Kirjoittaja Aihe: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa  (Luettu 7376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 261
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #15 : 16.11.2015, 09:50:47 »
Ei antanut editoida edellistä viestiä mutta nyt tunnen itteni tyhmäksi kun kävin uudelleen sulakkeet läpi. Sieltä oli releen syöttö sulake palanut vaikka ite rele napsahtikin. Vissiin jäi välistä edellisessä tarkastuksessa. Hias hämäläinen hättäilee. :D :D :D
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

Posomies 1952

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #16 : 25.09.2017, 03:24:41 »
Auto: 2003 406 2,0 Break (16- ventt.).

En päässytkään polttimon vaihdolla tästä ongelmasta...

Auto on alunperin toimitettu vetokoukku ja liitin paikalleen asennettuna. Peräkärryn valot ovat pelanneet moitteettomasti kaikki nämä vuodet, mutta nyt peräkärryn vasen takavalo on pimeänä. Pistorasian pinniin nro 7 ei tule jännitettä, vaikka auton kaikki perävalot pelaavat. Jännitettä ei myöskään tule pistorasian sisälle pinnin 7 syöttöjohtimeen (musta). Kaapeli näyttää olevan ehjä läpivientiin saakka. Kaapeli ei yllättäen ollutkaan kaapeli, vaan osa johtosarjaa, eli nauhalla teipattu yhteen nippu johtimia! Läpiviennin jälkeen 'kaapeli' liittyi paksumpaan johtonippuun, joten kokonaisuus näyttää tehtaalla asennetuilta, ei ainakaan jälkiasennetun näköiseltä vaikuttanut. Nämä siis löytyivät tavaratilan oikeanpuoleisen kotelon alta. Sieltä löytyi lisäksi kaksi relettä, jotka menevät samaiseen johtonippuun. En vielä ehtinyt tutkia, liittyvätkö nuo releet peräkärryn valosarjaan, mutta sopisi asiaksi, ettei auton sulakkeet ylikuormittuisi. Varmistin vielä erikseen akkulaturilla peräkärryn pistokkeesta, että vasen takalamppu on kunnossa eikä oikosulkua ole.

Onko jollakin tietoa, miten tämä perävalosarja on kytketty auton sähköihin? Onko kytkentäkaaviota saatavilla? Miten suojaukset on toteutettu, jos peräkärryssä tulee oikosulku? Mutta ennen kaikkea pitäisi saada selville, miksi mustaan johtimeen ei tule jännitettä! Voisi arvella, että kärryn perävalojen haaroitus on tehty auton takavalosta jommalta kummalta puolelta. Tavaratilan vasemman puolen kotelon alle en vielä kurkistanut, löytyisikö liitospiste tai rele sieltä.

Pistorasian kaulus/kiinnike vetokoukkuun oli aivan läpiruostunut. Kiinnitysruuvitkin oli pakko sahata poikki, että pääsi mittaamaan jännitteitä rasian sisältä. Onkohan pistorasian kauluksia/kiinnikkeitä saatavana, ettei tarvitsisi ruveta sellaista värkkäämään? Koukku on Kovil-merkkinen, joten kaulus/kiinnike-ratkaisu voi myös olla heiltä.

Yksi liitinruuvi pistorasian sisällä oli pahasti ruosteessa, joten pistorasia pitänee uusia. Ruosteinen liitos ei kuitenkaan ollut 7-pinnissä... Rasiassa on takasumuvalon kytkin, joka tuntui toimivan kovin tahmeasti. Tämä ilmeisesti selittää sen, miksi auton takasumuvalo ei ole viime aikoina toiminut! Päädyin metalliseen rasiaan ja pistokkeeseen, kun molemmat olivat jo aika repaleiset. Motonetissä ei ollut kytkimellistä versiota metallisena tarjolla. Täytynee liittää sumuvalon kytkimelle tarkoitetut johtimet yhteen, jos meinaa saada sumuvalon palamaan. Omassa peräkärryssä ei ole sumuvaloa, joten pitäisi pelata näin. Mutta mutta... jos lainaan sumuvalollisen kärryn, niin sekä auton että kärryn sumuvalot palavat yhtä aikaa... Motonetissä oli kyllä kytkimellinen rasia, mutta vain muovisena. Lisäksi sen kytkinmekanismi ei näyttänyt kovin luotettavalta. Olisihan se tiestysti fiksumpaa laittaa kytkimellinen rasia.

Peräkärry on parikymmentä vuotta vanha Kärppä. Tietääkö joku, onko Kärppään vielä saatavissa lamppujen kupuja, kun niitä on halkeillut vuosien saatossa? Ei huvittaisi lähteä uusimaan koko valosarjaa, kun se muuten on kunnossa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #17 : 25.09.2017, 03:57:10 »
Tota, 406ssa on CAN/VAN sähköt ja vastaavilla sähköillä oleva 307 ei vaadi mitään releitä, pelkän johtosarjan, jossa on haarat molemmille takavaloille, niissä valolta irroitetaan liitin joka liitetään suoraan johtosarjan liittimeen josta sitten takavalolle menee oma johto.

