Auto: 2000 406 Coupe 3,0 V6 (ES9J4S, XFX, ZF 4HP20, 140 000 km).
Auto ollut omistuksessa kesästä 2012 ja kilsoja tullut hieman reilut 15 000 km. Aikaisemmat viat rajoittuneet perinteisiin airbagi-valoihin. Vaihteisto jumittaa vaihtaessa kakkoselle. Joskus hirttää kokonaan kiinni. Myös 3–4 vaihdossa ongelmia momentinmuuntimen kanssa. Kaikki tullut hyvin lyhyessä ajassa. Pahoittelut pitkästä vikakuvauksesta. Yritän selvittää tässä mahdollisimman tarkasti oireet ja mitä kaikkea on jo kokeiltu.
Oireiden historia: alkoi nykimään lievästi vaihtaessa 1–>2. Sen jälkeen alkoi ajoittain myös "hirttää kiinni", D päällä moottorin kierrokset nousevat hieman kuormaa vasten mutta auto ei liiku. Uudelleenkäynnistyksellä ongelma hävinnyt ja auton saanut kotipihaan.
Useimmiten tämä yhdistyy Automatic Gearbox Fault -ilmoitukseen ja vilkkuviin Sport ja Winter -valoihin. Joitakin kertoja auto on nykäissyt muutaman kerran vielä 3->4 vaihdossa.
PP2000 ilmoittaa "Gear Change Control Fault". Koodi kirjattu 1–2 vaihdossa, tai jos ajaa Snow-asennossa 3–4 vaihdon yhteydessä kun momentinmuunninta yritetään lukita. Muutaman kerran tullut vikakoodi myös jarrupolkimen kytkimestä. Itse kytkin toimii, eli lienee kontaktiongelma. Tätä ei kuitenkaan tule aina. Kerran tuli myös
valitusta vaihteiston ohjausyksikön muutamasta liittimestä. Liittimestä ei kuitenkaan löydy yksittäisiä numeroita, eikä johtojenkaan koodaus tunnu niitä kertovan. Valitettavasti tätä koodia en ole saanut toistettua.
PP2000:lla naksuteltu solenoideja. MV1 ja 2 naksuu. Portaattomista solenoideista 3 ja 5 olivat hiljaa tai korkeintaan inisivät, 4 ja 6 naksui. Käsittääkseni nro 3 on juuri momentinmuuntimen lukitusta ohjaava solenoidi?
Tarkastettu/vaihdettu:
- Vaihteensiirtäjän asentoanturi, uusi OEM
- Öljyä laskettu ulos pari litraa. Olemus terve, ei ylimääräisiä partikkeleita tms. Lisätty saman verran uutta kamaa (Valitettavasti Valvoline Maxlife. Vaihteistoöljyt vaihdatettu pari vuotta sitten ja nyt selvisi, ettei liike laittanutkaan Mobil LT71141. Vaikea kuitenkaan uskoa että tämä olisi rampauttanut laatikon noin 1000km sisällä ensimmäisistä oireista, kun aiemmat 15tkm meni moitteetta).
Tässä kohtaa epäilin luonnollisesti solenoideja.
- Kokeiltu toista hydrauliyksikköä (Citroen C5, 160 tkm ajettu, ei omakohtaista kokemusta toiminnasta)
Tuo toinenkin hydrauliyksikkö käyttäytyi samoin. Solenoiditestejä ajaessa myös numero 6 oli hiljaa nro 3 ja nro 5 tavoin. Näitä kun kuunteli ruuvari solenoidin ja korvan välillä kuului kevyttä ulinaa ja hiljaista naksuntaa. Tällä kokeilin myös ajaa, samat oireet kuin alkuperäisellä yksiköllä.
Yleismittarilla kaikki solenoidit saavat jonkinlaista jännitettä. MV1 ja 2 hyppivät 0–12V, portaattomasti toimivat 3–6 taas näyttävät 0–5V.
Muuta ongelmaa matkassa: autoni vaihteisto-ECU on ilmeisesti vaihdettu. Valmistusajankohta 03-03-06.
Tässä linkki ECUn kuvaan.Myös laatikon sisällä on käyty aiemman omistajan toimesta. Hydrauliyksikön pulttien kannat olivat aika ronskissa kunnossa. Ilmeisesti paketin alla oleva anturi (momentinmuuntimen nopeusanturi?) on vaihdettu, oli meinaan johdoissa kutistesukkaa ja sisällä ilmeisesti abicot. Tämä toki vaihtui hydrauliyksikön mukana.
Valitettavasti myös vaihteiston
ECU:sta löytyi räpellysjälkiä. Johtosarjasta kolme johdinta oli katkaistu ja kiedottu uudelleen kiinni ja peitetty teipillä. Samoin ECU:n johtosarjan kiinni painava klipsi puuttui. Tinasin johdot kiinni ja kutistesukkaa päälle.
Nämä viimeiset pistävät miettimään onko johtosarjassa jotain ongelmaa? Vaihdettu ECU tuskin on ongelma, sillä ainakin 15tkm se on toiminut moitteetta. Täytyisi ensin saada selville pitäisikö epäillä sähkövikaa vai onko laatikossa mekaanisesti jotain pielessä. Varastosta löytyy myös '01 Citroen C5:n ECU ja koko laatikko, mutta ei näitä viitsisi sokeasti kokeilla. Perävälityksessä on käsittääkseni hieman eroa ja voiko eri auton ECU tehdä jotain hallaa muulle sähköjärjestelmälle? Esim. kirjaamalla isommat kilometrit BSI-yksikölle?