Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi ei toimi  (Luettu 29065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JTR

  • Vieras
406 - Ilmastointi ei toimi
« : 21.04.2010, 19:12:02 »
Auto: 2000 406 3,0 V6.

Osaisiko joku sanoa mikä voisi olla ilmastoinnissa vikana kun ei toimi ja on käytetty 2 kertaa huollossa jossa vaihdettiin termari ja puolet ilmastoinnista, mutta ei alkanut niilläkään toimimaan. Joten olisin kiitollinen jos jollain olisi jotain vinkkejä millä saisi toimimaan. Tätä ennen ei ole ollut mitään vikaa, joten muuten hyvä auto jota voin suositella lämpimästi kaikille. Ja vastauksia voi myös laittaa s.postiin joka on ontrei_markkanen(at)hotmail.com.

Ilmastoinnin vika voisi olla bsi yksikön releessä. Tietoa löytyy hakusanalla: bsi rele

j--_

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #1 : 30.04.2010, 20:31:29 »
Ilmastoinnin vika voisi olla bsi yksikön releessä. Tietoa löytyy hakusanalla: bsi rele

Itsellä oli aikasemmassa 406:ssa tuo rele vika. Sen vaihdettua alkoi toimimaan. Nykyisen käytin ilmastointi huollossa ja kaikki toimi ja myös itse ilmastointi toimi jonkun aikaa. Jälleen tuli joku vika ja ei muuta kun rele vaihtoon, mutta ei toimi, eli vika ei ollut siinä...

Hetken ajon jälkeen kompura napsahti päälle ja oli hetken päällä mutta sammui itsestään, eli joku sähkövika ilmeisesti.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #2 : 03.05.2010, 08:56:28 »
Laita suoraan 12 volttia sinne kompuran liittimeen ja jos ne alumiiniletkut siinä välijäähdyttimen takana alkaa kylmetä, on kyseessä mitä ilmeisimmin BSI:n relevika. Tietenkin pitää katsoa, että kun ilmastointi on päällä, nokkaflekti pyörii.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #3 : 21.05.2010, 07:57:48 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi (automaatti-ilmastointi).

Kyse on automaatti-ilmastoinnista. Näyttöön kyllä ilmestyy ilmastoinnin päälläolomerkki, mutta kompuran magneettikytkimelle ei tule virtaa. Katselin aikaisemmista viesteistä tuota releen vaihtoa. Mutta autossani on uudemmanmallinen BSI-yksikkö. Siinä on useampia releitä. Eli onko jollakulla tietoa, mikä rele noista olisi magneettikytkimen ohjausrele?

Minulla oli tuo BSI-yksikkö jo kädessä ja leikkasin releiden kohdalle aukon muoviin. Mutta homma jäi siihen kun siellä on useita releen näköisiä "mötiköitä". Monikerrospainopiirilevystä releiden irroitus ilman kunnollista tinaimuria on vaikeaa, joten en alkanut irroitella ja tutkia niitä, löytyisikö viallista relettä.

Voin myös postata kuvia yksiköstä, jos siitä on apua asian selvittämisessä.

Ulkolämpötilamittari on jo pidemmän aikaa hupsinut. Eilen BSI-yksikön irroituksen ja takaisinlaiton jälkeen näytti -5 °C. Nousi kyllä myöhemmin lähes normaalilukemiin. Olisko tuolla yhteyttä toimimattomuuteen? Ilmastointivika ilmeni ensimmäisen kerran muutama päivä sitten.

TEMP_ARKISTOON

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #4 : 21.05.2010, 10:24:00 »
Tei tuossa tarkempia tutkimuksia. Kompressorin magneettikytkimelle ei tule jännitettä. Mittasin nyt tuota magnetointikäämin vastusta. Ohmimittarilla näytti olevan poikki, mutta diodimittausasennossa siellä näytti olevan diodi.