Mulla on tuolla hyllyssä 307an vastaava johtosarja, näyttää karkeasti tältä

http://www.silmanntech.com/product/188/vetokoukun-johtosarja-peugeot-406-sedan-1999-

Eikä sitte mitään kuvaa mitä eroa 307 ja 406 johdoilla on.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Posomies 1952

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #18 : 25.09.2017, 20:53:23 »
Kiitos, SamiK

Johtosarja on kalustettu niinkuin sanoit, se on kytketty oikeanpuoleisen takavalon pistokkeen ja lamppupaketin väliin eli peräkärryn sähköt kaapataan ko. takavalolta. Johtosarjasta löytyneet kaksi relettä näyttävät kuuluvan olennaisena osana pakettiin niinkuin epäilinkin. Toinen rele on jarruvaloja varten ja toinen jatkuvasti palavia valoja varten, molemmat 1-kielisiä. Ilman noita releitä auton sulakkeet saattaisivat käydä kuumana...

Sitten varsinaiseen ongelmaan. Kärryn 'ajovalot' saavat virtansa releeltä, jossa vasemman ja oikean puolen haaroitus tehdään. Pistorasian pinnistä 5 (oikea puolen takavalo) on kontakti tuohon haaroituspisteeseen, mutta pinnistä 7 (vasen takavalo) ei yhteyttä löydykään (mitattu siis avatun rasian takapuolelta suoraan johtimesta)! Ainoa selitys asialle on, että johto on poikki rasian ja haaroituspisteen väliltä. Vaikea uskoa, että siellä mitään jatkoksia olisi.

Tämä kuulostaa sen verran harvinaiselta vialta, että tuskin kukaan on tällaiseen ennen törmännyt. Taitaa olla helpoin korjaus, kun lisään uuden johtimen nykyisen kaapelin rinnalle ja pistän vielä kutistesukan suojaksi, kun alkuperäisen johdinsarjan teippauksen alta paikoin näkyy värijohtoja.

No, tulipa ainakin itselle selvitettyä valosarjan toiminta pääpiirteittäin. Toivottavasti joku voi löytää näistä tästä selvityksestä jotain hyödyllistä. Avoimeksi jäi kuitenkin vielä, mikä sulake palaa, jos peräkärryn jarruvaloissa tai 'ajovaloissa' tulee oikosulku. Releiden käyttö siirtää ongelman auton jarru- ja takavalojen sulakkeilta releiden syöttöjohdon suojaukselle...
Vilkkuvalojen suojausta en ruvennut tutkimaan. Niitä luultavasti ajetaan auton sulakkeiden kautta, koska ne on kuitenkin mitoitettu jatkuvalle kuormalle.

Onkohan jollakin tietoa, miten noiden apureleiden kautta kulkeva virta on rajoitettu?
SamiK, miten siinä 307:n johtosarjassa suojaukset on toteutettu?

Lopuksi vielä yhteenveto rasian pinneistä ja johtimien väreistä. Huomatkaa, että johtimien värit pätevät ainakin 406 2003 Break 2.0 16V Executive-mallille, joka on toimitettu johtosarja paikoilleen asennettuna. Muiden mallien värikoodauksesta ei ole takeita.
Pistorasian pinnien numerointi alkaa keskeltä ylhäältä myötäpäivään, keskipinni viimeisenä.

Pin         Funktio                   406 värikoodi          Väristandardi
1    L      Vasen suuntavalo     Keltainen                Keltainen
2    54g  Takasumuvalo          Oranssi+Harmaa     Sininen              (406:ssa takasumuvalon katkaisin)
3    31    Maa                        Kelta-vihreä            Valkoinen
4    R      Oikea suuntavalo     Vihreä                    Vihreä
5    58R  Oikea takavalo         Ruskea                   Ruskea
6    54    Jarruvalo                 Violetti                    Punainen
7    58L   Vasen takavalo        Musta                     Musta



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #19 : 26.09.2017, 01:37:21 »
Onkohan jollakin tietoa, miten noiden apureleiden kautta kulkeva virta on rajoitettu?
SamiK, miten siinä 307:n johtosarjassa suojaukset on toteutettu?

Lopuksi vielä yhteenveto rasian pinneistä ja johtimien väreistä. Huomatkaa, että johtimien värit pätevät ainakin 406 2003 Break 2.0 16V Executive-mallille, joka on toimitettu johtosarja paikoilleen asennettuna. Muiden mallien värikoodauksesta ei ole takeita.
Pistorasian pinnien numerointi alkaa keskeltä ylhäältä myötäpäivään, keskipinni viimeisenä.

