Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)  (Luettu 9835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PsaBaron

  • Vieras
Pöh - kokeiltu toisella eculla, johon sain vaihdettua peräti oman ajonestokoodinkin. Sama jatkuu. Eikö kellään tietoa, että mikä vois estää käynnistyksen kun ajonesto vihreenä...?

PsaBaron

  • Vieras
Imuilman lämpötilamittaukselta jossain johto poikki...

PsaBaron

  • Vieras
....ja eipäs sitten ollukkaan. Huoh, kyllä taitaa olla joku ihan oikea vika pesosessa.....  Uutta kammenkulma-anturia vois ehkä kokeilla ja jos ei tokene sillä niin paaliin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Onhan varmistettu että vika on kaksoisreleen ohjauksessa eikä itse kaksoisreleessä? Entäpä polttoainepumppu, varmistettu että se on ehjä?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PsaBaron

  • Vieras
Juu. Ecun liittimistä saa jompilla koko "polttoaineletkan" kojeistettua. Nätisti lähtee suhisemaan. Maat sekä jännitteet tulee eculle ok. Joku nyt estää käynnistyksen kun ei anna lupaa bensansyötölle, muťta mikä....?

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Pyäriikö se bensapumppu suoralla virralla ettei olis rikki? Vai tarkoittaako toi " lähtee suhisemaan nätisti" että toimii?
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

PsaBaron

  • Vieras
Kyllä pyörii. Ecun tehtävä on maadoittaa toi polttoainepumpun rele startissa. Sen voi maadoittaa itse johtosarjan liittimestä jolloin rele, törmäyskytkin että pumppu tulee testattua jos bensa alkaa vaan virtaamaan. Eli ohjausta ei tule polttoainepuolelle, eikä tule jännitettä puolallekaa. En oikein muuta keksi, kuin että ajonesto nöyttää vihreää, mutta ei oikeasti anna lupaa käynnistää. Jos ei kellään ole ideoita, niin alan paneutumaan ton toisen ecun ajonestopiiri  koodaamiseen - vielä ennen kuusakoskea

PsaBaron

  • Vieras
Pahus kun tuo harrasteauto on toisella puolella Suomea, eikä pääse ropaamaan.... Sellaista pähkäilin, että tietääkö kukaan, että onko noissa bensapeleissä polttoainelinjassa jonkinlainen paineenmittaus? Jotenkin sellainen muistikuva kesältä, että monitoimireleen sytkäpuoli naksahtaisi startatessa. Mutta ei siis ohjaa bensapumppua. Voiko olla niin pöljä, että jos tulee viallinen tieto - että juu bensalinjassa on painetta (mitä siis oikeasti ei ole....) - niin ei ohjaa pumppua....?

PsaBaron

  • Vieras
.... taitaa olla ainoastaan noissa hdi-koneissa painemittaus....

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Joo, ei ole paineen mittausta bensavehkeissä, ainakaan tuon ikäisissä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PsaBaron

  • Vieras
Harrastusta jatkettu kevätauringon paisteessa. PP2000:lla saatiin ecu luettua. Ei tosiaankaan mitään vikaa päällä. Virtalukko kunnossa. ServiceBoxista vihdoin löytyi kaavio, mitä kaikkea tuohon koodinäppäimistöön on kytketty -> ovien lukoilta tulee tilatiedot.... Jatketaan taas harrastusta jossain vaiheessa.

PsaBaron

  • Vieras
Onko kellään tietoa, että mikä on se logiikka miksi ajonestoon viedään ovikytkinten tilatieto? Siitä on niin kauan, etten jaksa muistaa, että eikö auto muka käynnistynyt jos ovi on auki.... Eihän se niin voinut olla...?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Arvataan. Ei käynnisty jos ovea ei ole ensin vähintään avattu. Oven sulkeminen ei välttämättä ole pakollista. Tosin tutkitaanko tilatietoa ennen kuin on käännetty virta päälle?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Harrastusta jatkettu kevätauringon paisteessa. > ovien lukoilta tulee tilatiedot.... Jatketaan taas harrastusta jossain vaiheessa.

Koodinäppäimistön joku johto saattaa olla vielä poikki. Mittaa, tuleeko sytytyspuolapistokkeelle moottorin päälle pulssia. Muistaakseni kaksi johtoa.

Otin noista diodeilla pulssit vakionepeussäätimelle. Jos ei sytkypulssia, niin ecu ei anna bensaakaan sylintereille, ettei katalysaattori sano poks :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Onko kellään tietoa, että mikä on se logiikka miksi ajonestoon viedään ovikytkinten tilatieto? Siitä on niin kauan, etten jaksa muistaa, että eikö auto muka käynnistynyt jos ovi on auki.... Eihän se niin voinut olla...?

Taisi olla niin, että ajonesto kytkeytyy tietyn pikku viiveen jälkeen päälle, kun auto on sammutettu ja ovi avattu. Jos auto vain sammutetaan, mutta oveen ei kosketa, ajonesto ei joko suotta mennyt päälle lainkaan, tai sitten se meni vasta pidemmän viiveen jälkeen (ei nyt muista, että kumpi on oikea vaihtoehto). Käynnistykseen oven availulla tai auki ololla ei ole mitään vaikutusta, kunhan ajonesto on näppäilty pois päältä, mikäli on jo mennyt päälle.