Kirjoittaja Aihe: Partner - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (1996-2008)  (Luettu 25222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arron

  • Vieras
Lue myös: Käyttökokemukset - Boxer, Expert, Partner ja Traveller


Olisi kiikarissa Partner vm.-1998 1.9 diesel 230tkm ajettu, mitä kannattaisi huomioida, tyyppivikoja, yms. huomioon otettavaa, kun itsellä ei ole diisseleistä mitään kokemuksia. Kiitollisena tietoja odotellen!

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
1.9d -98 = se perinteinen vapari DW8-nuhapumppu, jollainen itsellänikin on ;D

Miinuksia:
Venttiilien kanssa on tyypillisesti ollut ongelmia, ne kun rupeavat ajan kanssa kantamaan => ei starttaa enää kunnolla kylmänä. Samaten takajarrukengistä on pintoja irtoillut - materiaalivika tuotantolinjalla - mutta oletan tuohon yksilöön ne jo vaihdetun. Jarrutasapaino on kovin usein runsaan takapainotteinen, sillä takakengistä irtoava jarrupöly ei sieltä juurikaan pääse poistumaan ja mek.jarrupaineen säädin kun jumittaa, niin... Mieluiten jos löydät, valitse ABS-jarrullinen malli. ABS oli tuohon aikaan vielä 9,900mk arvoinen lisävaruste (yep, omaani sen lisävarustelistalta ruksasin ja siksi on jäänyt mieleenkin). Tällöin ABS korjaa sen mitä takapainoiset jarrut voivat pahimmillaan aikaansaada. Samaten tuo oli joskus takaisinkutsussa etujousituksensa osalta, jouset saattavat katketessaan puhkaista renkaan = tarkista että McPhersonin alapäässä on suojakuppi paikallaan = tuo takaisinkutsukorjaus suoritettu. Taka-akselisto on mallia Peugeot-perinteinen vääntövarsi, tyyppivikoineen. Noista on laakerointeja mennyt ja tällöin on usein joutunut vaihtamaan koko akselin uuteen. Sinkkikuori on aika jäpäkkä, joten ruoste ei tuota autoa juurikaan raiskaa. Konehuoneen puolella saattaa olla joku sauma ruskistunut ja alustassa on runsaasti "piiloja" mössölle, mutta itse pintapellit on usein varsin siistit. Pakoputki on "mielenkiintoinen", sillä ainoa tehdassauma on taka-akselin takapuolelle, takapöntön edessä. Muuten on yhtä kpl aina pakosarjalle saakka, sisältäen disun hapetuskatin. Motonetkin on ruvennut myymään tuohon korjaus-sarjaa, jossa putki pannaan vain raa'asti katin takaa poikki ja tehdään yksi putkiliitos lisää. Koiranluita tuo syö välipalakseen, alkup. luiden kestäessä n. 70tkm ja puolta halvemman Motonet-luun vain n. 35tkm. Vaihtotyö itsessään ei ole kummoinen juttu, edes taloyhtiön parkkipaikalla. Alkup.avaimissa ei ole kuin yksi radiokaukkari, joka sekin voi olla jo entinen ja korjaus kallista. Vika on korjattavissa edullisesti esim. n. 30e halpis-hälärillä mallia eBay + näin saat 2x radiokaukkarit tuohon keskuslukitukseen. Etupenkkien alla olevat liittimet krönäävät helposti => kojetaulun Airbag-valo rupeaa vilkkumaan. Tyypillistä kaikille ranskalaisille autoille, mutta pahimmillaan PArtnerissa tuo tarkoittaa että johdot ovat katki = penkkilämppäritkin ovat pimeinä :-\

Plussia:
Muuten erittäin luotettava, tilava ja suht. mukavakin menijä. Eihän tuolla nyt mitään kiihdytyskisoja voiteta, mutta keskimääräistä korkeampi maavara antaa mahdollisuuden mennä vielä sellaisessakin puurossa mihin jo moni muu olisi jäänyt kiinni. Tuo vääntövarsi-taka-akseli mahdollistaa pitkät joustot = pehmeää menoa röykkyisemmässäkin paikassa, mutta vastaavasti se myös niiaa melko herkästi kuorman alla. Tavaratilaan olen parhaimmillaan saanut 16 pullalaatikkoa kyytiin, 2 pinoa, 8 kummassakin - ja vielä ei tarttenut edes takajakkaroita kääntää nippuun. Taikka tuolla on kuskattu mm. 250 litran arkkupakastinkin kaupasta kotiin. Tällöin tosin hlö-määrä oli rajoitettu 3:een. Ja onpahan tuolla Kymco Cobra city-skootterikin kaupasta kotiin tuotu, mutta nyt joutui jo apparin jakkarankin disabloimaan tuon kuljetuksen ajaksi ;D

