Kirjoittaja Aihe: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä  (Luettu 1972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rd. Vortex

  • Vieras
406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« : 08.05.2010, 18:53:43 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteet eivät kytkeydy päälle


Auto: 1996 406 2,1 TD (XUD11BTE).

Joskus etenkin kolmoselle vaihtaessa vaihde ei tykkää kytkeytyä ollenkaan, vaan keppi pysähtyy aivan kuin jonkinlainen seinä tulisi vastaan. Vaihde kytkeytyy yleensä, mikäli keppiä käyttää esimerkiksi edellisen vaihteen kautta, joskus myös mikäli keppiä heiluttaa sivuttain pari kertaa. Vaihteet joilla kyseistä ongelmaa tapahtuu ovat lähinnä kolmonen ja nelonen. Vaihteet eivät rusahda kytkeytyessä ja menevät aina tätä vikaa lukuunottamatta varsin nätisti päälle. Mikäli kiihdyttäessä antaa kierrosten nousta yli 3000rpm, ei kyseistä vaihteiden kytkeytymättömyyttä tapahdu.

Mistähän tällainen vika mahtaisi johtua? Vaihteensiirrossa mahdollisesti osat kuluneet/löystyneet?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #1 : 09.05.2010, 21:09:17 »
Taitaa olla siirtovivustossa väljää , heiluuko keppi epätavallisen paljon sivuttain ?? Jos ei , niin sitten kytkimen puolelle menee .

Rd. Vortex

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #2 : 09.05.2010, 21:48:39 »
Täytynee testailla tuota sivuttain heilumista. En kyllä normaalissa ajossa huomannut minkäänlaista poikkeavaa sivuttaisliikettä kepissä. Kytkin kyllä ottaa mielestäni jokseenkin äkäisemmin kiinni kuin edellisessä 406:ssa. Ettei vaan olisi kallis remontti jälleen tulossa.  :-\

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #3 : 09.05.2010, 21:54:41 »
Ja myös moottorin tukikumit kannattaa käydä läpi . Joko siirtovivusto on kulunut tai kytkin alkaa olla loppu  :( :(.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #4 : 10.05.2010, 09:36:04 »
Kuinkas helposti sinne vaihdekepin alapuolelle pääsee käsiksi?
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

Rd. Vortex

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #5 : 10.05.2010, 20:23:53 »
Vaihdekeppi tuntuisi vaihde päällä liikkuvan arviolta n. 1-1,5cm sivuttain, mikä lienee suht normaali määrä? Vedon alkaessa/päättyessä vaihdekeppi ei heilu ollenkaan. Ei liene tämän perusteella siis vika vivustossa? Sellainen ominaisuus tässä viassa tuntuisi lisäksi olevan, että vaihteet alkavat tökkiä vasta mottorin lämmettyä normaalilämpöiseksi. Kylmällä koneella vaihteet toimivat normaalisti.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #6 : 10.05.2010, 20:53:52 »
Vaihdelaatikon öljyt vaihtoon, sitten voi hakea vikaa muualta. Paljonko on autolla rullattu, tuntuu kovasti kytkimen puolelle menevän?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #7 : 10.05.2010, 21:01:22 »
Kuinkas helposti sinne vaihdekepin alapuolelle pääsee käsiksi?

Auton alla lämpösuojapelti, sen alla on joko siirtotangot tai vaijerit. Pakoputki, lämpösuojapelti edestä pois, jotta saa kepin alapuolen esille...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #8 : 10.05.2010, 21:03:13 »
406:n vaihteensiirtomekanismeista löytynee hakutoiminnolla runsaasti tietoa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vam0s

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #9 : 21.06.2014, 16:20:24 »
Auto: 2001 406 1,8 (16-ventt.).

Terveppä vaan.

Mistäköhän olisi parasta alkaa etsimään vikaa kun ihan normaali ajossa vaihdoin 2. vaihteelta kolmannelle jolloinka ilman mitään voimaa ihan kuin keppi olisi mennyt pois sijoiltaan. Elikkäs tilanne on nyt tämä: Vaihdekeppi on keskellä eli ns. vapaan paikalla ja liikkuu eteenpäin ja taakse niin paljon kun on tilaa mutta ei lähes yhtään sivuille. Myöskin 2. vaihde on nyt siis jäänyt päälle.

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 645
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #10 : 21.06.2014, 16:41:10 »
406:ssa on vaijeritoiminen vaihteensiirto toteutettu , on tainnut sinun tapauksessa vaan irronnut joku noista konehuoneen puolella näkyvistä nivelkupeista irronnut paikaltaan. Kurkistappa sinne konepellin alle niin saattaa löytyä aika helpostikkin tuo irronnut  :)
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

vam0s

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #11 : 21.06.2014, 19:25:24 »
Missäköhän päin mahtaa nuo sijaita? Ei ainakaan näyttänyt mikään olevan irti. Pikainen apu on todellakin tarpeen sillä pitäisi auto saada kaverin pihasta pois ja maanantaina töihin johon on matkaa 60 km. :S

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 920
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #12 : 21.06.2014, 19:30:50 »
Vaihdelaatikko on kuskinpuolella ja tuo siirtotankopaketti on siellä rintapellin lähellä vaihdelaatikon sivussa. Voihan se vaijerikin olla poikki mutta tuo irtoaminen on helppo varmistaa ensin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #13 : 21.06.2014, 19:43:51 »
Aiheeseen liittyviä kuvia:

Linkki

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Vs: 406 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä
« Vastaus #14 : 21.06.2014, 20:22:36 »
Samanlaiset pallonivelet ovat myöskin kepin päässä, eli voi olla irronnut myös sieltä. Käsiksi pääsee auton alta, pakoputken lämpösuoja ainakin pitää irroittaa, ehkä koko pakoputki jonka jälkeen "laatikosta" ruuvit auki ja vaihdekepin puoleinen pää on näkyvillä.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus