Kirjoittaja Aihe: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)  (Luettu 8475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

posoo306

  • Vieras
307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« : 13.10.2009, 09:22:41 »
Auto: 2005/2006 307 HDi 1,6.

Siis kyseessä on tuttavani auto, en muista tietoja nyt tarkalleen. Käynyt muutamaan kertaan turbon takia huollossa mutta aina muutaman tuhannen kilometrin jälkeen hajoaa ja on vietävä takaisin huoltoon. Ajattelin vain että jos jollakulla olisi käynyt samaten ja tietäisi missä on vikana tai onko vika aina vain siinä uudessa turbossa joka tulee Englannista?

posoo306

  • Vieras
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #1 : 13.10.2009, 09:58:19 »
Miten se rikkoontuu? Voitelun puutteesta vai mekaanisesti?

Mekaanisesti menee kokonaan hajalle.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #2 : 13.10.2009, 13:05:07 »
Johtunee voitelun puutteesta, muutamasta tapauksesta olen kuullut joissa ahdin hajoaa toistuvasti. Jos pelkän ahtimen vaihtaa puuttumatta voitelupuolen ongelmaan niin kyllähän se uusi ahdin hajoaa aika nopeasti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #3 : 13.10.2009, 15:49:59 »
Ensin pitäisi selvittää syyt ja sitten seuraukset (=ahtimen vaihto)
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #4 : 14.10.2009, 08:59:45 »
Merkkikorjaamolla on muistaakseni ihan kirjalliset ohjeet muista töistä mitä pitää tehdä ahtimen vaihdon yhteydessä.

Mua kiinnostaa seuraavat seikat autoon liittyen:

- ajomäärä / mittarilukema
- öljyn vaihtoväli
- öljylaatu, merkki ja viskositeetti
- suodatin, tarvike vai alkuperäinen
- onko vaihdettu pelkkä ahdin, jos jotain muuta niin mitä
- missä työ on tehty, merkkiliike / muu korjaamo / itse
- tarkempi tapahtuma kuvaus

Tyypillisesti moottori nielaisee ahtimen siivistä palasia, on toki mekaaninen vaurio mutta vaurion syy on voitelupuolen ongelma.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #5 : 14.10.2009, 11:49:42 »
Onko ilmanpuhdistaja paikoillaan? Voiko imupuolelta ennen ahdinta päästä jotakin ahtimen siipiin (vrt. esim. 'VAG' ahtojäähdyttimeen kondensoitunut vesi, joka jäätynyt ja lähtenyt liikkeelle)?
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #6 : 02.12.2009, 22:29:32 »
Olen kuullut 1.6 HDi koneissa turbon rikkoontumisen syyksi ylipaineventtiili ongelmat, se jumiutuu tms ja turbon paineet ylittää ne paineet joille turbo on mitoitettu ->poks

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #7 : 03.12.2009, 07:59:51 »
Olen kuullut 1.6 HDi koneissa turbon rikkoontumisen syyksi ylipaineventtiili ongelmat, se jumiutuu tms ja turbon paineet ylittää ne paineet joille turbo on mitoitettu ->poks

Ylipaineventtiili? Tarkoitatko hukkaporttia? Ei 110 hv mallissa ole hukkaporttia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #8 : 03.12.2009, 12:23:46 »
Mitenkäs 1.6l HDi 110Hv moottorissa turbon paine on rajoitettu?

Muuttuva geometrinen ahdin, muistaakseni sen siivet on lepotilassa vielä maksimi virtaus asennossa ilman alipaineohjausta.

Ks. kuva http://i5.photobucket.com/albums/y186/ericlikepizza/variablevane.gif

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #9 : 03.12.2009, 15:44:34 »
Ok.Minulle on siis puhuttu jostakin muusta PSA turbosta taikka minulle on syötetty ko. asiasta essonbaari tietoutta.Kiitokset kuvasta,olenkin miettinyt miten säätyvägeometrinen turbo on toteutettu.

azk-350

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #10 : 28.09.2018, 10:19:42 »
Auto: 2005 307 1,6 HDi 90 (220 000 km).

Yksi kulkine pihalla lopetti turbon toiminnan, otin ahtimen irti ja väljähän se oli. Mitä muuta koneeseen tulisi tehdä, ettei näitä turbo rikkoja tulisi vähään aikaan? Epäilen tuon karstoittumisen aiheuttaneen vian.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #11 : 28.09.2018, 12:18:47 »
Tällaista joskus liikkunut täällä: www.turbopower.com.uy/doc/falla-turbo-motores-dv6ted4.pdf
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #12 : 28.09.2018, 13:12:21 »
Suosituksena on ennen uuden föönin laittoa öljypohjan ja sihdin putsaus turbon öljyputkien uusinta.Öljyt kandeis vaihtaa 10Tkm välein tää on oma mielipide jota toteutan. Suuttimien vuoto siis pohjatiivisteet vaihtoon heti kun huomaa vuotavan (käryä kabiinissa ja kun avaa konepahvin haisee kitkerä löpö) noita on suositeltu tehtävän.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #13 : 29.09.2018, 10:27:17 »
Antaa moottorin lämmetä riittävästi ennen kuin antaa kenkää. Sama myös toisin päin. Eli pari-kolme minuuttia rauhallista ajoa ennen moottorin sammutusta. Joutokäyntiä kylmänä ja samoin lämpöisenä. Lain sallimissa rajoissa toki.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Turbon hajoaminen (HDi)
« Vastaus #14 : 29.09.2018, 20:02:02 »
Kyllä se dv6 kestää 15 tkm/v öljyn vaihtovälilläkin, mutta lähinnä jos ajo on enemmän matka-ajo painotteista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.