Kirjoittaja Aihe: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto  (Luettu 5732 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murtsikka

  • Vieras
206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« : 11.07.2009, 12:13:57 »
Auto: 1998 206 1,4 (3-ovinen).

Olisi uudelle flektille tarvetta. Uuden flektin hinta käytettynä on 70€ ja Motonetissä alkuperäisosana 100€. Onko kellään kokemusta että tarvitseeko syyläri ottaa irti että sen saisi asennettua vai nouseeko se suoraan kun vain ottaa edestä vähän muovia edestä pois?

Tietenkin tuo 2.0 gti mallin ropellinhan siihen toki voisi vaihtaa se on ilmeisestikin hieman tehokkaampi mutta mallina muuten menee myös tuohon normi 206 1.4 malliin? Ja jos tulee jotain mieleen mistä saisi edullisesti kyseisen ropellin niin ehdotuksia toki otetaan vastaan.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #1 : 13.07.2009, 19:24:54 »
Itse juuri irroitin flektin, kun piti aika voimakastakin ääntä. Muoveja tosiaan vähän irti, ja joitain sähköjohtoja, mitkä oli kiinni siinä kehikossa. Nostamalla tuli pois.

Siinä moottorissa mitään laakereita ollut. Puslat olivat kuivuneet ja kuluneet väljiksi. Laitoin sitten samat puslat takaisin vaseliinin kera, kun ei uusia tähän hätään ollut. Sivuäänet loppuivat. Eiköhän tuo jonkinaikaa toimi ulisematta.

murtsikka

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #2 : 14.07.2009, 23:51:49 »
Juuri tuo sama ongelma itsellä on. Eli ulisee aivan hirveästi ainakun on hetken auto paikallaan esim. valoissa. Otin sen nyt kokonaan pois hetkeksi kun ei täällä suomessa juuri sillä puhaltimelle ole tarvetta eikä ikinä ole lämmöt noussut ylitse 90 asteen. Kuumimpina päivinä sillä kyllä tekee mutta muuten ei kyllä oikein ole virkaa.

Mufasa

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #3 : 08.09.2009, 22:34:04 »
Kolvaaja: Voitko kuvata tarkemmin tota flektin vaihtoa? Omani pitää kamalaa meteliä ja ajattelin vaihtaa. Alfamerin korjausoppaan kuva ja siinä selostettu prosessi ei oo ihan noin yksinkertaisia...

Auto: vm. 2003 206 1.4 litran bensamalli (3d)

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #4 : 09.09.2009, 09:35:20 »
Kun taas muistaisi tarkalleen. Mitään ihmeellistä tuohon ei liittynyt. Kaikki oli ruuveilla kiinni. Edestäpäin katsottuna vasemmalla oli sähköjohto muoviklipsulla kiinni. Suoraan ylöspäin nostamalla se sieltä tuli. Sähkömoottorin liitin oli tiukassa, siinä liittimessä oli ns. varmistin, mikä piti ensin vetää ulos muutaman millin, että itse liitin irtosi.

Itse moottorin purkamisessa piti käyttää lievää väkivaltaa. Ruuvimeisselillä vääntelemällä se pääty irtoaa rungosta. Niin ja siivet täytyy irroittaa moottorin akselista. Akselin päässä oli sokka urassa. Tämän jälkeen siivet irtosi kampeamalla. Ts. akseli on tiukka reikäänsä. Moottorin akselin päähän ei kannata hirveästi takoa, ettei käy niin kuin minulle, että akselin pää paisui ja on tämän jälkeen todella tiukka. Ei tullut edes pusla pois sieltä.

En tiedä mahtaisiko tuollaisia messinkisiä puslia saada uusia jostain. Ne kannattaisi kyllä vaihtaa, mutta kuten aiemmin kerroin itselläni ei uusia ollut, joten vaseliinin kanssa kokosin uudelleen.

