Kirjoittaja Aihe: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)  (Luettu 5099 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).

Kyseessä ei ole minun autoni. Autolla on ajettu n. 130 000 km ja se on kuluttanut todennäköisesti jo uudesta lähtien moottoriöljyä n. 0,1 l/1000 km, joka on epätavallisen paljon nykyaikaiselle moottorille; siitäkin huolimatta, että ohjekirjan mukaan enimmäiskulutus on jopa 0,5 l/1000 km (tarkoittaisi tässä tapauksessa öljyn lisäämistä n. 3000 km:n välein). Autolla ajetaan pääosin tasaista maantieajoa.

Huoltoväli on Suomessa 20 000 km ja muualla 30 000 km. Tässä autossa huoltomittari oli jo uutena virheellisesti asetettu 30 000 kilometriin ja sitä ei oltu edes merkkiliikkeissä suoritetuissa huolloissa korjattu oikeaksi tai asiakkaalle huomautettu asiasta; lopulta virhe korjattiin itse. Jos öljyä ei lisätä huoltovälin aikana lainkaan, saattaa seurauksena olla moottorivaurio. Öljyä on lisättävä viimeistään arviolta 14 000 kilometrin kohdalla, jolloin mittariston öljymäärämittari näyttää vielä yhtä palloa kuudesta, joka on ohjekirjan mukaan vähimmäistaso. Tosin mittatikku ei tuolloin kastu välttämättä enää lainkaan tai taso on ainakin selvästi alarajamerkin alapuolella.

Ensin on käytetty merkkiliikkeiden vaihtamina öljyjä Shell Ultra 5W-40 ja Castrol TXT Professional 5W-30. Sen jälkeen itse suoritetuissa vaihdoissa on käytetty laadukkaita täyssynteettisiä öljyjä Mobil Super 3000 X1 5W-40 ja Mobil 1 5W-50 sekä uusimpana Castrol Magnatec 5W-40, jonka vaikutuksesta kulutukseen ei ole vielä kokemuksia. Käytetyllä öljyllä ei tuntuisi juuri olevan vaikutusta kulutukseen. Kulutusta on itse seurattu aktiivisesti n. 50 000 km:n ajan mitaten tarkasti mm. jäteöljyn määrä öljynvaihtojen yhteydessä.

Ulkoisia öljyvuotoja moottorista ei löydy ja se toimii muuten normaalisti, mutta öljyn lisäystarve kesken huoltovälin harmittaa suuresti auton omistajaa. Myyjäliikkeeseen tai maahantuojaan ei ole vielä otettu yhteyttä.

Onko muilla tietoa vastaavista tapauksista HDi-moottoreiden eri versioiden osalta? Valmistusvirheitä tai muuta vikaa sylintereissä, männissä tai männänrenkaissa?
« Viimeksi muokattu: 22.03.2010, 00:28:20 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #1 : 15.05.2010, 09:34:39 »
Yksi mahdollinen "öljynsyöjä" on turbo, sitä kautta väkisinkin menee öljyä läpi jonkinverran. Toisaalta öljyrenkaat voi olla asennettu väärin puristusrenkaisiin nähden. (katkokset eivät ole vastakkaisilla puolilla) Ohivirtaustestikään ei periaatteessa paljasta öljyrenkaiden kuntoa. Jos ei tuo magnatec ei tuo myöskään apuja, niin ehkä turbosta kannattaa aloittaa tutkiminen.
Peugeot 308 Sport 1,6HDi -08, BMW E61 520d -09
Entiset:Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02 Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #2 : 22.11.2010, 15:46:11 »
Ensin on käytetty merkkiliikkeiden vaihtamina öljyjä Shell Ultra 5W-40 ja Castrol TXT Professional 5W-30. Sen jälkeen itse suoritetuissa vaihdoissa on käytetty laadukkaita täyssynteettisiä öljyjä Mobil Super 3000 X1 5W-40 ja Mobil 1 5W-50 sekä uusimpana Castrol Magnatec 5W-40, jonka vaikutuksesta kulutukseen ei ole vielä kokemuksia. Käytetyllä öljyllä ei tuntuisi juuri olevan vaikutusta kulutukseen.

