Käytin viime vuonna 406:n nelipyöräsuuntauksessa, koska vaihdoin takapyörien väljät raidetangot. Tai siis ne raidetankojen kumihelat oli väljät. Suuntaus tehtiin ilman alasvetoa, ja korjaajalla näytti olleen samat ohjearvot kuin mitkä minun Autodatani antaa (etukorkeus 144mm, takakorkeus 150mm, etuauraus 0mm ±1mm, taka-auraus 3mm ±1mm). Eli siis ei tehtaan alasvetohommaa, koska korkeus on noin suuri. Etupyörien auraus oli ennen säätöä: vas. 2,0mm, oik. -1,1mm (kokonaisaur. 0,9mm), takapyörien auraus oli vähän mitä sattuu (kokonaisaur. 5mm), kun laitoin raidetangot vain sinnepäin koska vein auton suuntaukseen joka tapauksessa. Suuntauksessa korjaaja laittoi arvoiksi: Etu: vas.0,8mm, oik.0,9mm (=1,7mm). Taka vas. 1,6mm, oik. 1,4 mm (=3,1mm). Lopputuloksena auton suuntavakavuus heikkeni selvästi, etenkin sivutuuliherkkyys on ärsyttävä. Näin siitä huolimatta, että aiemmin takapyörien raidetangot olivat romut. Edessähän on nyt periaatteessa liikaa aurausta, voisiko tuo selittää ongelman? Huomionarvoista on, että auto on 11v vanha, eli jousitus ei enää ole yhtä korkealla kuin uutena (nuo ohjeet on varmaan uudelle jousitukselle, en ole mitannut auton korkeutta. Eikä mitannut korjaajakaan). Kumpaan suuntaan nuo arvot muuttuvat auton painuessa alas? Järkeilyni mukaan takapäässä auraus vähenee ja etupäässä kasvaa, meneekö noin? Korjaaja muistaakseni sanoi laittavansa vähän reilummin etuaurausta, kun jousituksen painuessa pyörät alkavat harittaa enemmän ts. auraus vähenee, eli toisinpäin kuin ajattelin. Pitäisikö vikaa lähteä ratkomaan etupään aurausta vähentämällä.
Onko tietoa/kokemuksia, mitkä säädöt ovat omiaan parantamaan suuntavakavuutta, mitkä taas heikentämään? Johonkin noita pyöriä on suunnattava, kun ei enää jaksa luikerrella.
Niin, ennen ja jälkeen suuntauksen oli samat renkaat, nyt taas erilaiset renkaat, ja näilläkin sama kiemurtelu jatkuu.