Kasausvaiheessa pitää varmistaa moottorin päädyn kiinnipysyminen, esim. lyömällä taltalla siihen kohtaan missä moottorin runkoon on löyty tehtaallakin. Raudan pitää vähän paisua.

Eihän tässä täydellisiä ohjeita tullut, mutta kun ei aina tiedä mitä kysyjä haluaa tietää. Jollekin joku asia on itsestäänselvyys, kun taas joku toinen seppä ei ole menetelmästä koskaan kuullutkaan.

Mufasa

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #5 : 09.09.2009, 11:53:31 »
Okei... Siis mulla on kokonaan uus puhallinsetti. Eli siis ne siivet ja se moottori. Korjausoppaassa tosiaan puhutaan koko etupuskurin irroittamisesta, mikä itsestä tuntui tarpeettomalta. Eniten ihmetyttää puhaltimen kiinnitys. Oppaan mukaan siinä pitäis olla kolme kiinnityspistettä, joista pari näkyy heti etusäleikön ja etupaneelin irroittamisen jälkeen. Vaan kun ei ole... Näyttää siltä, että puhaltimen moottori on suoraan kiinni isossa levyssä (sori en tiedä sen nimeä) jossa on myös kiinni syyläri ja joitain johtoja. Mun arvio vaihto-operaatiosta on että syyläri pitää ottaa irti ja vaihtaa puhallinsetti sitä kautta. Aiemmin mainitsemani iso levy ei näytä osalta, joka tulisi irrottaa.

Hain uudet osat Automaasta, jossa sanottiin vaihtotyön hinnaksi 50 €, minkä perusteella kyseessä ei pitäisi olla kovin iso operaatio (esim. koko etupuskurin irrotus).

Kuten tässä on varmaan paljastunut, niin mikään seppä en näiden asioiden kanssa ole. Pahoitteluni tästä, pyydän ymmärrystä huonoille selityksille... Haluan tehdä vaihdon itse, jotta en jatkossa olisi näin avuton.

hp10a10

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #6 : 09.09.2009, 12:00:13 »
Minä vaihdoin omaani kans tuo flektin joku aika sitten.

Tulkkasin alfameriä aluksi ja tuskailin tunnin että saisin puskurin irti ja luovutin.

Sitten heitin romukoppaan sen oppaan ja otin maalaisjärjen käteen. Ei tarvi kuin löysätä jäähdyttimen kaikki pultit jolloin se kallistuu niin paljon taaksepäin että, puhallin mahtuu tulemaan ylöspäin pois siitä välistä.  Uusi puhallin oli hiukan suuremipi (syvempi) joten sitä sai vähän taiteilla ennenkuin mahtui paikalleen mutta kyllä se sinne sujahti. Kannattaa pahvilla suojata jäähdyttimen pinta kun laittaa uutta paikalleen niin ei painu koloja siihen. Itse puhallinhan tulee vain kolmella pultilla kiinni ja liittimellä johto paikalleen. Liittimessä on tosiaan lukitus joka täytyy vetää sivuun ennen liittimen irroittamista. Hommassa menee ehkä 10minuuttia kaikkiaan.

Mufasa

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #7 : 11.09.2009, 17:40:50 »
Noniin, nyt on flekti vaihdettu eikä enää pidä meteliä :) Kiitokset vinkeistä! Ilmanputsari piti poistaa tieltä, mutta sinnehän se flekti sitten sujahti...

Jäi hämmentämään se, että liitin meni uuteen puhaltimeen kiinni eri päin kuin vanha. Vanhassa liittimen lukitus oli alaviistoon oikealle ja uudessa yläviistoon vasemmalle. Jotenkin jäi sellainen kutina testin jälkeen että puhallin puhaltaa nyt eri suuntaan kuin vanha. En tiedä onko tämä mahdollista, onko joku havainnut vastaavaa? Lavat on muotoiltu uudessa hiukan eri tavalla, eli ihan suoraan vertailu ei onnistu. (maalais)järki sanoo että ilma tulee nyt ulospäin konehuoneesta. Jäähdytys kuitenkin toimi, joten en tiedä onko asialla sen suurempaa merkitystä... Ajattelin mahdollisesti soittaa Automaahan maanantaina ja kysyä asiaa, kun ehtii viikonlopun seurailemaan tilannetta.

hp10a10

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #8 : 14.09.2009, 13:44:15 »
Tuntuis että ei se pitäis vasten ajoviimaa puhaltaa.....?

