Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)  (Luettu 103651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #60 : 30.06.2010, 18:48:30 »
M-sarjan vaihteistoon (esim. Boxer) suosittelen Castrol TAF-X:ää suositusviskositeetin 75W-90 laatuna.

naavaparta

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #61 : 09.07.2010, 15:53:14 »
Tuli Red Line 75W-90NS öljyt laatikkoon kuitenkin kaadettua. Paljon Red Lineä hehkutettu joten kiinnosti kokeilla. Laatikon toiminta palautui ennalleen, ei rusahtele enään, eikä ala ujeltaan, joten eiköhän näillä seuraavat 100 000 km mennä. Voi kuitenkin toteta, että halvemmat Teboilin öljyt ajavat saman asian. Tosin Red Line pitäisi olla vähemmän korrosoiva, mikä tietenkin hyvä asia.
 

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #62 : 10.07.2010, 00:27:55 »
...joten eiköhän näillä seuraavat 100 000 km mennä.

Sepä tuossa kyseisessä öljylaadussa onkin ongelmana, oksidoituu eli siis ikääntyy nopeammin. Myöskin vaahtoaa enemmän, mikä sekään ei ole hyvä asia.

http://www.amsoil.com/lit/g2457.pdf

naavaparta

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #63 : 15.07.2010, 00:30:56 »
Kiitti linkistä, täytyy varmaan tilata Amsoilit heti usasta  ;D Oispa ollu mielenkiintosta nähä Pösön suositus BV:t tuossa testissä. Red Linen osalta huolestuttaa itseäni lähinnä talvi ominaisuudet. Pösön huolto ohjelman mukaan kai öljyt ovat nykyään ikuisia, itselleni ei ois ongelma vaihtaa vaikka 50tkm välein, vaan mikä lienee optimi sitä en tiedä. Ei liene ihme, että Boxerki ranttu öljyistään, kun Tamgearskaan ei anna edes takuuta boxerin, ducaton ja jumperin vaihteisto osille, koska synkronirenkaat ovat heidän mielestään niin reippaasti alimitoitettuja. Oisko muuten tietoa, onko Bokserissa tarkistusruuvia laatikon kyljessä. Itse en ole löytänyt joten mitannut n. 2.7 litraa. Merkkiliikkeen mukaan menisi 2.55-2.8 litraa.
 

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #64 : 16.07.2010, 19:09:09 »
Itseäni taas olisi kiinnostanut nähdä TAF-X, joka on teknisesti hiukan etevämpi, kuin testissä mukana ollut Castrolin tuote.

Eivät synkrot ole väärin mitoitettuja, vaan väärällä öljylaadulla/huoltamattomuudella/käytöllä ovat pääsääntöisesti pyöreiksi kulutettuja.

Onko Boxerissa, jota tasontarkastus-aukon suhteen tarkoitat, MG5TB vaihteisto? Mikäli, niin kyseisessä tyypissä on täyttö/tasontarkastusaukko, oikeanpuoleisen veto-akselin yläpuolella.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2010, 19:15:03, kirjoittanut Benkku »

naavaparta

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #65 : 17.07.2010, 10:27:27 »
Bokserissani tietoni mukaan MG5T vaihteisto. Kyllähän siellä joku ruuvi  oik. vetoakselin takapuolen sivulla. Olen sen huomannut, mutta jotenkin ajatellut, että ei täyttö/tarkistusaukko niin alhaalla voi olla. Mutta varmaan se se on, täytyy tänään tsekata. Kyselin asiaa aikoinaan merkkikorjaamolta ja käskivät kaataa tavaran peruutusvalo katkaisijan reiästä. Näin olen tehnyt.

Tuota mietin kans, että miksiköhän laatikot ovat sitten auton valmistajan mukaan "huoltovapaita", jos eivät kuitenkaan oikeasti ole. Vaihteisto ongelmaisen maineen saanti ei varmastikaan ole auton valmistajankaan intresseissä.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2010, 10:32:09, kirjoittanut naavaparta »

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #66 : 17.07.2010, 18:41:59 »
Tasontarkastus-/tayttötulppa sijaitsee akselin yläpuolella, ei takapuolen sivulla tai muuallakaan. Huoltokustannusten kilpailullinen vertailu varmasti yhtenä syynä, tuohon 'huoltovapauteen'.