Yhteenveto:
Omalla kohdallani auto on ehdottomasti ollut hankintansa arvoinen! 100% luotettava, tilava ja suht. edullinenkin eikä yli 10v aikana tuosta ole mitään ennalta-arvaamatonta, saati vakavaa vikaa löytynyt. Ja meidän auto ei ole saanut osakseen juuri muuta kuin 15tkm välein tehtävät määräaikaishuollot + 4v välein nokkahihnavaihdot + koiranluut, jarrupalat, yms. muuta normaalissa nyrkkipajassa tehtävää, pienimuotoista tee-se-itse huoltoa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

arron

  • Vieras
Kiitoksia kokemuksista,405.sen omistajana noi takajarruongelmat ei haittaa,toi konepuoli ei meikäläiselle sano juurikaan mitään,eli luotetaan huoltokirjaan ,mikä pitäisi olla ok.Diisselistä ei muuta kokemusta kuin Isuzu Trooper vm;-86,ja hyvin toimi kunnes työmatkalla ollessani vaimo unohti lisätä öljyä koneeseen, ja se siitä sitten.Peugeotlla-ja Citikalla ollaan pärjäilty mukavasti,huomioiden merkille tyypilliset vaivat,ja kiitoksia kaikille foorumiin kirjoittaneille hyvistä kommenteista! Mukavaa

toyryla

  • Vieras
Minulla on myös omakohtaisia kokemuksia vastaavasta Partnerista 9¼ vuoden ja 293 tuhannen kilometrin verran. HiTecin mainitsemat viat ovat keskuslukitusta lukuunottamatta tulleet tutuiksi, ja liaäksi muutama muukin vika, mutta kaikenkaikkiaan olen ollut Partneriin hyvin tyytyväinen :D, joten yhteinen taival jatkuu yhä eikä vaihtoa ole suunnitteilla.

Voit lukea kokemuksia ja huomiota autoni nettisivuilta http://www.iki.fi/toyryla/autot/partner.html

karvalakki

  • Vieras
Eikö 98 mallissa ole vielä vanha XUD tyypin nakuttaja. DW8 taisi tulla vasta 99 vai olenko väärässä?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Otteestahan tuon näkee, ko. moottoreilla kun on pienoinen sylinterien kokoero. Omani on -99 ja siinä ainakin on DW8 nokalla roksuttamassa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Pasis

  • Vieras
Toyryla: 138100 Takajarrun jarrupinta irtosi ja kiilautui kengän ja rummun väliin, minkä seurauksena pyörä meni jumiin. Korjauksessa vaihdettiin molempien takajarrujen jarrukengät ja -sylinterit.

On muuten yksi tyyppivika, muistaakseni myös HiTecin Partnerissa esiintynyt.


HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
On muuten yksi tyyppivika, muistaakseni myös HiTecin Partnerissa esiintynyt.

Yep, ja sen jo tuolla edellä mainitsinkin "Samaten takajarrukengistä on pintoja irtoillut - materiaalivika tuotantolinjalla - mutta oletan tuohon yksilöön ne jo vaihdetun." Itsellä tuo tapahtui autotallin liuskalta pois peruuttaessa kun kässäri ei enää kuskin puolella irroittanutkaan. Voimalla runnoen ees-taas renkaan kuitenkin lopulta sai pyörimään s.e. autolla pääsi nilkuttamaan Motonettiin uusia kenkiä hakemaan. Kovin ikävää ääntä muuten pitää takarummut kun pinta puuttuu ja metalli-metallia vasten = jarrutuksia tuolla matkalla minimoitiin minkä vain kyetttiin ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

jere rantonen

  • Vieras
Minkälainen auto on partner tommosella 1,6 mylllyllä auto on vm 2001 mitä pitäs kattoo jos tommost mens ihmettelee.Minkälaisia vikoja näis on ollu ja kuin sivutuuliherkkä ko koppi on ja kuinka äänekäs. ::)

veikkoolavi

  • Vieras
Olen ajatellut ko. autosta tehdä eläkeikäni kulkupeliä, itsekin auto-alallala  toimineena, auton pitäisi olla "perus kamaa" mutta tuo peräpään roikkuminen pistää kyllä miettimään ... onko ...  Peugeot Partner -97 1.8 bensa ... samat vaivat kuin 406 autoilla.  ???

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Siis mitä?
Autoalan mies ja kaikki muutkin näkevät että tuo ei ole peruskamaa. Mitä siellä on kyydissä?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Eikö tuo nyt ole ihan vakio-ongelma, mikä myös 306:ssa, xsarassa, 206:ssa, jne esiintyy taka-akselistossa?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Eli vääntösauvajousituksen kantavuus ei ihan riitä jos laitetaan reilusti ylikuormaa.
Akselin laakereiden väljistyminen ei aiheuta noin syvälle painumista, toki väljyyttä voi tuossa olla, tai sitten ei.

Miten 406 muuten liittyy tähän? Moottori, vaihteisto ja keulamerkki ainakin, ei paljon muuta.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Tura

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Jos auto on muuten tikissä, niin ei väsähtänyt takajousitus ole mikään kallis ongelma. Puolasta Antalexin kunnostettu Partnerin taka-akseli alle 300 €. Varsinkin kun ketjun aloittajan teksti antaa ymmärtää, että autojen kanssa on puuhasteltu, joten voisi olettaa akselin vaihdon sekä jarruosien siirron onnistuvan.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...