Nyt oli vaihtoväli 21 023 km ja öljynä em. Castrol Magnatec 5W-40. Kulutus vaikuttaisi mittausten perusteella hieman vähentyneen aiemmasta (n. 0,076 l/1000 km vs. 0,095 l/1000 km). Tarkoittaa kuitenkin edelleen n. 1,5 litran kulutusta 20 000 km:n vaihtovälillä eli lisäystarve kesken vaihtovälin ei ole poistunut. Tällä kertaa laitoin autoon taas Mobil 1 5W-50 -öljyä. Saa nähdä, nouseeko kulutus takaisin (tälle autolle) tavanomaiselle tasolle. Seuraavaksi voisi kokeilla taas jotain toista öljymerkkiä ja/tai öljylaatua.

Turbon ja välijäähdyttimen välisessä putkessa ei ollut öljyä kuin ehkä puoli teelusikallista (putken joutuu irrottamaan suodattimen vaihtamiseksi).

Autolla on nyt ajettu 152 000 km.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2010, 16:08:23 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #3 : 22.11.2010, 20:40:58 »
Toisaalta öljyrenkaat voi olla asennettu väärin puristusrenkaisiin nähden. (katkokset eivät ole vastakkaisilla puolilla)

Tämä on kyllä 'urbaania' legendaa. Renkaat 'pyörivät'* männänrengasurissaan moottorin käydessä ja eri tahtiin, joten rengaskatkoksien asennusaikaisella sijainnilla toisiinsa nähden ei juuri ole merkitystä. Kosketuspinnan leveydeltään, massaltaan ja jousivoimaltaan eirlaiset renkaat siis pyörivät eritahtiin.

*Riippuen moottorin kierrosnopeudesta, kunkin renkaan/sylinteriseinämän kitkasta, kosketuspinnan poikkileikkauksesta, renkaan massasta yms.yms. -> tyypillisesti esim. pyörintänopeuden ollessa 17 Hz (eli n. 1000 1/min) renkaat pyörivät luokkaa 0.001-0.03 Hz nopeudella. Pienimassaisin ja pienikitkaisin suurimmalla taajuudella eli yleensä kolmi-osaisen öljyrenkaan ns. kaavinta-osat.

Benkku

  • Vieras
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #4 : 22.11.2010, 20:50:54 »
Yksi mahdollinen "öljynsyöjä" on turbo, sitä kautta väkisinkin menee öljyä läpi jonkinverran.

Kyllä ja todennäköisin. Pienikin epätasapaino ja ahtimen turbiinin männänrengastiiviste menettää tiiviyttään. Varmasti - moottorin ollessa muuten ehjä, eli kun mitattavissa ei ole merkittävästi kohonnutta kampikammion painetta.

Toisaalta kulutus voi olla luonteeltaan vaihtovälillä lisääntyvää, tällöin öljyn 'ominaisuudet alkavat loppua' kesken. Jolloin  seuraavaksi täytöksi kannattaa harkita, 'perusöljyjen seokseltaan' (GroupIII, IV, V, PAO) parempaa laatua.

Tyypillisesti parempilaatuisen öljyn 'tunnistaa esitedatasta' katsomalla tuotetta jossa;

- kaato/pumpattavuuspiste matalin (kuitenkin mielellään matalampi kuin -43 - -45 C astetta).
- viskositeetti-indeksi korkein
- haihtumishäviö pienin
- jos/kun tuotteesta on saatavana MSDS datalehti, katsomalla myös sen arvoja.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #5 : 22.11.2010, 22:45:14 »
Viekö tuoretta öljyä yhtä paljon kun yli 10 tkm ajettua öljyä?
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #6 : 23.11.2010, 02:36:03 »
Taitaa viedä suunnilleen saman verran ja liikaa joka tapauksessa. Tuota on tosin vähän hankalaa tarkkailla, kun lyhin vaihtoväli on ollut tähän mennessä n. 18 000 km ja kovin tarkkoja laskelmia ei voi tehdä mittarin ja mittatikun perusteella, vaikka olenkin kerran öljyä tyhjään moottorin lisättäessä tarkkaillut, miten em. indikaattorit vastaavat moottorissa olevaa öljymäärää ja kirjannut tulokset talteen (tosin silloin ei ollut mukana käynnistystä ja odottelua ennen mittaamista jokaisen välivaiheen jälkeen, vaikka lopuksi tehtiin havainto siitä, että ensimmäinen käynnistyskerta laski tasoa tikussa 6 mm). Viimeistään n. 14 000 km kohdalla on ollut pakko lisätä öljyä, jollei aiemmin auton käyttäjä ole asiaa huomannut (ks. aloitusviesti).

Katselin nyt tarkemmin noita viimeisimmän vaihtovälin tietoja. Öljyä lisättiin 1,0 litraa 10 753 ajokilometrin jälkeen mittarin näyttäessä kolmea palloa ja tason ollessa vielä muutaman millimetrin verran mittatikun alarajan yläpuolella. Lisäyksen (ja käynnistyksen ja riittävän pitkän seisottamisen) jälkeen taso nousi suunnilleen maksimiin eli karkean arvion mukaan myös Magnatecia kului aluksi n. 0,09 l/1000 km, mutta vaihtovälin jälkimmäisen osuuden (10 270 km) jälkeen vähemmän eli n. 0,06 l/1000 km keskiarvon ollessa luokkaa n. 0,076 l/1000 km koko vaihtovälin osalta.

Noinkohan kulutus tosiaan olisi tällä kertaa vähentynyt öljyn ikääntyessä (joka ei silti välttämättä tarkoita sitä, että kulutuksen vaihtelu johtuu itse öljystä)... Tuo vaihtovälin puolivälissä tehty arvio kulutuksesta on joka tapauksessa sen verran epätarkka, ettei siihen kannata luottaa.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2010, 02:42:26 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Epätavallisen suuri öljynkulutus (HDi)
« Vastaus #7 : 17.07.2011, 23:05:14 »
Nyt oli vaihtoväli 21 023 km ja öljynä em. Castrol Magnatec 5W-40. Kulutus vaikuttaisi mittausten perusteella hieman vähentyneen aiemmasta (n. 0,076 l/1000 km vs. 0,095 l/1000 km). Tarkoittaa kuitenkin edelleen n. 1,5 litran kulutusta 20 000 km:n vaihtovälillä eli lisäystarve kesken vaihtovälin ei ole poistunut. Tällä kertaa laitoin autoon taas Mobil 1 5W-50 -öljyä. Saa nähdä, nouseeko kulutus takaisin (tälle autolle) tavanomaiselle tasolle. Seuraavaksi voisi kokeilla taas jotain toista öljymerkkiä ja/tai öljylaatua.

Turbon ja välijäähdyttimen välisessä putkessa ei ollut öljyä kuin ehkä puoli teelusikallista (putken joutuu irrottamaan suodattimen vaihtamiseksi).

Autolla on nyt ajettu 152 000 km.

Taas on öljyt vaihdettu, kun autolla on ajettu 173 000 km. Vaihtoväli 20 494 km. Öljyä lisätty 11 230 km kohdalla 1,0 litraa, kun mittari näytti 2-3 palloa (kuudesta). Ennen vaihtoa näytti kolmea palloa ja tikussa pinta oli 10 mm alarajan yläpuolella eli merkkien puolivälin paikkeilla. Kulutus 0,093 l/1000 km eli totutulla tasolla. Mobil 1 5W-50 -öljyä laitoin taas.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info