Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)  (Luettu 15216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EKA406

  • Vieras
406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« : 01.11.2009, 10:18:47 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Jäähdytysnesteet


Auto: 2003 406 2,0 ST Executive.

Olisi ajankohtaista vaihtaa nesteet ko. kulkupeliin. Käykö tähän ihan normaali sekatavarakaupasta saatava neste, taitaa monoetyleeniklygoli olla se ainesosa näissä. Vai pitääkö lähteä jotain erikoisempaa etsimään? Kuinkas nuo longlife-nesteet sopivat?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 01.11.2009, 15:20:37 »
Kannattaa laittaa pitkäkestoiset longlife-nesteet, niin ei tarvitse olla vaihtamassa kahden vuoden välein (suositeltu vaihtoväli noilla 4-5 vuotta). Kun vaihtaa nesteet kokonaan ja huuhtelee jäähdytysjärjestelmän (vedellä), ei nesteen yhteensopivuudella vanhan kanssa ole merkitystä. Esim. Motonetista:

60-9862, G12/G30 pakkasneste punainen 10l, 39,90 e (Aspo Zero Long Life)

Tai vastaava Motox-merkkinen G12-neste:

60-9865, Motox pakkasneste 5L G12 punainen, 19,90 e

Laimennussuhde em. tuotteissa 50:50. Vaihtoon ja ilmaukseen riittänee 10 litraa käyttövalmista nestettä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 11:54:59 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #2 : 01.11.2009, 20:58:59 »
Vaihdon jälkeen kannattaa sitten parin päivän ajon jälkeen tarkastaa se nestepinta, itse jouduin lisäämään nestettä kahteenkin otteeseen kun loputkin ilmat poistuivat järjestelmästä. Sen jälkeen ei ole vajonnut yhtään.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #3 : 01.11.2009, 21:08:34 »
Ilmauksen kanssa on hyvä, jos auton keulan saa nostettua ylöspäin. Edellisen kerran vaihtaessani nesteitä tuskastuin siihen, että eivät ilmat lähteneet. Ajoin sitten auton keula ylöspäin ja sen jälkeen olen käyttänyt tuota keinoa melkein aina, kun olen autoihin vaihtanut nesteet.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #4 : 01.11.2009, 21:12:31 »
Järjestelmä kannattaa todellakin myös huuhdella vedellä. Itse tein niin, että vanhat nesteet pois ja pelkät vedet sisään. Sitten ajoin n. 10 km lenkin ja laskin vedet ulos ja laitoin uudet nesteet sisälle.

Jäähdyttimen oikeassa alalaidassa on tyhjennysproppu, johon liitin vanhasta wc-käsisuihkusta ottamani letkun, jonka toisen pään laitoin matalaan pesuvatiin. Suihkuletkun päätä joutui hieman suurentamaan. Säästyy turhalta lutraamiselta. Vanhat nesteet tulivat hyvin ulos, kun aukaisi ilmausruuvit termostaattikotelosta ja tulipellin läpi menevästä lämmityslaitteen kennon letkusta.
MB E250 cdi

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #5 : 03.11.2009, 10:00:32 »
Omassa manuaalissa ainakin ohjeistetaan nesteet vaihtamaan 2-vuoden välein. 

Autonamme on 406 2.2 GW Sport (vm. -01). Sen huolto-ohjelmassa moottorin jäähdytysnesteen vaihtoväli on 60 kk.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #6 : 14.06.2010, 17:26:50 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 ST (2. mallisarja, EW10J4).

Ongelma on että paisuntasäiliö on musta ja pintaa ei korkista näe, joten en tiedä missä maksimimerkki on. Onko maksimi sen putken tasolla, joka näkyy korkista?

Auto: 2001 406 2,0 ST (EW10J4).

Omassa nestepinta on siinä putkenpään tasolla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #7 : 08.08.2010, 17:07:26 »
406 (2. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä

EW7J4-, EW10J4- ja EW12J4-moottoreissa jäähdytysjärjestelmän lohkossa oleva tyhjennystulppa on moottorin takapuolella (rintapellin puoli) termostaattikotelolta vesipumpulle kulkevan putken alla (tulpassa saattaa olla joko 8 mm:n neliökanta tai vaihtoehtoisesti kuusiokolokanta):

406 (2. mallisarja), moottorilohko

406 (2. mallisarja), INJECTION EW7J4
406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4 OR EW10D INJECTION
406 (2. mallisarja), INJECTION EW12J4

#7, 0163 93, OIL DRAIN PLUG, DIAM 16X150

Osan nimi voi hämätä (ne on yleensä kaikki nimetty noin käyttötarkoituksesta riippumatta), mutta todennäköisesti kyseessä on juuri jäähdytysjärjestelmän tyhjennystulppa (samaa osaa käytetään myös öljypohjassa), jollei sitten kyseessä ole joku öljynkiertoa tai anturia varten varattu liitäntä. Joku voi varmistaa, itse en ole tuollaista päässyt tutkimaan.

