Ongelma:Auto: 1996 406 1,9 TD (melkein 500 000 km).
Eilen tulin reissusta, ja tänään yritin taas autolla pihasta lähteä, mutta eipäs onnistunutkaan. Teki seuraavaa:
Peruutettaessa ikäänkuin paukahti irti. Luulin ensin että jarrut on jäässä tai jäätynyt renkaat maahan, kun keli kävi plussan puolella eilen. Peruutin kuitenkin pari metriä lisää ja alkoi kumi haista. Kääntelin rattia puolelta toiselle ja melko lailla paukkui sieltä edestä jostain. Ajoin eteenpäin ja taas "paukahti liikkeelle", ja renkaita ajossa käännellessä kuului ääntä ikäänkuin jotain laahaisi maata pitkin. Pysäytin ja katsoin, ei mitään näkynyt. Kuitenkin melko sietämätön palaneen kumin haju ja kova pauke käänneltäessä pakotti palaamaan pihalle muutaman kymmenen metrin jälkeen. Eteenpäin ajettaessa tuntui vähän tahmealta kyyti, kuin siellä joku ottaisi vastaan. Pihalle palatessa huomasin että parkkipaikalleni oli jäänyt "vana" tai paremminkin kasa ruskeaa jauhetta vänkärinpuolen etupyörän kohdalle. Näytti vähän ruosteen ja hiekan sekoitukselta.
Onkohan sieltä nyt mennyt vetonivel vai yläkääntölaakeri vai mitä? Uskaltaako tuota ajaa korjaamolle?
Ratkaisu:Nostin keulan ylös ja otin renkaan pois tarkistaakseni tuon jousen kohtalon. Huonompi homma on, että kun jousi on katkennut (ilmeisesti) ja lentänyt lautasesta pois, se on tullut voimalla niin pitkälle että on rikkonut vetonivelen kumin, tai sitten on kääntäessäni renkaita puhkaissut sen. Rikki on kuitenkin...Taitaa mennä kumikin sitte vaihtoon, tympäisee vain kun se ei olekkaan enää mikään pikkuhomma. Laiton jokusen kuvan mukaan.
Otin iskaritolpan autosta irti, ja sisällä vaihdoin jousen siihen, huomenna tolppa takas autoon. Ostin molemmat jouset tarvikkeena, ja vaihdatan tuon toisen kyllä korjaamolla. Oli nimittäin sen verran säätöä sen iskaritolpan irroittaminen. Kummallisia pulttikokoja ja torx-kantaisia pultteja, joista puolet oli ruostunut lähes avauskelvottomaksi. Yhteen piti oikeen dremelillä vetästä lovi että sain auki. Vetarin kumi menee myös korjaamohommaks. Täytyy kyllä mainita että jos joku innostuu tämmöistä tekemään, että jousi on melko pitkä. Kannattaa siis varata todella reilun mittaiset jousipuristimet. Ja ei mitään halpapuristimia vaan laadukkaat. Jousia saa nimittäin puristaa kasaan niin paljon ettei ihan heti uskoisikaan. Kyllä nuo omat puristimetkin vähän tuumas natista niissä jännityksissä. Kääntölaakeri oli irroittamassani tolpassa vielä melko hyvässä kunnossa, vaihdoin sen silti. Levy, johon se tukeutuu ei sitte ollutkaan niin hyvässä.
Motonetista hain osat, tarvikejouset maksoi vähän alta 80 e/pari ja TRW:nn iskarit n. 100 e/pari. Yläkääntölaakerit oli parinkympin huitteilla kappale. Noita tarvikejousia en voi oikein suositella sillä jonkinverran nousi auton keula alkuperäisestä.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.