Kirjoittaja Aihe: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)  (Luettu 4599 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anssi406

  • Vieras
406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« : 20.04.2010, 21:26:57 »
Auto: 1998 406 1,8 (16-vent.).

Vika: tyhjäkäyntimoottori vaihtoon. Eli edellinen vaihdettiin syksyllä. Nyt taas samat ongelmat eli tyhjäkäynti puuttuu tai sitten saa käyntiin kaasulla pitäen kierrokset liki 2000 rpm. Vikatesterillä ei vikoja, arvaukset ovat: kaasuläppäkotelo, tyhjäkäyntimoottori-linjalla...

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #1 : 21.04.2010, 09:52:03 »
Säätimen puhdistusta voisi alkuun kokeilla... Eihän nuo säätimet oikeasti luulisi rikkoontuvan noin lyhyessä ajassa, likaantua kyllä.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #2 : 21.04.2010, 10:09:37 »
Tyhjäkäynti palasi , kun kopautin tuota säätömoottoria . Minkä valmistajan säätömoottoreita noissa oikein käytetään ? Sain vinkin , että magneti-marellin moottoria voisi kokeilla . 

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #3 : 21.04.2010, 21:13:59 »
Purin kaasuläppäkotelon pöydälle ja puhdistin kaikki paikat huolella . Ainut paikka , mikä jumitti tuossa , oli kaasuläpän avaus.. Kasaamisen jälkeen oli vaikeuksia saada käyntiin , mutta lähti lopulta . Kävi aluksi 1100-3000 rpm , mutta tasottui sitten..Uusi tyhjäkäyntimoottori on VDO:n tekemä ja täysin eri näköinen , kuin syksyllä vaihdettu osa.Halpa osa ei näytä olevan helpoin tie , että saisi auton toimimaan..

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #4 : 25.04.2010, 20:04:45 »
Purin sen halvemman moottorin ja eihän siellä sisällä ollut edes rasvaa , jotain kökköä..Nyt ainakin pugi on toiminut taas ihan jees.

joukos

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #5 : 27.04.2010, 11:13:49 »
Auto: 1997 406 2,0 (XU10J4R).

Kauan meni täälläkin vian kanssa painiessa. Nyt, kun olen tuon vian paikantanut tuohon johtosarjaan ja liittimeen niin on ollut helppoa se vika poistaa. Käytin ohjausboxia sisällä ja tinasin jokaiseen pinniin tinapinnan, sen jälkeen tasoittelin tinapinnat kevyesti pienellä viilalla.

Täytyy lisätä, että on toiminut siitä saakka moitteetta, lähes vuoden verran. Eli vika johtui siitä, että "tieto" ei kulkenut boxille ja häiriöi sen mukaisesti.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #6 : 28.04.2010, 09:45:40 »
Nyt, kun olen tuon vian paikantanut tuohon johtosarjaan ja liittimeen niin on ollut helppoa se vika poistaa. <klips...> Eli vika johtui siitä, että "tieto" ei kulkenut boxille ja häiriöi sen mukaisesti.

Miten paikansit vian liittimeen? Tuo ecun liitos temppuilee varmaan monen muunkin autossa, liikaa mielestäni näitä korjauskertomuksia missä vaihdetaan kaikki anturit kolmeen kertaan eikä vika poistu... Olen ollut huomaavinani että tehdas olisi vuosien varrella parantanut johtosarjan liitosta ecuun, ainakin niiden muutaman pienemmän mallin kohdalla mitä on vastaan tullut.

joukos

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #7 : 29.04.2010, 12:26:43 »
Tere.
Vian ilmetessä, tein "voimakkaita" ravistusliikkeitä sille paksulle johtonipulle ja ahaa.... ensin mietin onko joku johto poikkiviallinen? mutta iso työ sellainen paikallistaa, niinpä tein ensiksi tuon tinauksen.. ja on auttanut. Lisäksi sen liittimen, kun olen avannut niin kyllä on arveluttavan "löysän" näköisiä liitoksia. Minusta tällainen vika olisi pitänyt mennä täysin tehtaan piikkiin.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2010, 12:31:39, kirjoittanut joukos »

puuhapete

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #8 : 15.09.2012, 13:19:38 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Auto alkoi kiukuttelemaan eilisaamuna käynnistyksessä, eli veivasi kierroksia ja sammui herkästi. Olen pyrkinyt lukemaan täältä kaikki aiheeseen liittyvät viestiketjut ja lienee parasta lähteä liikkeelle tyhjäkäyntimoottorista. Eli jos puhdistu ei auta, niin sen vaihto kai seuraavana edessä.

