Kirjoittaja Aihe: 206 - Etujarrulevyjen vaihto  (Luettu 6905 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ajaaskel

  • Vieras
206 - Etujarrulevyjen vaihto
« : 29.06.2010, 11:19:25 »
Auto: 2005 206 1,4 Trendy (06/2005).

Vaihdoin omaan autooni eteen molemmille puolille jarrulevyt, -palat ja raidetangon uloimmat nivelet.  Tässä havaintoni lyhyesti.

- 2 kpl jarrulevy tuuletettu 247 mm
- 4 kpl jarrupala
- 2 kpl nivel (vasen ja oikea)

Osat 100 eur tasan tarvikeliikkeestä joka erikoistunut ranskalaisiin.

Huomaa tämä:

- Vahva Torx T55 -avain tarvitaan,  levyt eivät tule ulos avaamatta noita isoja Torxeja, ostin itse 1/2 tuuman hylsyvääntimeen suoraan sopivan Torxin.

- Katso tarkasti kun purat paloja pois miten päin ja minkä mallinen pala tulee levyn taakse ja eteen --- peilikuvat ja hieman erilaiset ylä- ja alapäästä!

- Putsaa ylimääräiset ruosteet pois vaikka teräsharjalla, tms. ennen uusien palojen laittamista.

- Pienempi T40-avain tarvitaan pieniin kiinnitysruuveihin joilla levy on kiinni.

Levyt olivat erittäin kuluneet, paloissa oli pintaa vielä. Vaihto aika helppo homma, vain nuo isot Torxit (T55) takapuolella olivat lujan puoleisesti kiinni, kunnollinen avain tarvitaan ja mieluummin vielä jatkovartta siihen. Pikku-Torxit (T40) aukeavat hennommallakin työkalulla. Molemmilla puolilla levyt olivat hieman jumittuneet kiinni paikalleen (ruoste?), mutta vasarointi sai ne irtoamaan.

Nuo nivelet lähtevät irti leikiten, 16 mm:n avain (kuulit oikein), säädin mitan kanssa uuden nivelen mutterin samaan paikkaan kun vanhassa oli ettei auraukset muuttuisi paljon. Tarkistus lienee kyllä silti paikallaan.

pietikainen

  • Vieras
Vs: 206 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #1 : 01.07.2010, 10:45:04 »
Auto: 2005 206 1,4 Trendy (06/2005).
 vain nuo isot Torxit (T55) takapuolella olivat lujan puoleisesti kiinni, kunnollinen avain tarvitaan ja mieluummin vielä jatkovartta siihen. Pikku-Torxit (T40) aukeavat hennommallakin työkalulla. Molemmilla puolilla levyt olivat hieman jumittuneet kiinni paikalleen (ruoste?), mutta vasarointi sai ne irtoamaan.


Tarkoittanet jarrusatulan pultteja, jotka ovat T55:llä kiinni. Huomaa niissä käytetty kierrelukite, joka ilmenee pultin kierteissä sinisenä/vihreänä tahmana.
En välttämättä neuvoisi ketään ottamaan väkivoimalla ko. pultteja irti. Varsinkaan jatkovarren avulla. Saattaa tietysti olla, että kierrelukite puuttuu, mutta mikäli et saa hylsyllä ja räikällä ihmisvoimin sitä irti, niin kannattaa lämmittää pulttia, jolloin kierrelukite antaa helpommin periksi.

Kierrelukittua pulttia vääntämällä ei saa kuin tuhoa aikaan. Siinä tuhoaa kannan, ja loppujen lopuksi väännät sen auki lukkopihdeillä ja kierrät ympäri kaupunkia etsimässä uusia pultteja.

Lukite löytyy ainakin '03 malleista.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #2 : 02.07.2010, 01:43:47 »
Kierrelukitut pultit eri automalleissa ovat itselläni yleensä avautuneet melko helposti pulttipyssyllä (käytössä vain vanha Bilteman melko voimaton laite), vaikka hylsyavaimella eivät ole tahtoneet avautua. Lämmittäminen on hyvä apu, mutta joskus jarruosien lähellä saa olla tarkkana, että lämpö kohdistuu vain pulttiin eikä esim. lähellä oleviin kumiosiin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ZIPPER

  • Vieras
Vs: 206 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #3 : 04.05.2011, 09:58:12 »
Auto: 2002 206 1,9 (diesel, 5-ovinen).

Ruosteenirrotussprayta kannattaa ruikkia ennen irrotusta. Ja jos mahdollinen remontti on jo tiedossa, niin muutama päivä ennen remonttia ruikkaa pulttien takapuolelle irrotussprayta. Kyseisten T55-torxien takapuolella minne pultit menee läpi, oli pulttien päät ruosteessa lukitteen lisäksi. Jumitti aukaistessa. Pulttien auetessa nitkuttelemalla eestaas pultit tulivat nätisti. Kunnon avain ja 500 mm väännin ja pultien torx-kolon kunnollinen puhdistus, jotta avain istuu kunnolla. Pitäisi onnistua.

ajaaskel

  • Vieras
Vs: 206 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #4 : 08.09.2012, 18:20:01 »
Auto: 2004 206 1,4 (TU3JP).

Teinpä toiseen autoon (2004) tuon levyjen + palojen vaihdon. Kyllä tuo paineilmaväännin alias pulttipyssy olisi ollut suuri helpotus, mutta väänsin jälleen käsivoimin, kun ei ollut pulttipyssyä käsillä. Tiukassa olivat nämäkin T55-pultit ja lukitetta kierteissä. Vanha ½" hylsytorx meni uusiksi, nurkat nurin, mutta uusi IKH:n avain kesti. Taisi muuten olla T30 (eikä T40) nuo pikkuruuvit, jotka pitävät levyä kiinni, noistakin yksi oli siinä määrin kiinni, että piti turvautua hylsytorxiin.