Kirjoittaja Aihe: 505 - Tietoa/apua tarvitaan  (Luettu 13534 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JW

  • Vieras
505 - Tietoa/apua tarvitaan
« : 26.04.2011, 01:58:28 »
Hommailin tuossa 205 gti ja 605 kaveriksi tällaisen -86 505 pösön ja nyt alkoikin arveluttaa voiko se olla gti.

Valmistenumerolla en saanut netistä irti muuta kuin 505 peugeot france. Kaikenlisäksi moottori on myyjän mukaan -89 gr mallista, mikä ei sekään mielestäni täsmää, kun pellin alla on aivan selvästi 1995 cc ZEJK moottori. Tuommoista moottoria ei K-jetillä ainakaan tietääkseni GR injection mallissa ole. Voisiko kone sittenkin olla 2.2 gti moottori johon on laitettu K jetronic vai mistä vehkeestä se on? Toisena asiana on että onko tällaisessa zejk koneessa yhteensopiva kytkinkoppa V6 prv:n kanssa? Vaihdelaatikko ainakin näyttää epäilyttävästi BA10/5 mallilta joita on PeRVojen kanssa naitettu. Ajattelin ihan sillä kun olisi tuollainen kutonen varalla.

Tuolla arkistossa taisi muuten olla virhe http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3999.0

Eikös nuo kolme ekaa bensamoottoria ole nimenomaan työntötankovehkeitä?

Sitten tuli mieleeni että onko kellään myydä kattoluukun moottoria ja vaijereita tai edes kuvaa minkälaiset vehkeet siellä on ja mistä ne vaijerit kuuluu kulkea kun niitä ei ollut ollenkaan. Tiedän reitin takaluukusta katon sisään mutta sen jälkeen on epäselvää.

K-jetissä myös pientä ongelmaa kun ei pysy kylmänä tulilla kuin pari sekuntia kerrallaan, missähän kohti sijaitsee lämpöaikakytkin ja olisiko jollakulla yleensäkin sähkökaavioita tarjolla.

Kiittelöö etukätteen  -savolaenen getarihullu

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Tietoa/apua tarvitaan
« Vastaus #1 : 26.04.2011, 02:53:33 »
Onnittelut hyvästä harrasteautovalinnasta. :-) Suosittelen jättämään kysymyksen 505-foorumille(ni), josta löytynee enemmän kohdeyleisöä ja vastaukset esittämiisi kysymyksiin aiemmista keskusteluista:

http://peugeot505.info/forum/

Ilmoita siellä myös valmistenumero, niin tutkin sen perusteella asiaa tarkemmin. Joku saattaa tuntea auton rekisteritunnuksenkin perusteella ja saattaa myyjäkin olla foorumilla käynyt ainakin jossain vaiheessa autostaan jotain kysymässä. Nyt kun tuli mieleen, niin taidanpa tietää, mistä autosta on kyse, jos kyseinen valkoinen auto oli vähän aikaa sitten myynnissä Vantaalla/Imatralla ja siihen oli vaihdettu samaisesta GRI-mallista myös konepelti ja takaspoileri? Ja sisustaa on "rikottu" ainakin etuovien ja hattuhyllyn osalta lisäkaiutinasennuksilla? Tai sitten on vain muuten samalta kuulostava tapaus kyseessä.

Sivustoltani löydät myös korjaamokirjallisuutta ja esitteitä:

http://peugeot505.info/

Vuosimalli selviää valmistenumeron perusteella:

http://peugeot505.info/forum/index.php?topic=1338.0
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 04:07:16, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Tietoa/apua tarvitaan
« Vastaus #2 : 26.04.2011, 03:19:12 »
Tuolla arkistossa taisi muuten olla virhe http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3999.0
Eikös nuo kolme ekaa bensamoottoria ole nimenomaan työntötankovehkeitä.

Millainen virhe? XC/XM/XN-moottorit ovat toki työntötankomoottoreita, mutta niissä on jakoketju, joka pyörittää lohkon sisällä olevaa nokka-akselia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Tietoa/apua tarvitaan
« Vastaus #3 : 26.04.2011, 03:48:16 »
Kaikenlisäksi moottori on myyjän mukaan -89 gr mallista, mikä ei sekään mielestäni täsmää, kun pellin alla on aivan selvästi 1995 cc ZEJK moottori. Tuommoista moottoria ei K-jetillä ainakaan tietääkseni GR injection mallissa ole. Voisiko kone sittenkin olla 2.2 gti moottori johon on laitettu K jetronic vai mistä vehkeestä se on?

GRI-mallissa nimenomaan käytettiin samaa 2,0-litraista ZEJ(K)-moottoria (K-Jetronic) kuin vastaavissa 2,0-litraisissa GTI-malleissa (STI/GTI-malleja on myös ollut 2,2-litraisena sekä L-Jetronicilla että K-Jetronicilla). Tunnistamiseen löydät kirjoittamani ohjeet 505-foorumilta (tekniset alueet näkyvät vain rekisteröityneille).

829.90 = 1995 cm^3 ZEJ, K-Jetronic
851.90 = 2165 cm^3 ZDJK, K-Jetronic

829 B = 1995 cm^3 ZEJ, K-Jetronic
851 B = 2165 cm^3 ZDJL, LE2-Jetronic
851 X = 2165 cm^3 ZDJL, LU2-Jetronic
851 Y = 2165 cm^3 ZDJL, LU2-Jetronic
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Tietoa/apua tarvitaan
« Vastaus #4 : 26.04.2011, 04:22:29 »
Toisena asiana on että onko tällaisessa zejk koneessa yhteensopiva kytkinkoppa V6 prv:n kanssa? Vaihdelaatikko ainakin näyttää epäilyttävästi BA10/5 mallilta joita on PeRVojen kanssa naitettu. Ajattelin ihan sillä kun olisi tuollainen kutonen varalla.

Vanhemmissa autoissa käytettiin vahvempaa BA10/5-vaihteistoa myös ZEJ-moottorin kanssa (TI ja STI), mutta uudemmissa (muistaakseni suunnilleen vuodesta 1982 tai vuosimallista 1983 lähtien) se vaihtui heikompaan BA7/5-vaihteistoon. Autossasi pitäisi olla BA7/5-vaihteisto, jollei sitä ole myöhemmin vaihdettu. 505-foorumilta löytyy myös aiempaa keskustelua tuosta V6-moottorin sopivuudesta...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 505 - Tietoa/apua tarvitaan
« Vastaus #5 : 27.04.2011, 14:51:00 »
Jos auton vuosimalli on 86 se on todennäköisesti GTi. GR Injection malli tuli vuonna 89 ja se on täysin identtinen GTi:n kanssa lukuunottamatta kattoluukkua ja sähkötoimisia lasinnostimia ja taisi GTi:ssä olla säädettävä tihkukin mitä GR injectionissa ei ole. GRI malli on sitte taas erikseen se on eri sisustalla ja muutenkin eri varustelulla kuin GR Injection. GRI malli oli muistaakseni mallistossa vuonna 88. Molemmissa on kuitenkin aina 2,0 ZEJK ja nimenomaan K-jetronikilla.

Laatikko on BA7/5 ja kytkinkoppa ei ole yhteensopiva minkään muun mallin kanssa ei myöskään kytkinakselin vauhtipyörän puoli.

Mielestäni 86 Gti:ssä kuuluisi olla 2,2 ZDJL moottori sähköisellä ruiskulla?
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 15:00:34, kirjoittanut KTA »