 - Mitä tarkoittaa joissakin kommenteissa kun on ko.tyhjäkäyntimoottori vaihdettu, niin boxin resetointi ?

 - Entäs sitten kaasuläpän asentotunnistimen puhdistus, onnistuuko ollenkaan, vai pitääkö heti vaihtaa ?

Se myös askarruttaa, kun autossani on käynnistyksenesto plokattu kokonaan pois jo edellisen omistajan aikana eli näppäimistöltä liitin irti, niin uskaltaako tuossa autossa irroitella noita moottorin liittimiä puhdistusta varten? Olen lukenut ehkä liiankin monta kauhutarinaa täältä tuon käynnistykseneston aktivoitumisen tiimoilta, joten kertokaa ihmeessä mikä on oikea tapa pelata sen kanssa. Esim. akun vaihdon jälkeen pitää kai tehdä niitä sirkustemppuja ennen varsinaista käynnistystä?

puuhapete

  • Vieras
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #9 : 17.09.2012, 11:08:59 »
Tyhjäkäyntimoottori irroitettu ja putsattu ylimääräisestä mömmöstä kunnolla sisältä, käytin ihan jarrujen puhdistusainetta ja musta lika valui kiltisti sieltä pois, kuivatus perään puhaltimella, jotta kaikki puhdistusaineet haihtuivat varmasti pois. Mittasin vielä liittimestä kelojen ( 2kpl ) vastukset, muistaakseni n.50ohmin suuruusluokkaa, toinen kela on sisemmissä nastoissa ja toinen ulommissa. Kyseinen "moottori" on käytännössä vain solenoidi, jossa kaksi kelaa liikuttaa karaa tilanteen mukaan. Sähköhommissa vastaavat solenoidit maksavat kympin, pari, mutta kun kysymyksessä on autovaraosa, niin alkuperäisen osan hinta Pökö-tiskillä on käsittämätön eli kannattaa todellakin koettaa aluksi tuota puhdistamista kunnolla. Siellä ei kuluvia osia juuri ole ja taitaa olla aika harvinaista, että esim. toinen keloista menisi rikki, joten uskon, että suurin osa tuon osan vaihdoista ovat turhia.

Samalla imuroin ilmansuodatinkotelon, pohja oli hiekkaa ja roskia täynnä. Irroitin myös sen suodatinkoteloon tulevan muoviputken irti ja liuotin kaikki öljytöhnät sieltä pois. Täytyy vielä ottaa niiden kumiletkujen puhdistus työn alle joku päivä.

Nyt auto toimii taas kuin junan vessa. ( ainakin vähän aikaa .... )

KiMiT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 406 - Tyhjäkäyntimoottori (XU7JP4)
« Vastaus #10 : 13.11.2017, 09:13:24 »
Auto: 1996 406 2,0.

Tyhjäkäyntimoottorin vaihto edessä täälläkin ja tänään tulikin sit se uusi.

Pitääkö tuo kartio olla oikeassa asennossa kun uuden laittaa paikalleen, se on uudessa siis "kiinni" ja joku aika sit kun vanhaa puhdistin niin se kartio oli jonkun verran ulkona pois ottaessa.

Tarvitaanko boksin resetti, miten se tehtiin oikeaoppisesti, jossain keskustelussa oli step by step ohje ? Viimeksi kun tein ulkomuistista niin kuskin ikkunan nostin ei toiminut oikein muutamaan päivään, korjaanui sitten kyllä yhtäkkii itsekseen.