Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)  (Luettu 14493 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #15 : 25.09.2012, 07:05:05 »
Tuota sinne laitoin (Mega Pipe Extra): http://eurweboe.nch.com/partsmaster/Updated%20Tech%20Sheets/Mega%20Metals%20PDF/Mega%20Pipe%20Extra%20-%20101890.pdf

Tiiviste jäi yllättäen tilaukseen tehtaalta.

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #16 : 25.09.2012, 14:01:26 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (80 kW).

Itselläni on sama projekti edessä ja ihmettelen tässä, että miten tuo vetävä kytkin oikein toimii. Jos kerran painelaakeri lukittuu paineasetelmaan painamalla kytkintä, niin eihän silloin kytkin voi olla vetävä? Vai onko niin, että osassa laatikkoja on vetävä kytkin, ja osassa painava kytkin?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #17 : 25.09.2012, 16:28:52 »
Ota työsylinteri irti, siitä luukusta näet lampun kanssa, miten se pelaa ja samalla näet kumpi tyyppi on kyseessä.

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #18 : 01.10.2012, 08:16:46 »
Nyt on remontti tehty. Tuossa oli tosiaan vetävä kytkin. Huomioita joita tuli tehtyä:

-Vaihteisto lähti ihan nätisti irti vaikka painelaakeri oli lukittunut asetelmaan kiinni. Kytkinhaarukassa on niin pitkä liikevara että painelaakeri mahtuu tipahtamaan akselilta kun vaihteistoa vetää ulos.
-Painelaakeri lukittui asetelmaan helposti vaihteistoa takaisinasentaessa vähän sorkkaraudalla kytkinhaarukkaa kampeamalla. Ei ollut mitään tarvetta erikoistyökalulle toisin kuin korjausopas väitti.
-Kannattaa varautua vaihtamaan moottorin alempi tukikumi (Liikkeenrajoitin). Oli ainakin mulla jo ihan tohjona se (200 000 ajettu).  Motonetin "Moottorin alatukikumi PSA ø70  406 Takatyyny/ala jos ø70mm hela (ei HDi) [1996-2004]" Oli oikea osa, vaikka motonetin kuvaus väittääkin ettei HDihin sovi.

Oireet minkä takia kytkintä lähdin vaihtamaan oli luistava kytkin maksimiväännöillä, ja vauhtipyörästä kuuluva sirinä käynnistyksissä ja pienillä kierroksilla ajettaessa. LUKin kaksoismassavauhtis oli tullut tiensä päähän, sillä vauhtipyörässä oli aika reilusti aksiaalista välystä. Ilmeisesti jouset kuoleentunut tms. Kytkinlevy oli hyvässä kunnossa. Olisikohan niin että kaksoismassavauhtipyörän huono kunto aiheutti kytkimen lipsumisen?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 08:32:13 kirjoittanut jaakkohyy »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #19 : 31.10.2012, 22:23:48 »
-Kannattaa varautua vaihtamaan moottorin alempi tukikumi (Liikkeenrajoitin). Oli ainakin mulla jo ihan tohjona se (200 000 ajettu).  Motonetin "Moottorin alatukikumi PSA ø70  406 Takatyyny/ala jos ø70mm hela (ei HDi) [1996-2004]" Oli oikea osa, vaikka motonetin kuvaus väittääkin ettei HDihin sovi.

HDi-moottorien tapauksessa käytetään alatukikumia 1809 33, joka on eri kuin muiden 406:n moottorien yhteydessä. Vääräkin osa sopii varmasti paikalleen mittojen ollessa sopivat, mutta sen jousto- ja kesto-ominaisuuksissa lienee eroa oikeaan nähden.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

shakaali91

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #20 : 08.10.2015, 21:50:40 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110.

Kytkinremontti siis tässä käynnissä ja hilppeet olisi nyt purettu, mutta tuo kasaaminen mietityttää. Tässä on siis tuo "vetävä" kytkin, niin voisiko joku kertoa, miten se käytännössä pitäisi niputtaa? Miten yleensä sen painelaakerin saa menemään asetelman käpälien "taakse" ja pitääkö se laittaa siihen ennen kuin alkaa laatikkoa änkemään takaisin? Jos näin, niin millä ihmeen ilveellä se kytkinhaarukka pitäisi saada oikein siihen laakeriin, kun piiloonhan se menee, kun laatikon puskee eteen. ::)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #21 : 08.10.2015, 22:31:51 »
Aiemminkin on samaa asiaa ihmetelty:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58962.msg255685#msg255685
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58962.msg267172#msg267172
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58962.msg279433#msg279433

Korjaamokirjallisuuden mukaan painelaakeri (2041 66) asetetaan ensin kytkinakselilla sijaitsevaan painelaakerin ohjainholkkiin, jonka jälkeen vaihteisto kiinnitetään takaisin moottoriin. Ennen vaihteiston asennusta pitää varmaan varmistua siitä, että kytkinhaarukka (2117 59) on sellaisessa asennossa, että se asettuu oikein painelaakeria vasten/kiinnittyy siihen; itselläni ei ole tuosta kokemusta ja korjaamokirjallisuus ei siitä mitään kerro.

