Kirjoittaja Aihe: 206 - Nykii ajossa  (Luettu 9631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToHy

  • Vieras
206 - Nykii ajossa
« : 06.06.2012, 20:09:05 »
Auto: 2002 206 1,6 XT (TU5JP4).

Morjens!

Olen tässä pari päivää yrittänyt etsiä aiheesta tietoa ympäriinsä, mutten oikein löydä autoni oireisiin vastaavia tilanteita.

Ongelmana on selkeä nykiminen kiihdyttäessä alle 4000 kierroksilla ja tuon havaitsee pienillä vaihteilla myös tasakaasulla. Nykiminen on ehket hiukan pahempaa kylmällä koneella. Jotenkin kone tuntuu hiukan nuhaseltakin ja kierrosten noustua päälle 4000 tulee ikään kuin tehopiikki. Käynnistysvaikeuksia ei ole ja motti käy ihan nätisti vapaalla. Imupuolelta kuuluu tosin sellainen mielenkiintoinen imaisuääni, jos tyhjäkäynniltä polkaisee kaasua reippaammin. Ikään kuin suhisisi jostain läpi, mutten ole saanut paikannettua tuollaista kohdetta.

Tulpat on vaihdettu ja päällisin puolin olen tarkastellut ja putsannut puolan sekä tarkastanut helposti läpikäytävät ilmanottoliitännät. Vikavaloja ei ole syttynyt, koodeja en juuri nyt pysty lukemaan, mutta kuukausi sitten katsastuksessa niitä ei ollut ja päästötkin vissiin kelpasi kun leima tuli kylkeen. Ongelma on ollut koko sen ajan kun auton olen omistanut, joten en tiedä millä tavalla kone hyrrää normaalisti. Aluksi luulin, että tällainen pieni nytkyttely kuuluu ranskalaiseen tyyliin ja nuhasuus johtuu vaan siitä että toinen auto on A4 T-merkillä varustettuna. :)

Vielä topic kyssäri: Lämmöt tuntuvat hyrräävän siinä 80C-85C välillä. Onko kyseessä normaali käyntilämpö?

Kiitän jo etukäteen kaikista vastauksista.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #1 : 06.06.2012, 20:29:27 »
Termostaatti ainakin on viallinen. 88-90 astetta on normaali. Voi olla autossasi sytytystulppa löysällä.
Peugeot 3008 hybrid

ToHy

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #2 : 06.06.2012, 20:33:12 »
Tulpat (Valeo RF74LZDC) on kyl kiinni kun tarkastin tänään viimeksi samalla kun rassasin tuota puolaa. Ne ovat muutenkin vain pari viikkoa vanhat. Yksi tulppa oli vaihtotilanteessa löysällä ja puoliksi tuuletinkin jo siinä, että ongelma on nyt korjattu. Eipä ollut ei.

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #3 : 06.06.2012, 20:54:22 »
Mikä polttoaine? Kyseinen kone selkeästi tykkää 98E.stä... Termari kannattaa kokeilla vaihtaa.

ToHy

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #4 : 06.06.2012, 20:56:37 »
Joo kattelen täs jo et mistä ton termarin löytäs tost rässistä. 95:lla oon menny mut testataanpa sitten myös 98 seuraavalla tankilla! Vekkuli tosiaan kun kaikki oireet nykimisestä ja nuhasesta käynnistä häviää tuossa 4000 rpm jälkeen.

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #5 : 06.06.2012, 21:06:50 »
Pari tankillista 98.a ja uskon ettei juurikaan nyi enään, (teho)piikkii tosin säilyy ;) Oma (307) samalla myllyllä vie n.0,8l/100km vähemmän 98.lla, eikä nyi. Muuan auton lainaaja tankkasi siihen nykyistä 95 litkua ja tovin luulin auton jo vikaantuneen kun käyttäytyi niin kovin oudosti...

ToHy

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #6 : 06.06.2012, 21:45:23 »
Ei löydy oikein suoraa tietoa taaskaan joten räppäsin kuvan epäillystä kohteesta. Onko tietoa, onko termari tuon liitteen ympyrän kohdalla?

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #7 : 07.06.2012, 06:28:30 »
Kyllä on.

ToHy

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #8 : 18.06.2012, 17:23:40 »
Noniin. Termari vaihdettu viikko sitten ja 98:lla menty satakunta kilometriä. Toimenpiteillä ei vaikutusta, lämmöt tosin pyörii nyt normaalilukemissa. Kulutuskin vaikuttaisi äkkiseltään pysyneen ennallaan eli n. 6,4l/100. Vapaalla ei ole minkäänlaista moottorin käyntihäiriötä havaittavissa kun nostelee kierroksia.