Tuohon peruutusvalokatkaisijan reiästä täyttämiseen, totean sen olevan teknisesti ottaen 'väärä metodi'. Tasontarkastustulpan joudut joka tapauksessa avaamaan, sillä oikea pinnakorkeus on myös tärkeää. Liikatäyttö kun sekään, öljyn 'ilmaantumisen' takia ei ole hyväksi.

naavaparta

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #67 : 17.07.2010, 20:28:29 »
No niin auton alla nyt kömytty ja löytyhän se virallinen öljyproppu. Hyvä tässä vaiheessa korkata käyttöön ku auto jo yli 10 vee  ::) Aukaisin sen ja olin varautunut, että silmillehän sieltä tulee, mutta vielä mitä, ei tuntunu edes sormeen, kun vas. pikkusormen just saa tungettua reiästä toka niveltä myöten. Noh, lisäilin kaiken n. 1dl öljyä mitä jäljellä oli ja sitten alko tuntumaan sormeen. Eli suosituksen max. 2.8 litralla ei yli vielä aukosta tule. Auto oli varsin hyvin vaaterissa. Sen myös huomasin, että oli hieman kostunut vas. vetonivelen sisään menon kohdalta, eli oli stefa hiukka öljyy päästäny läpi ja ennen on paikka kyllä kuivana pysyny, eli johtopäätös, että Red Line vaatii huippu kuntoiset stefat ja tiivisteet ilmeisesti.   

epppe

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #68 : 28.09.2010, 19:12:56 »
Auto: 1997 106 1,5 XR (diesel).

Vianor myy kans Totalin öljyjä. Täkäläisen putiikin hyllyssä ei ollu mutta myyjä sanoi että huomenna tulee. Öljynvaihto tuli ajankohtaiseksi kun tuntui olevan öljy vähissä ja lisäsin TB:n EP 75W90:ä lootaan. Virhe oli se, 70-80km/h välillä lämpimillä öljyillä möykkä on peljättävä - muilla nopeuksilla tosin siedettävä. Edellinen öljy oli Castrolin 75W90, joka oli muuten hyvää mutta talvella karseeta jankkia.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #69 : 28.09.2010, 19:59:15 »
Edellinen öljy oli Castrolin 75W90, joka oli muuten hyvää mutta talvella karseeta jankkia.

Tarkkaan ottaen, 'mitä' tuotetta, 75W90 laatuja kun on kaikilla merkeillä erilaisia - niitä hyviä ja teknisesti halpoja.

epppe

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #70 : 29.09.2010, 15:35:14 »
Vianorin hinta löi melkein jauhot suuhun - Total oli 5,50€ litra. Ei siis taida kannattaa motonettiin lähtä..
Viescarilla joku "transmission X4"- niminen öljy oli 14€ litra ja purkista ei saanu selville kenen tekemää se rasva oli. Purkki oli tosin saman lainen ku totalin vanha, eri etiketit vaan.

Lötyi vielä vanhan purkin jämä sitä castrolin rasvaa. Etiketissä seisoo että "EPX 80W90" ja "GL-5". Kaikin puolin väärää ainetta siis. Total taas toimii ku ajatus ja äänetkin hiljeni. Auto myös rullaa vapaalla paljon kevyemmin, johtuen varmaan siitä että ennen askis oli ylimäärästä öljyä..
« Viimeksi muokattu: 29.09.2010, 16:11:29, kirjoittanut epppe »

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #71 : 15.11.2010, 12:10:08 »
Olisi kai kohta GTX Stylen vaihdelaatikon öljyn vaihtamisen aika kun ei ole mitään hajua milloin on vaihdettu. Täällä kun on kerran kehuttu tuota Castrolin TAF-X:ää niin kai sitä voisi sinne laittaa. Hintaa näyttäisi olevan paikallisessa toisessa liikkeessä 15,50€/l.

GR:ssä on Totalin BV -öljyä ja ne on vaihdettu ~30tkm sitten. Mitään havaittavia ongelmia ei ole havaittu eli kai noilla ölyillä voi vielä 20tkm päästellä.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #72 : 15.11.2010, 14:04:25 »
RedLine on myös laadukasta, toimii vähintään yhtä hyvin taf-x tuossa ME5T -vaihteistossa. Tosin ei anna muistaakseni ihan niin kovaa pintapaineen kestoa, ja "vanhenee" nopeammin.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #73 : 15.11.2010, 14:25:17 »
RedLine on myös laadukasta, toimii vähintään yhtä hyvin taf-x tuossa ME5T -vaihteistossa.

Kannattaa kyllä näissä 'pidemmissä täytöissä' kyseinen unohtaa, oksidoituu ja lisäksi kyseinen öljy vaahtoaa enemmän.

Kyseinen laatu siis, ei toimi 'yhtä hyvin'.  <- piste. Menikö perille? No - yritetään vielä toisella lauseella. Käyttö-autoissa vaihteisto-öljyjen vaihtovälit tyypillisesti ovat pitkiä, tämä yhdistettynä öljyn nopeampaan ikääntymiseen ja korkeampaan vaahtoamiseen, tekee siitä teknisesti ottaen huonommin soveltuvaa. Tuohon jälkimmäiseen liittyy vielä muutakin - miksi vaahtoavaa öljyä tulee välttää, mutta eiköhän tämä aiheesta riitä.


405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #74 : 15.11.2010, 14:51:38 »
Minulla rajoittaa öljyjen valinta tämä sijainti. Ei viitsi lähteä erikseen ajamaan erikseen Motonettiin, tulee ajoa 100km per suunta -> öljyt tulee kalliiksi.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja