Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma  (Luettu 9452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras

pk54401

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #16 : 10.10.2012, 12:01:36 »
Tietääkö kukaan mistä näitä solenoideja saisi halvemmalla, mahdollisesti euroopasta jostakin? Kysyin automaasta ja hinta on huimat 218 EUR kappale. Google antaa varaosakoodilla monta hittiä mutta kaikki on jostakin tsekkiläisestä saitista mistä ei ota tolkkua...

Edelleenkään en saanut yhteyttä laatikon ECUun PP2000:lla vaikka kokeilin tuota liitin kikkaa. Sitten lueskelin PP2000:n dokuja koskien laatikkoa ja siellä sanottiin että tuohon tarvittaisiin joku toinen laite joku TEP92 tai DIAG jotakin. Ilmeisesti sitten noihin alkupään laatikoihin ei saa yhteyttä PP2000:lla?

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #17 : 10.10.2012, 13:30:10 »
eBay UK on ollut hyvä paikka tilata osia.
Myös saksalainen   http://seekpart24.com/peugeot on käypänen.
Taitaa olla kuitenkin hakusessa näilläkin saiteilla.
Oletko kysynyt täältä http://www.powermatic.fi/yhteystiedot.html
« Viimeksi muokattu: 10.10.2012, 13:35:22 kirjoittanut SEL »

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #18 : 10.10.2012, 21:23:26 »
Jos se on tuo 706H noissa varaosakuvissa (varaosanumero 257409), niin tuo 218eur on ihan hyvä hinta.  Saksan pösölläkin tuo maksaa 210eur.
Espanjasta saa vähän halvemmalla. 

pk54401

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #19 : 10.10.2012, 22:31:47 »
Oletko kysynyt täältä http://www.powermatic.fi/yhteystiedot.html

Joo Powermaticilta saattaa saada hieman halvemmalla - kiitos vinkistä. Tarvitsevat kuitenkin solenoidin kyljessä olevan tarkan numeron ekana. Pitä varmaan ottaa noi irti viikonloppuna ja kokeilla josko pystyis mittaamaan mikä niistä on rikki (jos mikään). Tuohon hintaan ei houkuta vaihtaa kaikkia vain vaihtamisen ilosta.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #20 : 28.11.2012, 21:37:30 »
Löyutyikö solenoideja powermaticilta?

-Jarno

pk54401

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #21 : 02.07.2014, 18:22:15 »
Kiinnostus lopahti ja auto on odottanut parempia aikoja tallissa. Nyt joutaisi jollekkin jota kiinnostaisi laittaa laatikko kuntoon tai vaikka osiksi jos ei muuten.

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #22 : 26.10.2014, 22:53:46 »
Auto: 2000 406 Coupe 3,0 V6 (ES9J4S, XFX, ZF 4HP20, 140 000 km).

Auto ollut omistuksessa kesästä 2012 ja kilsoja tullut hieman reilut 15 000 km. Aikaisemmat viat rajoittuneet perinteisiin airbagi-valoihin. Vaihteisto jumittaa vaihtaessa kakkoselle. Joskus hirttää kokonaan kiinni. Myös 3–4 vaihdossa ongelmia momentinmuuntimen kanssa. Kaikki tullut hyvin lyhyessä ajassa. Pahoittelut pitkästä vikakuvauksesta. Yritän selvittää tässä mahdollisimman tarkasti oireet ja mitä kaikkea on jo kokeiltu.

Oireiden historia: alkoi nykimään lievästi vaihtaessa 1–>2. Sen jälkeen alkoi ajoittain myös "hirttää kiinni", D päällä moottorin kierrokset nousevat hieman kuormaa vasten mutta auto ei liiku. Uudelleenkäynnistyksellä ongelma hävinnyt ja auton saanut kotipihaan.

Useimmiten tämä yhdistyy Automatic Gearbox Fault -ilmoitukseen ja vilkkuviin Sport ja Winter -valoihin. Joitakin kertoja auto on  nykäissyt muutaman kerran vielä 3->4 vaihdossa.

PP2000 ilmoittaa "Gear Change Control Fault". Koodi kirjattu 1–2 vaihdossa, tai jos ajaa Snow-asennossa 3–4 vaihdon yhteydessä kun momentinmuunninta yritetään lukita. Muutaman kerran tullut vikakoodi myös jarrupolkimen kytkimestä. Itse kytkin toimii, eli lienee kontaktiongelma. Tätä ei kuitenkaan tule aina. Kerran tuli myös valitusta vaihteiston ohjausyksikön muutamasta liittimestä. Liittimestä ei kuitenkaan löydy yksittäisiä numeroita, eikä johtojenkaan koodaus tunnu niitä kertovan. Valitettavasti tätä koodia en ole saanut toistettua.

PP2000:lla naksuteltu solenoideja. MV1 ja 2 naksuu. Portaattomista solenoideista 3 ja 5 olivat hiljaa tai korkeintaan inisivät, 4 ja 6 naksui. Käsittääkseni nro 3 on juuri momentinmuuntimen lukitusta ohjaava solenoidi?

Tarkastettu/vaihdettu:
- Vaihteensiirtäjän asentoanturi, uusi OEM
- Öljyä laskettu ulos pari litraa. Olemus terve, ei ylimääräisiä partikkeleita tms. Lisätty saman verran uutta kamaa (Valitettavasti Valvoline Maxlife. Vaihteistoöljyt vaihdatettu pari vuotta sitten ja nyt selvisi, ettei liike laittanutkaan Mobil LT71141. Vaikea kuitenkaan uskoa että tämä olisi rampauttanut laatikon noin 1000km sisällä ensimmäisistä oireista, kun aiemmat 15tkm meni moitteetta).

Tässä kohtaa epäilin luonnollisesti solenoideja.

- Kokeiltu toista hydrauliyksikköä (Citroen C5, 160 tkm ajettu, ei omakohtaista kokemusta toiminnasta)

Tuo toinenkin hydrauliyksikkö käyttäytyi samoin. Solenoiditestejä ajaessa myös numero 6 oli hiljaa nro 3 ja nro 5 tavoin. Näitä kun kuunteli ruuvari solenoidin ja korvan välillä kuului kevyttä ulinaa ja hiljaista naksuntaa. Tällä kokeilin myös ajaa, samat oireet kuin alkuperäisellä yksiköllä.

Yleismittarilla kaikki solenoidit saavat jonkinlaista jännitettä. MV1 ja 2 hyppivät 0–12V, portaattomasti toimivat 3–6 taas näyttävät 0–5V.

Muuta ongelmaa matkassa: autoni vaihteisto-ECU on ilmeisesti vaihdettu. Valmistusajankohta 03-03-06. Tässä linkki ECUn kuvaan.

Myös laatikon sisällä on käyty aiemman omistajan toimesta. Hydrauliyksikön pulttien kannat olivat aika ronskissa kunnossa. Ilmeisesti paketin alla oleva anturi (momentinmuuntimen nopeusanturi?) on vaihdettu, oli meinaan johdoissa kutistesukkaa ja sisällä ilmeisesti abicot. Tämä toki vaihtui hydrauliyksikön mukana.

Valitettavasti myös vaihteiston ECU:sta löytyi räpellysjälkiä. Johtosarjasta kolme johdinta oli katkaistu ja kiedottu uudelleen kiinni ja peitetty teipillä. Samoin ECU:n johtosarjan kiinni painava klipsi puuttui. Tinasin johdot kiinni ja kutistesukkaa päälle.

Nämä viimeiset pistävät miettimään onko johtosarjassa jotain ongelmaa? Vaihdettu ECU tuskin on ongelma, sillä ainakin 15tkm se on toiminut moitteetta. Täytyisi ensin saada selville pitäisikö epäillä sähkövikaa vai onko laatikossa mekaanisesti jotain pielessä. Varastosta löytyy myös '01 Citroen C5:n ECU ja koko laatikko, mutta ei näitä viitsisi sokeasti kokeilla. Perävälityksessä on käsittääkseni hieman eroa ja voiko eri auton ECU tehdä jotain hallaa muulle sähköjärjestelmälle? Esim. kirjaamalla isommat kilometrit BSI-yksikölle?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #23 : 27.10.2014, 02:01:11 »
Johdinsarja kannattaa ensin kunnostaa ja tsekata muutenkin liittimestä liittimeen lävitse. Katkenneet kuntoon, jotta myös virtaa kulkee lävitse, eikä ylimenovastusta liitoksessa ole. Kuvanmukaiset 'johdinwrappaukset' eivät ole mitään liitoksia, vaan ongelmia.