No siis jos sinne tulee oma syöttö niin jossain on varmaan sulake, uudemmilla sähköillä olisi ihan erillinen älyloota jonka syötön sulake on kuljettajan paikan lähellä sulaketaulun tuntumassa. 406ssa on muistaakseni jarruvaloilla kolme 10 A sulaketta, yhden takana on kaikki valot, ensimmäisen perässä on kaksi 10A sulaketta joista toisen takana on toinen jarruvalo ja toisen takana lisäjarru- ja toinen jarruvalo. Noin perinteisen sähköopin mukaan laskettuna noista auton jarruvaloista tulee 2 x 21w ja 4 x 5w, tosta tulee vähän päälle 5 A. Kärryssä on yleensä kaksi jarruvaloa 2 x 21w, eli noin 3,5 A, eli yhteensä vasta noin 8,67 A. Eli siinä mielessä noi releiden tarkoitus on vähän vaikea ymmärtää, tossa mallissa ei kuitenkaan ole mitään palaneiden polttimoiden tunnistusta vaan CAN/VAN sähköt.

Vanhakoppaisessa 307ssa on tosiaan samanlaiset sähköt, eikä siinä ole mitään releitä ja silti toimii, tosin toimii samalla sähkösarjalla myös uudemmassa noin tuurilla, tai sitte ei. Eli toimii jos FullCAN ei huomaa että kulkee liikaa virtaa ja päätä sammuttaa sähköjä, toi ei tosin koske jarruvaloja, niiden virtaa ei valvota missään laitteessa. Takaisin siihen 307 johtosarjaan, se on tosiaan 13 pinniselle, johtoja on jumalaton määrä, siinäkin johtojen värit on standardisoitu kuten 7 piikkiselssäkin. Siinä johtosarjassa on jotain liittimiä joiden kautta esim jatkuva 12 VDC saadaan menemään rasialle asti, mutta ei siinä kyllä sulketta olut missään, tosin se nyt ei ollut ainoa kyseisen kytkennän ongelma, selkeästi virheellinen asennus.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #20 : 26.09.2017, 10:46:03 »
Oppia juuria saman ikäisestä ja mallisesta 406:sta viime kesältä. Kaikki sähköviat ovat peräkärryn kanssa mahdollisia!

Takana olevia releitä syötetään suoraan sulakerasialta. Mutta miltä sulakkeelta, sitä ei voi tietää etukäteen. Syöttö on kytketty sulakkeelle, joka saa suoraan akulta 12V (noita taitaa olla ohjekirjan sulakelistauksen mukaan pari kappaletta). Syöttö on siis omansa.

SamiK:n pohdintaa sulakkeiden kestävyydestä: Minulla on kärryn valot tuplana, jolloin releyttämätön kytkentä alkaa käytön aikana syömään sulakkeita.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Jyrki

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #21 : 26.09.2017, 15:43:18 »
Siellä 20A sulake. Mutta jos tulee oikealle virtaa, viittaa rele vialta.

Posomies 1952

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #22 : 26.09.2017, 18:04:23 »
Kiitokset kaikille kommenteista!

Ei ole relevika, koska sama rele hoitaa molemmat puolet. Haaroitus vasemmalle ja oikealle puolelle on tehty releeltä lähtevässä liittimessä. Toinen haara (ruskea) tulee ehjänä pistorasialle (5), mutta toisessa haarassa (musta) (7) on katkos välillä. Olen mitannut mustan johtimen kuparista molemmista päistä.

Eikö kellään ole 406:n sähkökaaviota? Olisi kovin hyödyllinen dokumentti olemassa vastaisen varalle.

Ylläpitäjä voisi siirtää tämän keskustelun jo olemassa olevaan laariin '406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa'. Olisi alunperin pitänyt sijoittaa tämä sinne, mutta en hoksannut asiaa ajoissa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #23 : 27.09.2017, 07:48:26 »
Ylläpitäjä voisi siirtää tämän keskustelun jo olemassa olevaan laariin '406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa'. Olisi alunperin pitänyt sijoittaa tämä sinne, mutta en hoksannut asiaa ajoissa.

Kiitti vinkistä, aiheet yhdistelty.

SamiK:n pohdintaa sulakkeiden kestävyydestä: Minulla on kärryn valot tuplana, jolloin releyttämätön kytkentä alkaa käytön aikana syömään sulakkeita.

Joo, pohdiskelin noita sähköjä teorian kannalta, noin heti jos ei ole ihan standardi valot kärryssä niin kyllä tosta tosiaan ongelmia tulee ilman releitä.

Eikö kellään ole 406:n sähkökaaviota? Olisi kovin hyödyllinen dokumentti olemassa vastaisen varalle.

Haynesin oppaassa on jonkulaiset sähkökuvat, niitä olen 307an kanssa soveltanut. Kyllä niistä selviää ainakin se mistä johto lähtee ja mihin se päätyy.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Ongelmia peräkärryn valojen kanssa
« Vastaus #24 : 27.09.2017, 10:51:45 »
Minulla oli aikanaan kerääntynyt vettä sivukoteloon joka sitten aiheutti kärryn valojen ongelmia, oli hapettumia.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.