Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (automaattivaihteistot)  (Luettu 23894 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 503
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
JPL, kirjoitit tuonne "607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen" keskusteluun "Uusimmissa 607 V6-moottorisessa on sama laatikko, kuin 407 V6:sessa. SB antaa selkeät ohjeet, miten tehdään. Laitan tarkempia kuvia ja ohjeita pian." Onko tuo SB:n ohje nyt jossakin tällä palstalla?


Benkku

  • Vieras
AM6 vaihteistoon ei valitettavasti huuhteluvaihto onnistu. Lämmönvaihdin on integroitu.

Irtoaa vaihteiston kuoresta kyllä, lämmönvaihdin on kiinnitetty pulteilla. Eri asia sitten on, onko huolloilla sovitinta, huoltolaitteen  öljykiertoon liittämiseksi.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 788
En raaskinut uutta aihetta raapasta, niin laitan tähän jatkoksi. Ohjelmistopäivitykset, ja niiden vaikutus toimintaan. Onko ohjelmistopäivityksillä konkreettinen vaikutus vaihteiston/moottorin toimintaan? Vai onko vaikutus lähinnä psykologinen? Itsellä ei ole oikeastaan mitään tietoa tuon nykyisen kulkineen päivityksistä.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 753
  • 407 3.0 V6 Sport
Ohjelmistopäivitykset joissakin tapauksissa saattavat auttaa vaihteiston sujuvampaan toimintaan. Huolloissa on varmaankin ajettu päivityksiä, tehtaan suosituksinakin. En odottaisi niiltä ihmeitä ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Onko näissä pösöissä kenellekään sattunut sellaista, että öljynvaihdon jälkeen laatikko alkaa vasta oikutella ja menee lopulta remonttiin? Tuntuu saksalaismerkeissä olevan melko yleistä. Tämä varsinkin silloin, jos on ajettu reippaasti ilman ensimmäistäkään vaihtoa.

Tuli hankittua tuollainen vm 2003 607 2.2HDi ZF:n 4HP20 -laatikolla. Laatikko vaihtaa todella hienosti, enkä voi toimintaa moittia mitenkään. Mutta kun autolla on ajettu jo 300tkm, eikä kuittien perusteella äkkiä löytynyt laatikon öljynvaihdosta tietoa, niin tekisi mieli viedä tuo huuhteluvaihtoon tuohon korjaamolle, joka niitä tekee. Tässä tilanteessa tuntuisi tuo itse vaihdettu 3L suurimmalta riskiltä.

Suodattimen vaihto tuohon taitaa olla niin iso homma, ettei sitä viitsi korjaamolla teettää. Eikös siinä pidä tiputtaa voimapaketti alas, irrottaa laatikko ja sitten vasta pääsee suodattimeen käsiksi?
--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Olen kuullut moisesta. Tuo kuulostaa puoliksi essolta mutta liekö uudet öljyt laittaisi paskat liikenteeseen ja tukkisi venttiileitä? Mitään muuta en pysty kuvittelemaan, en tosin mahdottomia noista tiedäkään.
Omaan AL4:een oli vaihdettu yhden kerran öljyt 8v/282tkm:n aikana. Toimi ihan ok, hieman kulmikas tosin. Kaksi öljyn osavaihtoa (3litraa noin kuudesta kerrallaan) parin tonnin sisään ja sen jälkeen linjapaineventtiilin vaihto öljyjen kanssa. Nyt toimii jo kuten pitää.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
vm 2003 607 2.2HDi ZF:n 4HP20 -laatikolla.

Ajelen samanlaisella keksinnöllä. Kilometrejä 320tkm. Vaihdoin 3 kertaa sen 3litraa välillä 250-280tkm, kun en myöskään löytänyt merintöjä laatikon öljynvaihdoista. Ei eroa toiminnassa ennen ja jälkeen öljynvaihdon. Huuhteluvaihto on tuohon laatikkoon vähän kinkkisempi tehdä, kun lämmönvaihdin on laatikonpäässä. (laatikolle menevissä putkissa kiertää vesi) Myös öljyn lisääminen oli pienesti haasteellista, kun ainakaan omassani ei ole mittatikkua kyljessä. (joissain kuulemma on) Lopulta totesin helpoimmaksi lirutella uudet öljyt sisään laatikon päällä olevasta huohotinreiästä.

ahtimyy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
  • Vierivä kivi ei sammaloidu
Mulla on ollut 2 kpl 605 STDT automaatteja. Kummallakin on ajettu yli 400 tkm ja automaattiöljyt on vaihdettu joka moottoriöljynvaihdon yhteydessä. Siis se n. 3 litraa, joka huoltotoimien keston aikana ehtii laatikosta valua. Sama menettely on ollut 406 Hdi automaatin kanssa (300tkm). Ei ole ollut mitään häikkää missään kolmessa laatikossa. Kustannus on aika marginaalinen, vaikka teetänkin huollot paikallisella AD korjaamolla. Vertauksena veljeni BMW 530 dA, jossa ei kuulemma öljyjä huolto-ohjeen mukaan tarvitse vaihtaa. Vaihtoi sitten laatikon 300 tkm:n jälkeen.