Katoin äsken vikakoodit ja tuolta löytyy tällaane mystinen koodi jota ihmettelen kovasti:
"P1809 - Transmission 4-wheel drive Low indicator Open circuit".

Mitähän tuota osaisi seuraavaksi kokeilla vai pitääkö köijätä autoa merkkiliikkeeseen?

ToHy

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #9 : 19.06.2012, 18:24:58 »
Noniin, monologia jatkaen ja itse itselleni vastaten: Tuo vikakoodi oli ihan selkeästi lukijavirhe, läppärillä eri softilla katsottuna koodeja ei löydy. Soittelin sitten paikalliseen, patonkimobiileihin perehtyneeseen, liikkeesen huollon merkeissä ja sieltä epäiltiin ruiskutussuutinta. Tämähän toki oli puhelinanalyysi joten katsotaan kun paikan päälle pääsee. Puolapaketistakin oli puhetta, mutta yleisemmin vissiin pistää sytytystä pimeäksi pytty kerrallaan ja sen kyl erottaisin miekin. Aikaa en saanut vielä varailtua sillä lomaillessa ei tässä oikein osaa olla välttämättä oikeassa paikassa oikeaan aikaan joten käytän autoa huollossa jahka sopiva hetki tulee.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #10 : 20.06.2012, 09:55:32 »
Myös lambda-anturi saattaa olla viallinen tai MAP-anturi. Pitäisi tutkia testerillä.

mph16

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #11 : 06.07.2012, 19:23:09 »
Auto: 1999 206 1,4 (170 000 km).

Minun pököttini muuttui ajo-ominaisuuksiltaan ruohonleikkuriksi nyt kesäkuumilla, ja ajattelin tarinoida tänne koska vika vaikuttaa samanlaiselta kuin ketjun aloittajalla.

- vaiva ilmaantui tänä kesänä
- tyhjäkäyntikierroksilla "rumputtaa", eli moottori ja sitä myötä koko auto tärisee voimakkaasti, jokin pytyistä pois pelistä?
- liikkeellä ollessa rumputtaa jos alhaiset kierrokset, ei kulje mihinkään vaikka mitenkä polkisi, tehot kadonneet
- esiintynyt enimmäkseen kylmällä koneella, nyt lämpimillä keleillä
- yhden ainoan kerran oli käynnistysvaikeuksia, käynnistyi mutta sammui saman tien, aivan kuin olisi tukehtunut tms, monta kertaa peräkkäin
- en ole havainnut että pissapojan letku vuotaisi (-> 4. suuttimen vaivat monien ranskattarien kohdalla)
- vaiva yleensä katoaa, jos odottelee jonkun minuutin ennenkuin lähtee liikkeelle tai ajelee varovasti, yhden kerran tosin ilmaantui uudelleen moottoritiellä ajellessa, ja tehot hävisivät sen siliän tien
- flekti ei toimi, mutta lämpö ei ole noussut yli 90 asteen

Ajattelin ensi alkuun tutkituttaa tulpat, puolat ja suuttimet, ja korjauttaa flektin siinä sivussa ihan muuten vaan. Kysyin eräältä mekaanikolta että mistä voisi olla kyse niin epäili suuttimia, että jokin niistä voisi jäädä tällaisilla keleillä hieman vuotamaan? Voisiko olla looginen syy edellä mainittuihin oireisiin, varsinkin tuohon tukehtumiskohtaukseen?

TEMP_ARKISTOON

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #12 : 06.07.2012, 20:24:29 »
4 sylinterin suutin tai puolapaketti.
Peugeot 3008 hybrid

mph16

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #13 : 10.07.2012, 12:02:40 »
Kyllä, viaksi osoittautui 4. bensasuutin. Kyllä nyt hyrrää  :)
Samalla tuli vaihdettua myös tulpat, vaikkei edellisissä mitään vikaa ollutkaan.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Nykii ajossa
« Vastaus #14 : 10.07.2012, 12:42:18 »
Pissapoika suuttimien läpivienti tulee tiivistää. Muuten hajoaa 4-sylinterin suutin joskus uudestaan. Sadesäällä vesi valuu pissapojansuuttimen läpiviennistä 4-sylinterin suuttimen päälle.
Peugeot 3008 hybrid