Jäähdytin tyhjennetään joko sen alareunassa olevasta tyhjennystulpasta tai sen puuttuessa alavesiletkusta. Alavesiletku on jäähdyttimen alareunassa porrasperä- ja farmarimalleissa ja Coupe-mallissa se on vasemman päädyn puolivälissä:

406 (2. mallisarja), jäähdytysjärjestelmän letkut

406 (2. mallisarja), INJECTION EW7J4
406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4 AND BVM AND 4 DOORS SALOON/EST
406 (2. mallisarja), INJECTION EW12J4 AND 4 DOORS SALOON/EST

406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4 AND BVM AND COUPE 2 DOORS
406 (2. mallisarja), INJECTION EW12J4 AND COUPE 2 DOORS
406 (2. mallisarja),

Ainakin termostaattikotelossa on ilmausruuvi:

406 (2. mallisarja), termostaattikotelo

406 (2. mallisarja), INJECTION EW7J4
406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4
406 (2. mallisarja), INJECTION EW12J4 UNTIL ENGINE 0941438
406 (2. mallisarja), INJECTION EW12J4 SINCE ENGINE 0941439

Myös ylemmässä lämmityslaitteen kennolle menevässä letkussa on ilmausruuvi:

406 (2. mallisarja), lämmityslaitteen kenno

406 (2. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND EW INJECTION AND AIR CONDITIONING
406 (2. mallisarja), 5 DOOR ESTATE AND EW INJECTION AND AIR CONDITIONING OR 5 DOORS FAMILY ESTATE AND EW INJECTION AND AIR CONDITIONING
406 (2. mallisarja), COUPE 2 DOORS AND EW INJECTION AND AIR CONDITIONING

#9, 6464 WQ, HTR WATER HOSE, LEFT HAND DRIVE

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 13:13:08 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #8 : 09.08.2010, 08:46:42 »
Auto: 2002 406 ST 2,0 (EW10J4).

Yleiskorjaamolla sanoivat vielä, että huuhteluakaan ei kannata tehdä, koska moottoriin voi jäädä silloin paljon pelkkää vettä, ellei sitä voi laskea lohkosta pois.

Vesihuuhtelun jälkeen, kun systeemissä on useita litroja vettä, pitää sopiva seossuhde hakea loppupeleissä ominaispainomittarilla.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #9 : 06.04.2011, 00:13:15 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4).

Uudet nesteet ja termostaatti vaihdettu. Entiset pois alavesiletkusta, huuhtelu, pesuaine ja vettä, kolme huuhtelua ja uudet vihreät Zerot. Siinä välissä uusi termostaatti, kun kone ei tahtonut lämmetä ennen. Saa nähdä, miten lämmöt alkavat käyttäytyä ja onnistuiko ilmaus kerrasta.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #10 : 26.12.2015, 01:06:21 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, RFR, 2. mallisarja, automaatti-ilmastointi).

Löytyykö lohkosta tyhjennystulppaa, jotta saan kaikki nesteet vaihdettua? Ilmauspaikat löysin jäähdyttäjän yläreunasta, termarikotelosta ja rintapellin vierestä lämmittimen kennon letkusta. Ja tietenkin jäähdyttäjän alareunasta tyhjennystulppa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #11 : 26.12.2015, 18:38:58 »
Ks. tuon aiemman viestini varaosakuva, jos sen perusteella löytyisi lohkosta tyhjennystulppa?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2016, 08:52:00 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #12 : 26.12.2015, 22:50:47 »
Löytyihän se tulppa :D On muuten melko inhottava paikka irrottaa tulppa. >:( Olikohan 8mm nelikulmainen kolo-avain joka kävi tulppaan.
Tiivistettä ei ollut. Pohjasakkaa sen verran, että piti piikillä tökkiä että sai nestettä ulos. Pitänee hankkia puhdistusainetta huomenna.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #13 : 05.01.2016, 17:09:53 »
Oliko se tulppa tuossa kohdassa, jota aiemmassa viestissäni arvelin?

EW7J4-, EW10J4- ja EW12J4-moottoreissa jäähdytysjärjestelmän lohkossa oleva tyhjennystulppa on moottorin takapuolella (rintapellin puoli) termostaattikotelolta vesipumpulle kulkevan putken alla (tulpassa saattaa olla joko 8 mm:n neliökanta tai vaihtoehtoisesti kuusiokolokanta):
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen vaihto (EW)
« Vastaus #14 : 05.01.2016, 17:35:51 »
Lainaus
Oliko se tulppa tuossa kohdassa, jota aiemmassa viestissäni arvelin?
Lainaus
#7, 0163 93, OIL DRAIN PLUG, DIAM 16X150
Juurikin se  ;)