Kirjoittaja Aihe: Vanteet, pyöränpultit ja kiristysmomentit  (Luettu 14062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vanteet, pyöränpultit ja kiristysmomentit
« : 13.04.2004, 23:21:32 »
Miksi kevytmetallivanteissa pitää olla omat pulttinsa? Mitä eroa peltivanteiden pulteilla on?

Kaikissa autossa ei tarvita erilaisia pultteja alu- ja peltivanteisiin. Tarve riippuu kiinnityksen rakenteesta. Ensinnäkin peltivanne on paljon ohuempi, joten aina ei sille mitoitettu pultti ole riittävän pitkä. Usein myös kiinnityksessä on muita eroja. Peltivanteessa pultin kiinnityskohta on miltei poikkeuksetta kartiomallinen, mutta aluvanteessa voi kiinnityspultti olla myös suoralaippainen. Tällöin pultti (tai mutteri) on usein varustettu prikalla, joka pn kiinnitetty pulttiin, pääsee toki pyörimään. Vaikka aluvanteen kiinnitys olisi kartiomainenkin, kartiokulmassa voi olla eroa, ja erilliset pultit/mutterit ovat tästä syystä tarpeen.

Jos autossa on kevytmetallivanteet, niin moni ei hoksaa rengasrikon sattuessa, että vararengas on peltivanteella. Tällöin eivät välttämättä kevytmetallivanteen pultit käy peltivanteeseen. Siis 4 kpl peltivanteen pultteja autoon varoiksi mukaan ja myös mahdollinen lukkopultin avain. Lukkopulttia kiinnittäessä kannattaa huomioida se, että se on hankalampi saada irti, jos se on liian tiukassa.

Tarkista pyöränpulttien kireys viimeistään 1000 km jälkeen asennuksesta. Kiristysmomentti vaihtelee mallikohtaisesti.

Peugeotin alkuperäisten aluvanteiden taulukko:

http://www.geocities.com/dkadarisman/wheels/wheels.htm
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 20:54:50, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: Vanteet, pyöränpultit ja kiristysmomentit
« Vastaus #1 : 21.08.2004, 18:35:12 »
Kiristysmomentit ovat:

- 106, 206, 306, 405: 85 Nm

- 406, 605, Partner: 90 Nm

- Expert: 120 Nm

- Boxer (270C ja 320 M, MH ja MHS): 140 Nm

- Boxer (350 LH): 180 Nm

Lähde: Automaa Oy / Helsinki, huollon asiakastiedote 23.11.1998.

Lista on vanha, joten siitä puuttuvat uudempien mallien tiedot.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 20:54:29, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot... ::)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: Vanteet, pyöränpultit ja kiristysmomentit
« Vastaus #2 : 28.07.2009, 14:46:48 »
Liitteenä taulukko, josta selviävät eri mallien pyöränpulttien kiristysmomentit.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2010, 23:00:12, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607