Kirjoittaja Aihe: Sähkövikojen paikantaminen mittaamalla  (Luettu 14319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Sähkövikojen paikantaminen mittaamalla
« : 14.03.2007, 22:07:45 »
Mistä siis tietää onko vastus/rele särkynyt? Voiko ne testata jollain tavalla?

Yleismittarilla mittaamalla saa selvyyden.

Täytyy nyt julkisesti tunnustaa, etten juurikaan osaa käyttää yleismittaria, joten olisko antaa hyviä vinkkejä?

Lyhyt oppimäärä: Eli vastuksen mittaamiseen tarvitset sen yleismittarin, ja valitset siitä ohmialueen. Tämä on tärkeää, irroita ne vastukseen tulevat johdot, koska autoissa käytetään 12 V DC-jännitettä ja siten myös vastukset ovat pieniä ja mittari näyttää sitten ihan mitä sattuu. Olisi tietysti eduksi, jos tietäisit, paljonko vastuksen oikea vastusarvo on, mutta karkeasti vastuksen vika on joko oikosulku (0 ohmia) tai poikki (ääretön ohmia), joista jälkimmäinen on huomattavasti yleisempi.

Releen kanssa taas pitää mitata sekä käämi että kytkentänastat:



Yleisesti käytössä olevat 85 ja 86 käämille (PSA 1 ja 2) ja kytkentäpisteiden 30, 87 ja 87a vaihtava rele (PSA 3, 4 ja 5).

Käämiä mittaat kuten edellä ohmeja tai sitten kytket releen nastoihin 85 ja 86 jännitettä 12 V (DC) ja tunnet kuinka se napsahtaa. Kytkentäpisteiden mittaus tapahtuu tietenkin jännitteisellä releellä ja yleismittarilla mitaten pisteiden 30 ja 87 olevan oikosulussa vaihtavan releen 87a on oikarissa pisteen 30 kanssa levossa (vai olikohan se toisin päin).
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 22:41:51 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.