Seuraavaksi sitten öljynvaihto, täytöksi Mobil LT71141 - ei muita. Ties mitä siellä nyt on täyttönä.

Pulssileveysmodulaatiolla (PWM) ohjatut solenoidit eivät 'naksu', vaan juurikin pitävät ininää niitä ohjattaessa.

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #24 : 27.10.2014, 09:45:37 »
Jep, noi toistaiseksi löytyneet johtoviritelmät on jo tinattu huolella kiinni ja kutistesukkaa päälle. Mahtaisiko jostain löytyä myös kytkentäkaaviot, niin voisi helpommin tutkia vaihteiston ohjausyksikön ja itse vaihteiston pään väliset piuhat? Haynesit yms tarjoaa vain neloskoneita, eikä Autodatan XFX-koneen kaaviotkaan hurjasti auttaneet. Vaihteiston pään liittimessä johdot menee käytännössä heti nippuun, ettei johtoihin printattuja koodeja mahdu lukemaan.

Vähän epäilen että jotain samanlaista voisi löytyä sieltä. Kummastuttaa kovasti nuo räpellykset johdoissa, sillä muuten auto on vaikuttanut hyvin "räpeltämättömältä".

Öljyt vaihtuu heti kun näyttää elonmerkkejä. Ajattelin että on parempi pitää muuttujat mahdollisimman pieninä, niin vianetsinnästä voi jopa tulla jotain. Vai voivatko öljyt aiheuttaa näinkin outoa käytöstä, vaikka ensin toimivatkin 15tkm oikein hyvin?

Kiitoksia tiedosta PWM-ohjauksen tuottaman äänimaailman suhteen, tietää ettei sieltä päin kannata fyysistä vikaa etsiä :)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #25 : 27.10.2014, 14:22:13 »
Öljylaatu tai öljyn kunto voi olla syynä, kuten myös venttiilistön ja/tai venttiilirungon kunto. Oletettavasti sinne kuitenkin on solenoideja vaihdettu, liekö sitten jotain epäkurantteja kopioita?

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #26 : 27.10.2014, 15:30:51 »
Kaikki näyttivät identtisiltä, ja tosiaan kokeilin vaihtaa koko hydraulipöydän toisesta vaihteistosta. Mikään ei muuttunut. Vanhassa hydraulipöydässä ainoa räpläys liittyi vaihdettuun nopeusanturiin, joka sijaitsee melko lähellä turbiinia (ei siis tasauspyörästöä). Sekin vaihtui hydraulipöydän mukana.

Tällä oletuksella vaikea epäillä solenoideja tai venttiilejä. 

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #27 : 27.10.2014, 18:18:37 »
Vaihda öljyt.

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #28 : 27.10.2014, 18:34:30 »
Koska auto ei tällä hetkellä varsinaisesti ole ajokuntoinen, en pääse mihinkään huoltoon joka tekisi täyden huuhtelun. Onko mitään kotikonstia fiksuun huuhteluun?   Vähän läträämistä laskea ne öjlyt ulos mitä tulee, laittaa oikeaa kamaa sisään, käyttää konetta vaihde päällä ja taas vaihtaa öljyt, toistaen riittävän monta kertaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #29 : 27.10.2014, 19:59:50 »
On toki, mutta siihen 'kotikonstiinkin' tarvitaan öljynvaihdon mahdollistava laite. Vaihdon mahdollistava yksikkö, liitetään öljynlämmönvaihtimen kiertoon ts. sen tilalle vaihdon ajaksi.

Yksinkertaisimmillaan homman voi hoitaa antamalla vaihteiston öljypumpun pumpata vanha öljy kannuun ja samalla esim. porakonepumpulla täyttää vaihteistoa 10 litran kannusta, ylivuoto/tyhjennys proppu avattuna. Tähän tarvitaan vain lämmönvaihtimen tilalle liitettävä laippa, jossa kaksi letkuliitäntää - toki myös toinen lämmönvaihdin käy, joka muutettu hommaan sopivaksi.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 20:03:51 kirjoittanut Benkku »