Katsoin tosta 306:sen vm 1993-1999 korjausoppaasta niin siinä sanottiin että TU-koneissa välykset säädetään ruuvilla eli pitäisi olla helppo säätää. Kirjassa lukee venttiilivälyksistä näin (koneet TU1, TU3 ja TU5):
Venttiilinvälykset (kylmä moottori):
Imu: 0,20 mm
Pako: 0,40 mm
Mulla 306, 1.4 TU3 koneella ja lämpimällä moottorilla kuuluu nakutusta joka on aika voimakasta. Onnistuuko tuo venttiilien säätö ihan kotikonstein ja missä se säätöruuvi sijaitsee? Venttiilikopan tiiviste näyttää tihkuttavan öljyä. Ostinkin uuden tiivisten eilen, sekin lienee ihan helposti vaihdettava? Muuten auto toimii hienosti, mittarissa 194 tkm.
Venttiilikoppa auki, samalla voit vaihdella sen tiivisteen. Vanhassa TU:ssa ainakin oli kopan alla sellainen irtolevy, senkun vielä nostat pois, niin näkyy nostajat. Yksi kerrallaan rupeat säätämään vain, ja tuo ohjearvo imu: 0,2mm ja pako 0,4mm ei ainakaan omassani riittänyt, vaan piti kiristää enempi, elikäs laitoin arvoihin 0,10 ja 0,25. Sitten hävisi turhat nakuttelu (autolla oli silloin ajettu 178 000 km, liikaakaan ei kuitenkaan passaa pienentää, koska silloin venttiilit kantavat lämpiminä). Välys mitataan venttiilin kannan ja nostajan välistä, nokan ollessa siltä nostajalta täysin irti. Niihin säätöihin tarvittavat työkalut ovat talttapää meisseli ja 13 mm lenkkiavain.