Kun mittajohtimet oli toisin päin, mittaustulos näytti siis poikkiolevaa. No, tässä kohtaa tein sen virhepäätelmän, että diodi on myötäsuuntaan sarjassa käämin kanssa (kun toiseen suuntaan liittimeltä mitattuna ei johtanut.) Kokeilin ensin erillisellä virtalähteellä noin noin 2A virtarajoituksella. Kun mitään ei tapahtunut, vaikka toisessa suunnassa meni virtaa, niin ajattelemattomasti tyrkkäsin sitten virtaa akusta. Kun koko homma meni poikki molempiin suuntiin, niin tajusin, että diodin on pitänyt olla käämin rinnalla poikittain.

No isoa vahinkoa ei kai tullut, koska edeltävät mittaukset kertoivat, että käämi oli poikki, kun johti vain toiseen suuntaan (Eli siellä johti vain poikittainen back emf-suojadiodi).

Mutta onko tuossa Sanden-kompressorissa tuo diodi kompuran sisällä? Yritin tunkea mittauslankoja liittimen kompuranpuoleiseen päähän, mutta ohmimittari näytti poikkinaista juttua. Ja onko tuo magneettikäämi korjattavissa helposti. Eli miten tuo Sanden-kompura purkaantuu ja onko tuosta räjäytyskuvaa?

Itse ajattelen vikaantumisen tapahtumasarjaa siten, että magneettikäämin kierroksia on alussa ollut oikosulussa ja sitten oikosulun johdosta käämi on mennyt poikki ja ylivirta vioittanut myös ohjausrelettä?

Edit:
Olenko väärässä, mutta nopeasti ajateltuna tuntuisi siltä, että magneettikäämi pyörii kompuran mukana, eli vetokäämiin olisi hiiliharjat johtamassa virtaa.
Olisi mukavaa, jos joku löytäisi Sanden kompuran räjäytyskuvan. Kompessori on Sanden SD7V16 ja R134a-kylmäaineelle..
« Viimeksi muokattu: 21.05.2010, 10:40:21, kirjoittanut ovolo »

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #5 : 21.05.2010, 11:14:59 »
Selasin nettiä ja ainakin ulkomailta löytyy tuota Sanden-kompressorin Clutch Coil'ia varaosana ja on vaihdettavissa.
Pitää nyt purkaa ja tutkia, onko kelassa korjattavissa oleva vika.

Sitten vielä on tuo toinen probleema, miten löytää BSI-yksiköstä tuo ohjausrele..? Vikaa lienee sielläkin, koska jännitettä ei tule liittimeen.

Edit:
Vai olisko tuo systeemi niin hieno, että tunnistelee käämin kuntoa, ennenkuinantaa virtaa? Pitää vielä kokeilla siten, että käämin paikalle laitan noin 10 ohmin vastuksen ja mittaan vielä, tuleeko jännitettä.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2010, 11:21:51, kirjoittanut ovolo »

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #6 : 21.05.2010, 11:35:11 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15212.0

Muuten hyvä ohje, mutta minun autossa on uudempi BSI-yksikkö, joka on erinäköinen. Olisko kellään kuvaa, mistä esim. näkyisi, mihin liittimeen ja nastaan tuo releen kytkemä jännite tulee, jotta vois jäljittää oikean releen.
Lähetän tuossa iltapäivällä tuon BSI-yksikön kuvia, kunhan ensin irrotan se autosta uudelleen.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #7 : 21.05.2010, 14:00:20 »
Otin pikaisesti kuvia tuosta BSI-yksiköstä, ei kovin laadukkaita, mutta kuitenkin. Eli kuvista näkyy, että on erilainen kuin mitä palstoilla on käsitelty. Muistaakseni ainakin yksi rele jäi aukon yläpuolelle. Sen kohdan oikealle puolelle, missä lukee NOIR-PH.

