Kirjoittaja Aihe: 206 - Vinkuva ääni etupäästä  (Luettu 8267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

henkkagti

  • Vieras
206 - Vinkuva ääni etupäästä
« : 27.12.2011, 20:50:09 »
Auto: 2000 206 2,0 GTI (150 000 km).

Kuuluu hiljaa ajettaessa esim. kaupungissa niin kimeää vinkunaa etupäästä ja voimistuen kääntymällä ihan hieman vasemmalle. Joskus tuo sama ääni kuuluu hieman nopeammassa vauhdissa n. 60 km/h. Ja nyt kun olin Lapin reissulla niin tuli outo lisä ääni, kenties samasta viasta, kun vauhti kiihtyy yli 80 km/h niin rupeaa kuulumaan voimakasta ihmeellistä ulinaa... Ei mielestäni johdu renkaista koska renkaat on hyvät ja paineet kunnossa.

En oikein saanut selvää mistä etupäästä kyseinen ääni kuuluu, kun välillä kuulosti että tulisi kuskin eturenkaan tiennoilta ja välillä apukuskin puolelta. Kun oikein taas rupesi kuuntelemaan niin kuulosti että tulisi jostain konehuoneesta. Paikallaan ei kuulu mitään ääntä vaikka nostaisi kierroksia tai kääntelisi rattia.

Mutta kytkin varsinki paikoillaan rahisee, niin voiko kyseinen ääni siitä johtua? Itse en jotenkaan tahdo uskoa että kytkimestä kuuluisi. Missä vika ja miten mahdollista vikaa on hyvä lähteä paikantamaan? Auttakkaa, kun en itse autoista kauheasti tiedä, hyvä korjaaja kyllä löytyy, mutta pitäisi oikeaa osaa saada ostettua.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #1 : 27.12.2011, 21:25:01 »
Jos kytkimen painaminen vaikuttaa ääneen, niin veikkaisin kytkimen painelaakeria.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

henkkagti

  • Vieras
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #2 : 27.12.2011, 22:00:36 »
Joo Kytkimen vian kyllä tiesinki, mutta ei muuten kytkin pidä ääntä kuin sen ollessa pohjassa. Mutta mistäs mahtaa tuo vikinä ja ulina ajon aikana kuulua?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 22:42:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #4 : 28.12.2011, 11:40:35 »
... kun vauhti kiihtyy yli 80 km/h niin rupeaa kuulumaan voimakasta ihmeellistä ulinaa... Ei mielestäni johdu renkaista koska renkaat on hyvät ja paineet kunnossa.

En oikein saanut selvää mistä etupäästä kyseinen ääni kuuluu, kun välillä kuulosti että tulisi kuskin eturenkaan tiennoilta ja välillä apukuskin puolelta. Kun oikein taas rupesi kuuntelemaan niin kuulosti että tulisi jostain konehuoneesta.

Tämä johtuu ajoviimassa pyörivästä jäähdyttimen ropelista. Laita keulaan maskinpeitto tai väliaikaispahvi ja käy sitten ajamassa yli 80km/h. Jos ääni on poissa, kysessä on jäähdyttimen puhaltimen laakerointi.
Peugeot RCZ HDI FAP

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #5 : 28.12.2011, 14:54:58 »
Joissakin 206 malleissa, jäähdytyspuhallin tuntuu olevan laakeroinniltaan vikaantuva.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #6 : 28.12.2011, 15:15:59 »
Etujarrut laahaa. Loppuuko ääni kun painaa jarrua.
Peugeot 3008 hybrid

henkkagti

  • Vieras
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #7 : 28.12.2011, 16:12:23 »
Erittäin paljon kiitoksia hyvistä vastauksista, varsinkin noista linkeistä oli hyötyä! Eli oireet niin vahvasti viittasivat oikean etukulman laakeriin.. Jos se isompi ääni ei lähde pois laakerin vaihdolla ni täytynee koittaa tota maskin peittoa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #8 : 28.12.2011, 16:28:03 »
Kannattaa toki nuo laakerin vaihtoa halvemmat vaihtoehdot ensin käydä läpi, ettei tule turhaan vaihdettua.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #9 : 28.12.2011, 18:11:33 »
Kaikkein halvinta lienee laittaa koko keula umpeen pahvilla ja ilmastointiteipillä ja käydä ajamassa lenkki jossa vauhti nousee yli 80km/h. Jos mikään ei muuttunut ja ääni kuuluu yhä, niin sitten kalliimpia keinoja käyttöön.
Peugeot RCZ HDI FAP

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #10 : 28.12.2011, 19:23:41 »
Jos laakeri pitäis noin selvää ääntä ajossa niin sen kyllä huomaa helposti kun nostaa pyörän ilmaan ja pyörittelee ja kuuntelee.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #11 : 28.12.2011, 23:57:36 »
Mitä noilla vaihtoehdoilla meinasit?

Lähinnä aiemmin mainittuja jarruja ja jäähdyttimen puhallinta. Ja onhan noissa linkeissä vielä ohjeita sen laakerivian varmistamiseenkin kuuntelemalla/kokeilemalla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

irspe

  • Vieras
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #12 : 21.07.2012, 10:22:12 »
Auto: 2003 206 CC 2,0 (106 000 km).

Olimme eilen ajelemassa vaimokkeen autolla ja huomasin ulisevan/kitisevän/riipivän äänen auton etupäästä moottorijarrutuksen aikana. Vika ilmeni eteenkin kolmosvaihteella hidastettaessa, sekä vaihtaessa kolmoselle. Ääni on pahimmillaan todella kova, mutta loppuu kuin seinään painaessani kytkimen pohjaan. Eikai vaan vaihdelaatikossa jotain häikkää?

irspe

  • Vieras
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #13 : 22.07.2012, 13:48:24 »
Onko vaihdelaatikossa öljyä.

Tässä yritin tutkiskella, mutta ilmeisesti pitää ruveta irrotteleen rengasta kuskinpuolelta?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23491.0
http://206gti.net/gear-oil/
Onko nämä ohjeet oikeaan laatikkoon?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 206 - Vinkuva ääni etupäästä
« Vastaus #14 : 22.07.2012, 22:04:21 »
Etköhän noilla BE-vaihteiston ohjeilla selviä. Auton pitäisi olla tasaisella alustalla, ja sitten mittaat vasemman etupyörän lokarin korkeuden maasta. Tunkilla auto ylös ja pyörä pois, samoin edessä oleva muovilokari. Laske auto samaan korkeuteen kuin se oli pyörillään seisoessa. Irrota täyttö/tarkastustulppa ja katso onko öljyä. Voit lisätä öljyä (esim. Total BV 75W-80, vaikka Motonetistä. Käytä vain sopivaa öljyä, synkronointi ei toimi kunnolla kaikilla öljyillä), ja tarkastella kuinka paljon sinne mahtuu lisää, että pinta on täyttötulpan tasalla. Öljyn voit lisätä täyttöaukosta vaikka letkun ja silikonipatruunan suuttimen avulla, tai sitten vaihteiston päältä vaikka muovisen huohotintulpan aukosta (tai peruutusvalon kytkimen reiästä). Öljyt on toki järkevää vaihtaa samalla kokonaankin, jolloin tarvitset kaksi litraa öljyä.

Öljykeskustelua:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.0

Älä lisää sopimatonta öljyä edes pientä määrää. Omakohtainen kokemus on, että pari desiä väärää öljyä BE-vaihteistossa oikean öljyn seassa haittaa synkronoinnin toimintaa merkittävästi.