Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdyttimen puhallin  (Luettu 13049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #30 : 18.02.2013, 22:20:41 »
Rohkeasti vaan, ensin nippusiteillä kiinni ja sitten Supex Epoxya päälle. Penkkiporakoneessa voi porata vaikka 2 millin reiät ja avartaa niitä nipparin muuotoiseksi  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #31 : 18.02.2013, 23:07:26 »
Ei mitään reikiä piirilevyyn eikä nippusiteitä. Eikös tuo ole alunperin ollut kiinni vain noista jalkojen tinauksísta, joten tinalla jalat kiinni ja se siitä. Jos on ihan pakko varmistella niin sitten Araldiittia tai vastaavaa liimaa varovasti kylkeen kuten "B" ehdotti.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #32 : 19.02.2013, 01:41:17 »
Luitko viimeisen viestini? Siitä löytyy syy miksi ehdotin nippusidettä.

Sen verran lisätietoa että liukulaakeri irtosi kohtuu pienellä vääntämisellä, toiseen päähän akselia 8mm kiintoavain ja hyväleukaisilla pihdeillä pyörittelemään. Pienillä viiloilla ruosteet pois ja nyt pyörii hyvin. Mitä kohtia noista kannattaa rasvata? Liukulaakerin/akselin päässä oleva kuppi on ainakin nyt kirkas joten tuskin siellä on vaseliinia koskaan ollut. Onko liukulaakereita tapana rasvailla? Riittäisiköhän liukulaakerin liukupintojen kevyt pyöräytys vaseliinisella sormella?

Toinen juttu että liukulaakerin ulko-osaa paikallaan pitävä "kruunu" on ihan kunnossa. Noiden sakaroiden pitääkin sojottaa tuolla tavalla. Kun liukulaakerin ulko-osan painaa kruunun sisään, jää sen yläpinta jokseenkin kruunun tasalle.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013, 01:47:00 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #33 : 19.02.2013, 07:57:46 »
Noi puslat lienee uutena olleet "kestovoideltuja". Vaseliinia akselin ja puslan väliin ja paketti kasaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #34 : 19.02.2013, 09:05:06 »
Saattaapi tosiaan olla, että "kruunusi" on kunnossa. Oheisessa kuvassa vastaava toteutus 206:n jäähdyttäjän puhaltimen laakerista. Siinäkin tuo kruunu on saman mallinen, usein nuo piikit ovat vain huomattavasti "loivemmassa" asennossa mitä itse olen nähnyt ;).

Pointtina kuitenkin se, että tuo laakeripallo, bushing???, pitää olla tuon kruunun sisällä tiukasti eikä se saa alkaa pyöriä kruunun ja "pallon ulkokehän" välillä.
Esim tuossa kuvan osassa et pysty pelkillä sormivoimilla muuttamaan tuon pallon asentoa, vaan jos akselin linjausta pitää muuttaa, niin tuota laakeria pitää kääntää jollain tapilla tuosta akselin reiästä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #35 : 19.02.2013, 10:02:55 »
Aika samalta näyttää minullakin omassani tuo liukulaakeri kruunuineen. Tosin tuo 407:n kruunu on järeämpää tekoa, kuvan perusteella. On toki mahdollista että kruunu, tai kuten benkku sanoi, muotosulkeinen on hieman kuoleentunut. Mutta kyllä itsekin sitä mieluummin ruuvarilla käänsin, en sormilla edes yrittänyt.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #36 : 19.02.2013, 10:18:27 »
Noita laakereita saa uutenakin (kannattaisi ehkä vaihtaa?), tuo helan pidin joka on muutamalla kynnellä puhallinmoottorin päädyssä on jousiterästä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #37 : 19.02.2013, 13:10:49 »
Tuskin auton varaosana? Eikös marmori- ja lastulevytiskeillä myydä vain kokonaisia puhaltimia? Vaikea varmasti sanoa tarviiko mitään uusia, kun en ole uutta vastaavaa liukulaakeria kruunuineen nähnyt. Kuula meni nippa nappa kruunun sisään käsin painamalla, vaikka jonkin verran tiukka olikin. Asennuksen jälkeinen lievä vinous ei ihan pienellä käsin painamisella oiennut (joten otin ruuvarin).

Luulen etten nyt vaihda mitään, tuntuu riittävän tiukalta ja huolettaa tuon helan pitimen irroitus ja etenkin uuden paikoilleen puristaminen ja paikallaan pysyminen jos noita kuutta kynttä ei saa kunnolla puristettua.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SEL

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #38 : 19.02.2013, 14:38:56 »
Noi puslat lienee uutena olleet "kestovoideltuja". Vaseliinia akselin ja puslan väliin ja paketti kasaan.

Vaseliini ei ole oikea voitelu kestovoidellulle puslalle. helpoin tapa on laittaa peukalo toiseen päähän puslaa ja pusla täyteen ohutta oljyä ja sitten toisella peukalolla painetaan öljylle painetta jolloin öljy painuu puslan huokosiin joista se sitten voitelee kitkapintaa.
Olen kuullut myös ohjeen, että laitetaan pusla ohueen öljyyn huppeluksiin ja sitten paketti uuniin mietoon lämpöön toviksi, tällöin puslan huokosten ilma lämmetessään poistuu ja paketin jähtyessä öljy imeytyy tilalle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #39 : 19.02.2013, 18:04:17 »
Vaikuttaa maallikosta epäuskottavalta että kummallakaan konstilla saisi voitelua kovin pitkäksi aikaa?
[edit: Millä se öljy osaisi tulla nimenomaan akselin puolelta ulos? Eiköhän laakeri lämpene aika tasaisesti.]
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013, 18:23:24 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #40 : 19.02.2013, 18:19:17 »
Tuollaisia ohjeita olen itsekin kuullut. Ja jopa itse kokeillut, saa tuon öljyn tulemaan jopa puslan ulkopinnasta läpi kun vain jaksaa puristaa jonkin aikaa. Tuon kestovoitelun lisäksi laittaisin kyllä tuohon laakeripintaan myös jotain muuta voiteluainetta...

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #41 : 19.02.2013, 18:22:01 »
Juu, materiaali on huokoista eli imee voiteluaineen itseensä. Tavallisia standardiliukuja nuo ovat - tietenkään niitä ei marmoritiskiltä saa, näihin ja muihinkaan 'osakokonaisuuksiin' ei nippeleitä erikseen myydä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #42 : 19.02.2013, 18:28:10 »
Laitoin Bilteman sivuilla hakuun "liukulaakeri" ja vastauksena tuli kaksi irto-kuljetuspyörää, lasten polkupyörä ja turboahdin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

turbofriik

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #43 : 12.05.2013, 20:43:11 »
2.2 SWn flekti taisi pari kertaa äännähtää, ja nyt taisi tuo laakeri hajota. Ei kyllä hirveämmin ääntänyt ennen hajoamista. Näyttää pyörivän tällä hetkellä sen verran epäkeskeisesti rahisten, että ei ihan normaalilta näytä. "Muovisorvi."  :)

turbofriik

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #44 : 14.05.2013, 14:51:41 »
Onko 2.2 bensiinin flektiä muissa malleissa? Ilmeisesti 1.8 ja 2.0 ovat samanlaiset ja 2.0Hdi ja V6?

Liekö sama 1.6 Hdi:n kanssa?