[ylläpito on poistanut liitteen]

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #8 : 21.05.2010, 17:15:02 »
Se ulkolämpötilan tunnistin vaikuttaa myös kompressorin kytkeytymiseen. Jos lämpötila näytää -5 astetta, ei kompressori käynnisty.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 385
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #10 : 22.05.2010, 08:59:29 »
Käyn nyt viikonvaihteessa Viipurissa, joten tuo Clutch-kelan tutkiminen jää ensi viikkoon. Onneksi on luvassa viileämpiä säitä viikonlopuksi.

Ajattelin paikantaa tuon BSI-yksikössä olevan releen siten, että kun BSI-yksiköstä on liittimet irti, niin kompressorin magneettikelan liittimeen kytken pienen jännitteen runkoa vasten ja mittaan sitten, mihin liittimen nastaan tuo jännite tulee. Kun liittimen nastan saa selville, niin on helppo mitata, mihin releeseen se menee.

Kuten aikaisemmin sanoin, tuo BSI-yksikön painopiirilevy on monikerroksinen ja läpivientirei'issä holkit. Joten releen, jossa useampi liitosnasta irroittaminen yksinkertaisilla välineillä ei ole mitään helppoa rikkomatta läpivientiholkkeja. Vaatisi alipainetinaimurin. Mutta kun olen jo elektroniikkahommista eläkkeellä, niin kotona on hieman yksinkertaisemmat huoltotyökalut. Joten jokaisen releen irrottaminen ja tutkiminen ei innosta, vaan rele pitää ensin paikallistaa.

Mutta palataan asiaan, jos homma ottaa selvitäkseen.
Jos ja kun löydän magneettikytkimen releen paikan, niin lähetän kuvia siitä.

Muuten tuossa kompurassa oli jo autoa (käytettynä) ostettaessa sellainen vika, että se magneettikytkinlevyn kiinnityspultti oli kai joskus vedetty liian tiukalle ja akselin pää katkesi itsestään siitä kohti, missä kierteet alkaa. Vedin tuon laipan kiinni akseliin hitsaamalla, joten tiedossa on hitsin rälläköimistä ja sitten taas uudelleenhitsausta...

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #11 : 23.05.2010, 23:09:39 »
Tei tuossa tarkempia tutkimuksia. Kompressorin magneettikytkimelle ei tule jännitettä. Mittasin nyt tuota magnetointikäämin vastusta. Ohmimittarilla näytti olevan poikki, mutta diodimittausasennossa siellä näytti olevan diodi.

Kun mittajohtimet oli toisin päin, mittaustulos näytti siis poikkiolevaa. No, tässä kohtaa tein sen virhepäätelmän, että diodi on myötäsuuntaan sarjassa käämin kanssa (kun toiseen suuntaan liittimeltä mitattuna ei johtanut.) Kokeilin ensin erillisellä virtalähteellä noin noin 2A virtarajoituksella. Kun mitään ei tapahtunut, vaikka toisessa suunnassa meni virtaa, niin ajattelemattomasti tyrkkäsin sitten virtaa akusta. Kun koko homma meni poikki molempiin suuntiin, niin tajusin, että diodin on pitänyt olla käämin rinnalla poikittain.

No isoa vahinkoa ei kai tullut, koska edeltävät mittaukset kertoivat, että käämi oli poikki, kun johti vain toiseen suuntaan (Eli siellä johti vain poikittainen back emf-suojadiodi).

Mutta onko tuossa Sanden-kompressorissa tuo diodi kompuran sisällä? Yritin tunkea mittauslankoja liittimen kompuranpuoleiseen päähän, mutta ohmimittari näytti poikkinaista juttua. Ja onko tuo magneettikäämi korjattavissa helposti. Eli miten tuo Sanden-kompura purkaantuu ja onko tuosta räjäytyskuvaa?

Itse ajattelen vikaantumisen tapahtumasarjaa siten, että magneettikäämin kierroksia on alussa ollut oikosulussa ja sitten oikosulun johdosta käämi on mennyt poikki ja ylivirta vioittanut myös ohjausrelettä?

