Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi  (Luettu 19143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #60 : 01.07.2015, 12:21:24 »
Releet 3 kappaletta löytyy maskin takaa siipien välistä ja mitattu että kunnossa olisivat.

Oletko mitannut releet siten, että niiden jatkeena on joku oikea kuorma? Muuten lopputulos voi olla hyvin epävarma.

mikko81

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #61 : 01.07.2015, 12:53:23 »
Ei mitattu kuorman kanssa, mutta nyt flekti toimii, kiitos sitikka foorumin. Eli konehuoneessa olevan sulakerasian kun kampeaa pois paikoiltaan, löytyy sieltä alta lisää isoja sulakkeita ja juurikin nämä flektin sulakkeet. 70A sulake oli palanu, ja syykin välähti mieleen kun vähän muisteli. Viimetalvena lapin reissulla oli sohjo keli, joka tukki maskin ja puhallin kotelon. Pikkasen ylempänä muuttui pakkaselle ja juurikin tyhjäkäynnillä käydessään nosti silloinkin lämpöjä, ei päässeet siivet pyörimään ja varmaankin silloin poltti tuon sulakkeen. Ihmettelen vaan miksi noita sulakkeita ei mainita tuossa omassa kirjassa.

Posomies 1952

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #62 : 20.07.2015, 20:42:38 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0 Executive (EW10J4).

Sama ongelma kuin mikko81:llä ja sama havainto jäähdyttimen puhaltimen sulakkeen puuttumisesta sulakeluettelosta. Ehkä syynä on se, että perussulakkeenvaihtajalle tuon sulakkeen vaihto ei ole aivan rutiinijuttu. Mutta sekin olisi ollut syytä olla käsikirjassa mainittuna. Minun tapauksessa oli kuitenkin 40 A:n sulake palanut, mielenkiintoista. Palaan asiaan, kun olen saanut sulakkeen vaihdettua.

Onkohan jollain tietoa, mihin käyttöön mikäkin sulake on tarkoitettu? Sulakkeita on 7 kpl virta-arvoiltaan 20-70 A ja palanut sulake oli moottorinpuolimmainen.

Ratkaisu:

Ongelma korjaantui 40 A:n sulakkeen vaihdolla. Onneksi puhallin ja puhaltimen ohjaus olivat kunnossa. Sulakkeen palamisen syy jäi arvoitukseksi, joten varasulake on nyt mukana. Loskan jäätyminen puhaltimen siipiin on hyvinkin mahdollinen syy. Ongelmaahan ei välttämättä heti huomaa, jos ei tarvitse ruuhkassa ajaa. Maantieajossa ei ole ollut mitään ongelmaa, ainakaan tänä kesänä.

TEMP_ARKISTOON

hearce

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #63 : 24.08.2015, 12:27:50 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi (manuaali-ilmastointi).

Hei, mulla on jäähdyttimen puhallin leikannut kiinni. Laakeri mennyt. Tarjolla olisi flekti automaatti-ilmastoinnilla varustetusta purkuautosta. Tietääkö kukaan, meneekö ns. heittämällä kiinni vai pitääkö askarrella ja mitä?

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #64 : 10.11.2015, 22:36:08 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, RFR, 2. mallisarja, automaatti-ilmastointi).

Onko kellään tietoa lämpötiloista, joissa puhallin käynnistyy? Tosin lämmöt eivät juuri nouse yli 90 asteen, liekö termarin vaihto edessä.

- Hidas nopeus (ilmastointi päälle?).
- Keskinopeus.
- Suuri nopeus.

- 40 A sulakkeet ok.
- Hitaan nopeuden rele 35 A, ok (ylin).
- Suuren nopeuden rele 45 A, ok (keskimmäinen).
- Keskinopeuden rele 35 A, ok (alin).

- Releet testattu noin 10 A kuormalla.
- Puhallin purettu/kasattu, ja hiilet 4 kpl (n. 6*9*20) sekä laakerointi todettu toimivaksi. Toimii suoralla virralla.
- Harmaa etuvastus 0,54 ohm (keskinopeus). Mitattu navoilta 1 ja 3 noin 1,9 ohm.
- Musta etuvastus 0,8 ohm (hidas nopeus). Mitattu navoilta 1 ja 3 noin 1,0 ohm.

Niin ja ilmastointi ei toimi. :( Meikäläinen ihan pihalla tuon ilmastoinnin kanssa, kun ei ole aikaisemmin ollut sellaista. :-[

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #65 : 26.12.2015, 00:41:13 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, RFR, 2. mallisarja, automaatti-ilmastointi).

Nyt sitten meikäläiselläkin moottorin jäähdytyspuhallin jäi päälle, oli se sininen 45 A releen kärjet palanut kiinni. Ajattelin sitten vaihtaa kaikki kolme relettä kerralla. Alkuperäisistä releistä ne vihreät 35 A näyttäisi olevan vastuksella, vaikka moni puhuu diodista. Sinisessä 45 A releessä ei ole vastusta tai diodia. Kun marmoritiskiä ei oteta mukaan, niin tarjolla olisi 70 A relettä 45 A tilalle vastuksella tai diodilla. Sekä 40 A relettä 35 A tilalle myöskin vastuksella tai diodilla. Eli arvon autosähkögurut, onko väliä kumman releen valitsen. Vastuksella vai diodilla? :-\

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #66 : 03.01.2016, 01:19:34 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, RFR, 2. mallisarja, automaatti-ilmastointi).

Niistä etuvastuksista sen verran, että onko kukaan niitä kunnostanut (vastus/lämpösuoja)? 1267 A9, harmaa keskinopeuden esivastus 0,54 ohmia, hinta 35,70 e. :o >:( 1267 A3, musta hitaan nopeuden esivastus 0,8 ohmia, hinta 44,94 e. :o >:( Noilla hinnoilla vois vaikka vähän kolvi kädessä touhutakin, mikäli löytyy sopivia komponentteja halvalla.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260