Joppe

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #9 : 01.10.2012, 19:41:08 »
Vaihdoin juuri omaani uuden.  Ei ole niin kovin helppo, kun on ahdasta.  Syylari irti yäkiinnikkeistä , etupään poikittaispellin 4 ruuvia auki ja etumuovilevy pois, neljä muovinastaa ja kaksi ruuvia. Etukautta kiinnitysmutterit 3  auki ja johtoliitin irti. Syylarin taivutus taakse ja tukirautaa eteen ja nosto pois. Rystysistä lähtee nahka muttereita irroittaessa,mutta muuten aika simmppeli. tukiraudalla tarkoitan lokasuojien väliä eli syylarin yläpuolista poikittais peltiä.  Antaa vähän lisää tilaa puhaltimen poisnostolle.

Jake-71

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
  • 308 Sport 2,0 HDi 5-ov A -08, 206 1,9 D 5d -00
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #10 : 22.07.2017, 21:11:19 »
Auto: 2000 206 1,9 (diesel, 5-ovinen).

Näiden kuvausten "innoittamana" ajattelin viimein vaimon tyttären pikkujellonaan vaihtaa tuulettimen, tuo kun ei ole enää aikoihin toiminut vaan pitänyt vain maailmanlopun meteliä yrittäessään... Muuten homma eteni täysin edellä kuvatun mukaisesti, mutta puhallin ei vain mahdu nousemaan avautuvasta n. 50 mm:n raosta ylös. Siivet ja moottoripaketti on kokonaispaksuudeltaan n. 95 mm. Otin jo ilmansuodatinkotelonkin pois edestä jotta tilaa syntyi ehkä sentti enemmän. Edellä mainitun tukiraudan liike loppuu ajovaloumpioihin, ja syylärin liike taaksepäin taas ilmaputkiston alla koneen edessä olevaan koteloon, mikä lieneekään.

Onko nyt vain niin että tuossa 1.9D:n konehuoneessa on niin paljon enemmän tavaraa kuin bensavehkeissä, vai onko itse puhallinpaketti paremmin syötetty eli paksumpi? Liekö täällä ketään joka olisi tehnyt tuon jumpan vanhaan dieseliin?
Aiemmat jellonat: 505 familiale 2,2 Gti -92, 306 sedan 1,9 srdt -95, 406 Grw 2,0 -97, 406 GW 2,0 Exec. aut. -03

Jake-71

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
  • 308 Sport 2,0 HDi 5-ov A -08, 206 1,9 D 5d -00
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #11 : 23.07.2017, 11:13:14 »
Ratkaisu ongelmaan: koko ilmanottoputkisto mukaan lukien öljynkeruupönttö (?) on otettava pois. Putkien klemmareiden lisäksi tuon pöntön alla on yksi 13 mm:n pultti, jonka avaamalla (ja pari muovikiinnikkeissä olevaa letkua irrottamalla) koko paketti nousee ylös. Kuvassa näkyvät irrotettavat osat. Tämän jälkeen pitää syyläriä hiukan nostaa ja siirtää edestä katsoen vasemmalle, jotta mahtuu kaatumaan riittävästi taakse ja puhaltimen ylös pujottamiseen syntyy juuri tarvittava tila. Nyt sitten vain tilaamaan uutta puhallinta ja kasaamaan lelut takaisin.
Aiemmat jellonat: 505 familiale 2,2 Gti -92, 306 sedan 1,9 srdt -95, 406 Grw 2,0 -97, 406 GW 2,0 Exec. aut. -03