Edit:
Olenko väärässä, mutta nopeasti ajateltuna tuntuisi siltä, että magneettikäämi pyörii kompuran mukana, eli vetokäämiin olisi hiiliharjat johtamassa virtaa.
Olisi mukavaa, jos joku löytäisi Sanden kompuran räjäytyskuvan. Kompessori on Sanden SD7V16 ja R134a-kylmäaineelle..

Yhden ilmastointihommissa olevan kaverin kanssa oli puhetta kompuran käämin vastus-arvosta, ja hän muisteli kunnossa olevassa sen olevan 3,4 - 4 Ohmia.
Peugeot 406 ST HDi GrW -02, BMW E61 520d -09
Entiset: Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02 Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #12 : 28.05.2010, 11:23:39 »
Hieman päivitystä korjauksen edistymisestä:

Tuossa BSI-yksikössä on tuon magneettikäämin kunnon mittaus, ennenkuin liittimeen tulee virtaa. Laitoin kuormaksi 7Ω tehovastuksen, jolloin siihen liittimeen tuli täysi jännite. Ilman kuormavastusta ei tule jännitettä.

Eilen yritin irroittaa kompressorin laakeroitua hihnapyörää, jotta magnetointikäämiin pääsee käsiksi. Ei onnistu ilman ulosvetäjää. Pitää hankkia moinen. Eikä tavallinen ulosvetäjä mahdu, jos ei ensin irroita kompuraa. Onneksi kompuralle on taipuisat letkut, eli ehkä ne antaa sen verran myöten, että mahtuu puuhaamaan ulosvetäjän kanssa. Ei innostais lakea kylmäaineita pois, joten yritetään ensin hihnapyörän irroitusta ilman, että tarvii irroitella kylmäaineletkuja.  

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #13 : 29.05.2010, 17:17:40 »
Tänään otin tuon magnetointikelan  (Clutch Coil) irti. Kelassa on kertatoiminen lämpösulake, jonka katkaisulämpötila on 187°C. Ja virran katkaisukyvyksi ilmoitetaan 250V:lla 1A vaihtovirtaa. (Pienemmällä tasajännitteellä tietysti enemmän).

Liittenä kuvat, josta ilmenee tuo lämpösulakkeen paikka, sekä diodin paikka, jonka epähuomiossa poltin poikki aikaisemmin tutkiessani kelaa.

Eli tuo magnetointikäämi on suht. helposti korjattavissa. Hieman jyrsii kuoppaa uudelle lämpösulakkeelle, varoen ettei vioita kuparikäämiä. Diodikin on vaihdettavissa, jos joku sen polttaa kytkiessään kelaan jännitteen väärällä napaisuudella.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #14 : 31.05.2010, 14:26:36 »
Tuossa on vielä itsetehdyn ulosvetäjän kuva, jolla mahtuu irroittamaan hihnapyörän, ilman että tarvii irroittaa kompressoria. Hihnapyörä ei olis ollut muuten tiukassa, mutta laakerin sisäpinnalla oli kevyt ruostekerros, joka vähän ahdisti.

Irroitin kopressorin ylemmät kiinnityspultit, niin se pääsee hieman kääntymään letkujen varassa.  Toisen pultin esillesaamiseksi piti edestä kompuran luota irroittaa apulaitehihnan rissa.

Hyvä on olla kunnon lukkorengaspihdit. Huonojen lelujen kanssa meinas mennä hermot, ennenkuin sain tarvittavat lukkorenkaat irroitettua ja takaisin. Tuo kelan kiinnityksen lukkorengas oli hankalin, kun se oli syvennyksessä ja muutenkin melko iso.

Niin ja tuon magnetointikelan vastus oli noin 3,5Ω. Yleismittarilla mitattu ohmialueella siten, että lukemasta vähennetty se lukema, kun pelkät mittajohdot on yhdessä.

[ylläpito on poistanut liitteen]