Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4, 162 000 km).
Moron, täälä kans yks termostaatin vaihtaja ilmottautuu.
En löytänyt kunnollisia ohjeita tai kuvia operaation suorittamiseen, joten laitan tämän postauksen mukaan ohjeet miten tuo tehdään niille jotka ei ole kauhean usein ropanneet termostaatin kanssa.
Aikaahan tuohon operaatioon meni 1,5h kun noita muoveja ei uskaltanu pakkasessa repiä hampaat irvessä.
Eli itellä lämmöt ei noussu kun maantieajossa 70 tietämille ja 15km sai ajaa ennenkuin alkoi lämmintä tulemaan nollakeleillä. Isommilla pakkasilla kabiinissa paleli ja ikkunat veti huuruun.
Ite termostaattihan on kuvannäköinen ja Motonetin varaosalla 30-6258, 44,90€
Eli kun hommaan alkaa kannattaa tosiaan auton alle laitta kevytpressu jos tekee pihalla niin ei valu nestettä maastoon.
1. Laske vedet pois syylärin alavesiletkusta (vittumainen ranskalainen klemmari jota pitää puristaa kokoajan, lukkotonget hyvät tuohon) sieltä tulee nesteet vauhilla joten palju alle. Uutta nestettä tarvit noin 4l ja sillä saat paisarin takas ylämerkkiin.
2. Ota akku pois. Siinä on siitä ikäviä muovikuoria ja ensin piti ottaa pluskaapeli ja irrottaa miinus ja senjälkeen sain ne muovihilputtimet pois tieltä.
3. Ota ilmanputsari pois. Tuossa on kans ruuveja päällä 6 ja tulipellin vieressä se klemmari jolla kiinnittyy imusarjaan.
Alaosa lähteekin vetasemalla ylöspäin ja painamalla muovilärpäkkeitä oikealla kädellä
4. Ilmanputsarin alta paljastuu termari joka on 4 x 10mm pultilla kiinni. Vesiletkut kannattaa ottaa irti termarin ollessa paikallaan. Ennen kun sen termarin saa irti tarvii ottaa yks 10mm ja kuusiokoloruuvi auki, jotta saa termarin kyljessä olevat vesiletkut irti. (näkyy kuvassa)
5. Sitten uus termari paikalleen pultit kiinni ja nestettä koneeseen. Kuvan suppilohärpättimellä sain alavesiletkusta pumppaamalla suurimmat ilmat pois ja vesipumpun ilmausruuvi tietysti auki ja paisarin korkki myös. Vajaa 4l nesettä meni noin ja loppu ilmaus hoitui ajamalla lenkki ilmausruuvi raollaan.
6. Laita ilmanputsari ja akkukotelo paikallen sekä muut hilppeet (järjenkäyttö sallittua ;p)
Lämpömittari seilas pari päivää 85-90 välillä kunnes loputkin ilmat poistuivat ja nyt pysyy viisarin verran alle 90 lämmöt.
Nyt tulee kabiiniin kuumaa, että kynnet irtoaa ja 5km jäkeen -5c lämmöt on +70
TEMP_ARKISTOON