Kirjoittaja Aihe: 206 - Raidetangon pään vaihto  (Luettu 8053 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeot91

  • Vieras
206 - Raidetangon pään vaihto
« : 09.02.2011, 18:53:28 »
Ongelma:

Auto: 1999 206 1,6 XT (8-ventt.).

Ei mennyt auto katsastuksesta läpi. Oli väljää raidetangon ulommassa nivelessä vasemmalla puolella. Onko vaikea homma tehdä itse? Ei ainakaan kauhean kallis itse tehdä. Toki aurauskulmat kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella työn jälkeen.

Raision Automaassa vasemman raidetangon pään vaihto ja aurauskulmien säätö maksaisi 129,40 e.

Ratkaisu:

QH-merkkiset raidetangon päät tuli hommattua. On ainakin hieman erilaiset kuin alkuperäiset. Aurauksensäätömutteri kapeampi ja kierteet alkavat aikaisemmin kuin alkuperäisessä.

Nyt on molemmat raidetangon päät vaihdettu ja oli yllättävän helppo homma. Mutta vaikka mittasin tarkkalleen raidetangot samanpituisiksi kuin vanhat, niin koeajossa huomasin, että ratti oli hieman oikealle vinossa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #1 : 09.02.2011, 21:13:07 »
Ei kannata vaihtaa kuin se jossa väljää. Suht helppo homma mutta jos ei ole ikinä tehnyt niin ei korjaamokaan tuosta ota kuin muutaman kympin. Aurauksetkin saa kotikonstein kohdalleen jos on vähän kokemusta asiasta.

veeti

  • Vieras
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #2 : 09.11.2011, 19:22:50 »
Auto: 2003 206 1,4.

Tyhmä kysymys, mutta vaihdoin jokin aika sitten etutukivarret molemmille puolille ja nyt talvirenkaita ruuvatessani kiinnitin huomion raidetankon päihin, jotka ovat niin sanotusti alhaalta ylöspäin (pallo alapuolella), kun taas esim. juuri viime viikolla Golfiin jouduin vaihtamaan raidetankon pään niin siinä ylhäältä alaspäin (pallo yläpuolella). Kuuluuko Pösössä tuo kiinnitys olla noin? Tukivarsien vaihdossa raidetangonpäät olivat irti ja nyt vaivaa vaan että kuuluuko ne olla noin... Ohjaushan muuttui huonommaksi, mutta muuttuivat varmaan aurauksetkin. Jos joku viitsii valaista, kiitos.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #3 : 09.11.2011, 20:06:30 »
206, ohjaus

Raidetangonpään pallonivelen tapin kuuluu osoittaa ylös. Ei sitä oikeastaan väärin pitäisi voida asentaakaan esim. tapin ja sen vastakappaleen kartiomuodon vuoksi. Kuvia:

http://206gti.net/intake/Hi-res/006.jpg
http://206gti.net/gear_oil/hi-res/gear_oil_hi_2.jpg
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 16:20:47 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

nurppa71

  • Vieras
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #4 : 01.09.2017, 17:49:13 »
Auto: 2000 206 1,1.

Moro. Kertokaas taas viisaammat, että mikä on ulomman raidetankon pään mutterin koko? 15 pieni ja 16 iso. En tiedä, onko orkkis.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #5 : 01.09.2017, 18:21:18 »
Voisi hyvinkin olla 16, mutta onko mutterin kanta niin ruostunut että 16 on väljä? Kyllä se joku perus millikoko kuitenkin on, jos nyt 16 lasketaan perus millikoon avaimeksi..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

nurppa71

  • Vieras
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #6 : 01.09.2017, 18:45:26 »
Täytyy kattoo onko huonoa 15hylsyy jonka junttaa siihen tai sit perinteinen 1mm laikka ;D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #7 : 01.09.2017, 21:48:58 »
Alkuperäisissä muttereissa avainkoko on yleensä ollut 16 mm, mutta tarvikemuttereissa 17 mm. M10-mutteri on kyseessä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

nurppa71

  • Vieras
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #8 : 02.09.2017, 08:23:37 »
Itekkin epäilen tota 16mm, mut taitaa edellinen saannu pyöristettyy kulmat  :P

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #9 : 02.09.2017, 09:51:50 »
Jos käytössä on 6-kulmaiset hylsyt niin ei pitäisi olla ongelmaa vaikka kulmat olisi vähän pyöristynyt. 12-kulmaisilla hylsyillä voi asia olla toisin.

nurppa71

  • Vieras
Vs: 206 - Raidetangon pään vaihto
« Vastaus #10 : 02.09.2017, 20:27:03 »
Junttasi siihen 15mm hylsyn, ja ullari ku pari kierrosta aukasin niin raidetangon pää tipahti alas. Eli kiristäessä jo ehkä nuljahtanu mutteri.