:34 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 ST.

Oma 406 on alkanut myös merkkaamaan reviiriään ja tänään alkoi ohjaustehostin pitämään pientä murinaa lämmettyään. Samalla on myös alkanut lätäkkö kasvamaan.

Nyt pienen putsailun ja tutkiskelun jälkeen huomasin ohjaustehostimen öljypinnan laskeneen ja tuo tehostimen pumpulta itse tehostimelle lähtevä putki (se joka menee siitä moottorin+syylärin välistä auton alta, sisältää yhden anturin ja nousee sinne moottorin taakse tehostimelle... Toivottavasti meni termit oikein) oli pirun öljyinen.

Puhdistin+kuivasin letkun ja kun laittaa auton päälle niin sieltä pumpun pään liitoksen alta alkaa letku kastumaan kun auto on ½ min käynyt. Onko nyt koko tuon putki+letkuhässäkän uusinta edessä vai pystyykö noita liitoksia jotenkin korjaamaan? Mitähän tuollainen pösöllä mahtaa maksaa?

Tontsa

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #28 : 21.06.2011, 09:00:03 »
Letkun hinnaksi autokeskuksella muuodostui 189 euroa. Täytyy vielä vierailla Hiflexillä jos vaikka saisivat vaihdettua nuo vuotavat liitokset+letkut uusiin hiukan huokeammalla...

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 185
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #29 : 21.06.2011, 20:08:43 »
Täytyy vielä vierailla Hiflexillä...

Todetaksesi ettei ko paikassa tehdä ajoneuvojen ohjaustehostimien letkukorjauksia. Kannattaa kysellä muita vaihtoehtoja, kyllä niitäkin löytyy.