Vaihteiston asennuksen jälkeen erikoistyökalu 0216-K asetetaan vaihteiston kytkinkotelossa olevasta reiästä kytkinhaarukassa olevaan pitkänomaiseen aukkoon, käännetään työkalua 90 astetta ja vedetään työkalua, jolloin painelaakeri lukittuu paikoilleen paineasetelmaan. Lukituksen onnistuminen tarkistetaan työntämällä työkalua, jolloin painelaakerin ei pitäisi enää liikkua takaisin.

Kuten noista aiemmista viesteistä käy ilmi, ei tuota erikoistyökalua ilmeisesti kuitenkaan aivan välttämättä tarvita, vaan painelaakeri lukittuu paikoilleen myös kytkinpoljinta painamalla tai kytkinhaarukkaa jollain apuvälineellä kampeamalla.

Joku asiasta omakohtaista kokemusta omaava henkilö kertonee asiasta enemmän.

Tässä korjaamokirjallisuuden ohje, josta yllä mainitut ohjeet löytyvät: http://petrila.org/repair/2/406d8/info/gb/b2bg06k3.htm
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 00:33:31 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

shakaali91

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #22 : 09.10.2015, 15:34:17 »
Kiitoksia kattavasta ja nopeasta vastauksesta!
Semmonen pieni kysymys vielä että voinko pistää kiinteän vauhtipyörän tuon kaksoismassapyörän tilalle vaikka on tuo "vetävä kytkin"?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #23 : 09.10.2015, 15:50:43 »
Joku toinen osannee kertoa asiasta enemmän, mutta jotain tietoa noista vauhtipyöristä löytyy esim. tästä viestistä ja siihen linkitetyistä viestiketjuista: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58962.msg246285#msg246285
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

shakaali91

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #24 : 10.10.2015, 11:22:42 »
Hankalaa on. :-[ Sain jo kerran kytkimen ja laatikon paikalleen ja menin koittaan kytkinpolinta niin kuulu vaan outo rutina ja pari polkasua lisää niin poljin oli lattiassa.
Ajattelin että laakerin päässä oleva lukitusrengas olisi irronnut mutta ei. Haarukka oli vaan jostain syystä jumittunut pohjaan eli kytkimen irroitus asentoon. Haarukan käpälät kyllä mielestäni meni laakeriin niinkuin pitääkin, mutta mikä tässä voi mennä pieleen? Ja mikä tehtävä tuolla asetelman ulkopuolelle tulevalla pikku levyllä ja tuolla rikalla tai mikä tuo ny on? Tyhjään pyörivät siellä mukana? :o

Alla olisi pari kuvaa asetelmasta ja laakerista jos joku kertoisi onko kaikki niin kuin pitää. Eniten mietin tuota päittäisvälystä laakerissa että kuuluuko se asiaan? Oon pistämässä siis varaosa-autosta ehjää käytettyä laitosta sisään.

http://aijaa.com/IvEaSP
http://aijaa.com/y0YoTh
http://aijaa.com/MnPmOP
http://aijaa.com/iO5MEm

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #25 : 10.10.2015, 21:43:48 »
Kuvista päätellen asetelma olisi mallia "vetävä". Ja asennuksessa painelaakeri oli laatikossa kiinni? Jos oli niin pitäiskö nyt haarukalla painaa laakeria moottoriin päin niin voimakkaasti että asetelman levyjousen "kynnet" taipuu niin paljon että aukko suurenee jotta painelaakerin "flenssi" pamahtaa kynsien moottorin puolelle? Eli haarukkaa väännetään vastakkaiseen suuntaan kuin kytkimen työsylinteri puskee?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #26 : 10.10.2015, 23:35:04 »
Tuota, kun katsoin "petrila.org" linkin niin menin ulalle, ei flenssiä näköjään pusketa levyjousen läpi...

shakaali91

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #27 : 11.10.2015, 13:31:00 »
No nyt ois hilppeet vaihdettu ja hyvin tuntuu pelaavan.
Ei ilmeisesti kuitenkaan ollut kaikki oikein ensimmäisellä kerralla.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #28 : 11.10.2015, 21:47:12 »
Mikä oli viisastenkivi? Miten sait pelaamaan?

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #29 : 15.10.2016, 16:44:19 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110.

Sama revohka itsellä juuri meneillä, ja kävi niin, että apurungon etummaiset pultit pyörii vapaana läpi eli ei saa kiristettyä eikä löysättyä. Mutterit "umpikotelossa" eli ei pääse pitämään vastaan?  Onko raatilaisilla kokemusta samanmoisista ongelmista?