Kirjoittaja Aihe: J5 - Etujarrulevy murtui palasiksi  (Luettu 7452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
J5 - Etujarrulevy murtui palasiksi
« : 29.11.2009, 02:22:30 »
Auto: 1990 Fiat Ducato Maxi 18 2,5 TD (280RA8/365, moottori 8144.21, käyttöönotto 30.01.1991, asuntoauto, vastaa Peugeot J5:ttä).

Auto oli poissa ajosta kesän ajan. Odotetusti jarruja piti seisonnan jälkeen hiukan herkistellä ajossa, koska ne eivät toimineet heti täysin normaalitehoisesti. Parin kilometrin jarrutuksia sisältäneen ajolenkin jälkeen (50-80 km/h) jarrut alkoivat toimia jo hyvin eli eturenkaat sai lukkiutumaan (tasaisesti) ja poljintuntuma oli normaali. Tein lopuksi vielä yhden jarrutuksen nopeudesta n. 50 km/h ja sen aikana jotain rysähti etupäästä ja alkoi kuulua hankaavaa ääntä. Lisäksi auto puolsi jarrutuksessa selvästi oikealle. Ajoin kuitenkin auton takaisin kotiin, kunnei matka ollut pitkä.

Selvisi, että vasen etujarrulevy oli hajonnut täysin! En ole ennen vastaavaa nähnyt. Napaa vasten tuleva "kiinnityslaippa", josta renkaan pultit menevät läpi, oli irronnut kokonaan irti muusta levystä ja lisäksi myös sen reunat olivat murtuneet... Jarrutuksessa rikkoutumisen jälkeen pyörännapa pyöri vapaasti irti murtuneen levyn sisällä, joka pysyi paikallaan.

Jarrulevyt on ostettu Motonetista 27.04.2005 (22-5224, n. 30 e/kpl) ja niillä ehdittiin ajaa vain n. 61 000 km. Samalla kertaa uusittiin myös jarruletkut, -putket ja etujarrupalat sekä kunnostettiin etujarrusatulat uusilla tiivisteillä. Levyjen paksuus oli rikkoutumishetkellä 15,4 mm (minimi 14,8 mm, uutena 16,00 mm) ja paloissa pintaa oli jäljellä 9-10 mm (minimi 2,00 mm, uutena 14,00 mm). Jarrulevyjen merkki on JUFI (19852, J94081) kuten kuvasta näkyy. Kuvia:

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Temp/Fiat_Ducato/Etujarrulevy&id=images&lang=2

Mikä aiheutti jarrulevyn rikkoutumisen? Toisella puolella jarrulevy säilyi ehjänä. Ajoon lähdettäessä jarrut eivät laahanneet ja myöskään ajon aikana (n. 3 km) jarrut eivät mielestäni jääneet laahaamaan jarrutuksen jälkeen (tai ainakaan sitä ei huomannut edes kävelyvauhdissa) ja jälkeenpäin mäntiä liikuteltaessa ne liikkuivat riittävän hyvin sekä sisään että ulos. Toki jarrulevyn kuuluu kestää normaali lukkojarrutus enkä usko jarrulevyn kuumentuneen suunniteltua kuumemmaksi lyhyen ajolenkin aikana. Onko jarrulevyn murtumakohdissa kenties havaittavissa jälkiä valuvirheestä (tasainen pinta vs. rosoinen pinta)?

Autoon on nyt vaihdettu uudet vastaavat Motonetista ostetut etujarrulevyt (merkiltään tällä kertaa Delphi Lockheed) sekä etujarrupalat ja jarrut toimivat taas moitteetta. Lisäksi irrotin ruosteiset, mutta toimivat jarrusatulat ja kunnostin ne perusteellisesti (hiekkapuhallus, pohjamaalaus happopohjamaalilla, pintamaalaus epoksimaalilla ja uudet tiivisteet).
« Viimeksi muokattu: 07.12.2010, 12:59:22, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: J5 - Etujarrulevy murtui palasiksi
« Vastaus #1 : 29.11.2009, 06:52:34 »
<clip>
Mikä aiheutti rikkoutumisen?
</clip>

Näyttäisi materiaalin (GS100 ?) lujuuden ylittävä rasitus, aiheuttaneen levyn murtumisen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: J5 - Etujarrulevy murtui palasiksi
« Vastaus #2 : 29.11.2009, 11:31:59 »
Kyllähän noita levujä irtoaa keskiöstään jos levyt on ikuisuuden vanhat ja aivan loppussa mutta jos 4v vanhat ja noin vähän ajetut hajoaa niin laatu on ollut kelvotonta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Etujarrulevy murtui palasiksi
« Vastaus #3 : 29.11.2009, 13:08:30 »
Ensimmäinen kerta, kun tuollaiseen rikkoutumiseen olen törmännyt. Onneksi ei hajonnut todellisessa hätäjarrutustilanteessa, vaan jarruja kokeiltaessa tyhjällä ja suoralla tiellä. Materiaalin paksuus on navan kehän ympärillä n. 9 mm ja laipassa n. 7 mm.

Jollei muuta teoriaa levyjen rikkoutumisen aiheuttajasta tule mieleen, niin kaipa levyissä on sitten ollut valmistus- tai suunnitteluvirhe. Pitänee kysyä hyvitystä Motonetista tai maahantuojalta, vaikkei kyse olekaan suuresta rahasummasta (yht. 60 e). Enemmän olen huolestunut siitä, että jos mahdollisesti liian heikkoja jarrulevyjä on enemmänkin käytössä odottamassa rikkoutumista...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: J5 - Etujarrulevy murtui palasiksi
« Vastaus #4 : 29.11.2009, 15:26:17 »
Jollei muuta teoriaa levyjen rikkoutumisen aiheuttajasta tule mieleen, niin kaipa levyissä on sitten ollut valmistus- tai suunnitteluvirhe. Pitänee kysyä hyvitystä Motonetista tai maahantuojalta, vaikkei kyse olekaan suuresta rahasummasta (yht. 60 e). Enemmän olen huolestunut siitä, että jos mahdollisesti liian heikkoja jarrulevyjä on enemmänkin käytössä odottamassa rikkoutumista...

En saanut mitään hyvitystä 6000km ajetusta rikkoutuneesta "ujeltavasta" etupyörän laakerista, joka oli ollut autossa kiinni n. 6kk, kun ostotapahtumasta oli 13kk, eli 1kk yli takuun. Joten onnea korvausyritykselle. Itse olisin todennäköisesti saanut korvauksen kuluttaja-asiamiehen kautta, mutta minulla ei kuitenkaan ole todistusta motonetin vaatimasta virallisesta korjaamon -asennuksesta, vaikka sen asensi silloin teknisesti erittäin orientoitunut itseoppinut asentaja. Laakeri oli täysin ruostunut sisältä.

Menköön nämä oppirahoina Kiinalaisista tuotteista suurella vitutuksella maustettuna. Jääpähän paremmin mieleen... Tuskinpa kyseinen asentajakaan enää paljon noihin koskee.  ;)  ;D
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106