Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)  (Luettu 23722 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #30 : 10.01.2011, 19:58:15 »
Tunteella ;D emmä mitenkään merkkiuskollinen oo ;D ;D
Nojoo sei oo omien käsien likkaaminenkaan vielä pois nakattu idea. Tietäs vaan vähä onko ylläreitä tullu porukoille esim kannenpultti avatessa NAPS tms...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 20:01:42 kirjoittanut savonhumu »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #31 : 10.01.2011, 20:00:01 »
Itse kyllä mittaisin ensin tuon jäähdytysnesteen pakokaasupitoisuuden, koska on hyvin mahdollista että järjestelmään pääsee vaan ilmaa jonkun vuotopaikan (esim.vesipumppu) kautta. Monta kannentiivisteremonttia on tehty turhaan pelkän ilmavuodon takia.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #32 : 10.01.2011, 20:05:55 »
Ei tunnu olevan ihan vakiovaruste joka korjaamolla tuo pakokaasupitosuuden mittaleite... Kertokaapa joku, jos on tietoo kuopion seuvulta, että mistä moinen laite löytys ja mitä kustantaa noin about.. Toki vois vielä senki sulkee eka poies kun huomiseks tuloo myöskin laakkosen marmoritiskille uus korkki paisariin.. hätäapuna arvelin puhkasta nyt paikallaan olevasta korkista kalvon, ettei posaha syyläri, kenno tms järjestelmän osa, sen verta timmit "ahdot" on jäähytysjärjestelmässä nyt ???

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #33 : 10.01.2011, 20:10:37 »
Mitenkä vesipumpun kautta menee ilmaa systeemiin niin paljon että vesitilassa kova paine.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #34 : 10.01.2011, 20:15:57 »
Sellainen muistikuva jäänyt että A-Katsastus asemallakin ole pakokaasupitoisuuden mittalaitteen nähnyt, paikkakunta oli Heinola.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #35 : 10.01.2011, 20:25:55 »
Ilma tekee ilmalukon, jolloin vesi ei kierrä, jolloin vesipumppu pumppaa painetta ja työntää paineen noustessa tarpeeksi vedet ulos jäähdyttimen korkin kautta.
Onhan se tietysti täysin mahdollista, että kannentiiviste vuotaa, mutta mielestäni pitäisi silloin pulputtaa paisuntasäiliössä moottorin käydessä.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 20:29:16 kirjoittanut EFL605 »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #36 : 10.01.2011, 20:54:34 »
Kun järjestelmä on ilmattu niin mistä/miten sinne ilma (joka ilmalukon tekee) tulee?  Vesipumpustako,miten?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #37 : 10.01.2011, 20:56:57 »
Ks. aikaisempi Pesostelijan viesti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #38 : 10.01.2011, 21:10:03 »
Tämä on aika kaukaa haettua...

Niin on..., sillä vesipumpun akselitiivisteen vuotaessa - jäähdytysneste vuotaa kierrosten funktiona (ts. lohkon dynaamisen paineen kasvaessa) ulospäin.

Nimim. Mitattu on jäähdytysjärjestelmän paineita mm;
- pumpun siiven takaa
- pesän siiven puolelta
- lohkosta
- termostaatin jälkeen
- jäähdyttimen päätysäiliöistä
- tulo/lohkoliitännän/pumpun imuyhteestä.

Terveisiä siis sille vanhalle asentajalle, mittaa niin tiedät.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #39 : 10.01.2011, 21:25:14 »
Pesostelijan viesti alkaa:  Tämä on aika kaukaa haettua... Tästä olen samaa mieltä mutta muusta en.

Olen työssäni (teollisuuden kunnossapitoasentaja) katsellut kaikensorttisia keskipakopumppuja aika paljon ja aina kun poksit vuotaa niin nestettä tulee ulos,myös silloin kun poksit vuotaa ilmaa sisäänpäin. Auton pumppu ei rakenteensa vuoksi pysty nostamaan painetta juuri yhtään vaikka pyörisi kuinka vimmatusti,eikä se muodosta kovin ihmeellistä imuakaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #40 : 10.01.2011, 21:37:41 »
Edelleen mittaa niin tiedät, teollisuuden pumput ja sovellutukset ovat täysin eri asia.

Sylinterilohkoon kehittyy korkeampi paine, kuin mitä jäähdytysjärjestelmän staattinen paine on - joka sekin toimintalämpötilassa on luokkaa 1.2-1.4 kg/cm2 suurempi kuin vallitseva ilmanpaine ulkopuolella. Termostaatti suljettuna paine sylinterilohkossa on vieläkin korkeampi.

esim. XU9 kierrosnopeudella 6500 1/min, q = 0,00309 m3/s  -> 3,09 l/s -> 185 l/min ja paine 1.9 kg/cm2.

Autoissakin on pumppuja ja 'pumppuja', XU:n eivät kuulu jälkimmäisiin.

Teoriasta sen verran, että Viscous Fluid Flow (ISBN 0-07100995-7 / Frank M. White) kirjassa - kuvataan sivulla 163, virtaus 'near infifite disk' - jollainen pumpun siipi taustaltaan on (siis akselilla varustettu tasainen levy'pumppu'). Virtaus on luonnollisesti kehänopeuden suhteen kasvava - levystä poispäin.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 21:51:56 kirjoittanut Benkku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #41 : 10.01.2011, 23:06:38 »
Omassa nelosautossa jäähdytysjärjestelmään tuli ilmaa ja aiheutti ilmalukkoja. Vesipumpun vaihdon jälkeen toimi täysin, pumppu oli ilmavuotoihin 100 % varmuudella syyllinen. Mitään vesivuotojälkiä ei pumpussa ollut eikä siitä koskaan tiputellut nestettä. Ilmeisesti pumppu päästi ilmaa järjestelmän jäähtyessä ja vesitilavuuden pienentyessä. Joskus autolla pystyi ajamaan 2 viikkoa ilman ongelmia, sitten kun ilmaa tuli pikkuhiljaa tarpeeksi ilmalukon muodostumiseen, termostaatin auetessa paineet nousivat ja nesteet tulivat korkin kautta pihalle.
Sitä en osaa sanoa paljonko pumppu pystyy nostamaan painetta esim.suljettua venttiiliä vasten.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #42 : 10.01.2011, 23:08:57 »
Ilmeisesti pumppu päästi ilmaa järjestelmän jäähtyessä ja vesitilavuuden pienentyessä.

Tämä pitää paikkansa, alipainetiiviys noissa 'huono'. Käytönaikana ilmaa ei systeemiin pumpun akselin kautta kuitenkaan joudu.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #43 : 10.01.2011, 23:27:51 »
Täällä alakaa jo amatööri olemaan ihmeissääm ;D ollako kansipahvi vai eikö olla kansipahvivika ???
Hämmenetäämpä vielä. Kävin ihan pirruuttaan vielä pyörittään konetta tallissa paisarin korkki auki ja EDElleenkään ei paisuntasäiliössä näy juuri mitään liikettä saatikka nestepinnan muutoksia kun käyttää tasasesti eri kierroksia, huuvattaa, pyörittää tyhjäkäyntiä jne.. ei sitte mittään. Pientä liikettä toki mutta ei kuplintaa kuohuntaa tms isompaa liikehdintää. Lähinnä sellasta pientä nesteen liikettä vain. Oon ymmärtäny että se kansipahvin viallisuus pitäs näkyä korkki auki jossain. Ongelmia tulee vain sillon kun korkki on kiinni. Mutta silloinkin kerää ilmaa enimmäkseen syylärin yläosaan kun ei esim sisätilojen ja koneen lämmöissä(vesi/öljy?) oo mittään normista poikkeevaa.. Sitten toinen juttu minkä oon visiin aikasemminki sanonu täällä: JOs järjestelmä vuotaa jostain vaikkapa nyt siitä kannentiivisteestä, niin mikäs siinä on kun se ylimääräinen järjestelmään kertyny paine ei hävii sieltä mihinkään, vaikka olis auto 10tuntia -25 pakkasessa. edelleen letkut kovina kun lähtee vehjettä käynisteleen ??? Näin maalaisjärellä aateltuna sen paineenhan pitäs vuotaa pois jostain, jos on vuotoja....?!? Sekin on tullu kokeiltua, että päästää paineet kuumana varovasti veke ja korkki kiinni, niin jopa on taas Letkut sinkeenä pienen ajelun jälkeen. Jostai sitä ilmaa tuloo ja reilusti!

Illalla piikasin pari reikää painekorkin kalvoon, jottei oikeesti posaha jostain kohtapuoliin. Tällähetkellä ei muuten ennää purskauttele sitä nestettä paisarista kun en oo lisänny sitä nestettä sinne. Noin arviolta veikkaan että ollaan lähellä minimitäyttöö, mut ilmaa kun on siellä niin pinta siltiki yli maksimin..

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #44 : 10.01.2011, 23:34:39 »
Tämä on aika kaukaa haettua, mutta onko jäähdytysjärjestelmän painekorkki varmasti kunnossa? Tuli vaan sellainen seikka mieleen, että jos korkki ei pidä täyttä painetta järjestelmässä ja siihen vielä yhdistetään mahdollisesti kulunut vesipumpun akselitiiviste, joka päästää ilmaa järjestelmään kovemmilla kierroksilla, koska järjestelmässä ei ole riittävää painetta, niin saattaisi hyvinkin aiheuttaa mainitut oireet.

Mikähän se tilanne sillon on jos sen korkin avautumisraja olis jostai syystä liian suuri? Yhen reissun ajoin nimittäin vahingossa silleen että sen korkin o-rengas ol lipsahtanu toiselta reunalta pois urastaan ja näin ei menny Korkki tiiviks vaikka olinki kiertäny sen pohjaan. Tämän reissun aikan ei ainakan tullu nestettä sieltä korkista, vaan kaikki paikat ol rutikuivat ja letkut kerrankin pehmeet ;D

Tarkennan vielä aikasempiin, että tuon paineen käytökseen ei vaikuttas termarilla olevan vaikutusta, olipa kiinni tahi auki..