Kirjoittaja Aihe: 406 - Kolina takaosasta  (Luettu 4990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juba80

  • Vieras
406 - Kolina takaosasta
« : 07.07.2012, 15:57:35 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 SV (175 000 km).

Joo, jälleen ranskattaressani uutta ja verenpainetta tosi kivasti nostattavaa vikaa. >:( Takapäästä kuuluu tosi selkeästi pirullista kolinaa,jopa ihan pikku nopeudellakin kun vain tarpeeksi epätasaista mennään, siis jatkuvasti. Vika alkoi tultuani takasin tänne pk-seudulle pohjoisen reissun jälkeen. Eli tienpäällä ei mitään mut nurkka ajossa pirullinen kolahtelu jatkuvasti. Reilu kk sitte käytin auton leimala ja käski vaihtaa aurauksen säätötangot. Ne vaihdoin ja pyhkäsin kohti pohjosta ja siellä teetin nelipyöräsuuntauksen. Ei kerta kotikonstein merkkaus pitänytkään oikein kutiaan. ;)

Tänään sitten kävin auton montulla läpi ja kokeilin kaikki nivelet, tukivarret, koiranluut ja puslat, eikä mistään löytynyt väljyyttä joka antaisi tuon äänen. :o Huomasin kuitenkin että takaoikealta kun sorkkaraudalla pomputtelin rengasta vaimeaa ääntä jostain iskarin tyköä, yläpäähän viittasi. Purin tarvittavat verhoilut että sain yläpään esille. Kumi näytti olevan silmämääräisesti OK. Suihkauttelin vähän silikonispraytä yläpään kumiosiin ja kokeilin kiristää iskaria, siinä toivossa josko olisi jostain kumman syystä vaikka löystynyt. ::) Ja sitten koeajolenkille hiekkatielle... Ja ilokseni sain todeta ettei se kolina mihinkään noilla toimilla hävinnyt. Pikemminki alkoi kuulua vielä enempi. >:(

Siksipä kysynki kanssa veljiltä että onko kellään kokemusta voivatko nuo sen ison prikan alle tuleva kumi alkaa pitään ääntä vai onko vain yksinkertaisesti iskari viallinen? Katsastuksessa reilu kk sitten ei kerta mitään että olisi ollut jotenkin vajaatoiminen. Eikä muutoinkaan käyttäydy mutkapätkillä suvi suomen syheröisillä pikkuteillä kallistellen tai pomppien. Kaasuiskarithan sielä takana näyttäisivät olevan ja mitä olen ymmärtänyt niin aika harvoinhan noita täytyy vaihdella. Itse olisin kolinan aiheuttajaksi veikannut koiranluita mutta ei... Olin jo vähän varautunutkin vaihto-operaatioon.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #1 : 07.07.2012, 16:20:09 »
Ilmeisimmin iskunvaimentimen vika. Voi myös pakoputki ottaa kontaktia runkoon.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #2 : 07.07.2012, 16:21:48 »
Eiköhän kyseessä kuitenkin ole senpuolen takakoiranluu väljänä josta se ääni tulee. Ei sitä tunne jos auto on nostettu ylös, ainoastaan maassa ollessaan kaveri yrittää heilutella autoa niin että sinä olet siinä koiranluussa käsi kiinni.

juba80

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #3 : 07.07.2012, 18:07:11 »
Koiranluuta minäki ensimmäisenä epäilin,mut kun kokeilin auton ollessa sekä pyörillä että tunkattuna ja samala kädellä puristin niveltä,kummastakin päästä välyyttä ei löytyny ::) ja ainoa välyys joka tuntui käteen oli iskarin yläpää kun sorkkaraudalla annoin tunkattuna vähän nypyä ;) ja se kolina kuuluu  aina ko alkaa niin pitkään ennenko yksinkertaisesti pysäyttää koko auton tai nostaa vauhdin vähintään 60km/h  Tuo koiranluuhan olis huomattavasti halvempi ;) Ja nelipyöräsuuntauksessa jonka tehin pohjosessa sain ilokseni huomata että Helsingin herrat oli asentanu maaliskuussa kulmat vituilleen edestä >:( Ihme touhua jos koneet on viimosen päälle ja etupäässä uuet osat kaikki niin silti onnistutaan meneen tyylikkäästi perseelleen ::)  Kaippa se laservempain toimii eri sähköllä täällä kun pohjois suomessa :o Taas kerran usko horjui lisää pk.seudun ns.laatupaikkoihin.

kohnottaja

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #4 : 07.07.2012, 19:09:31 »
Tervehdys!

Minulla oli samanlaista ongelmaa kuului kolahuksia takapäästä aina jos ajoi pieniin töyssyihin ja joskus jarruttaessa ja rivakasti lähtiessä.. No se sit paheni tässä lähiaikoina rupes kolahteleen jo ihan pienestä esim. jos moottori kävi vähän raskaammin kylmällä kelillä ja ihan tien röpelö pinta sai sen napsumaan ja kolisemaan.

No vikahan sit paikantu pakoputkeen eli viimesen pöntön (äänenvaimentajan) kumi kannakkeet oli väsynyt niin lötköiks että pääs napsahteleen toi takapönttö runko palkkiin... :) Ääni oli kuulunu pitkään jo ni vian löysin vasta ku pakoputki katkes sieltä viimesen pöntö kohalta ja ku korjasin putken ni vaihdoin samal uudet jäykemmät ne kumikannakkeet sinne ni ei napsunu ja kolissu enää.

Suosittelen tsekkaamaan ne kumit sielt takapöntöltä jolla se tulee auton pohjaan kiinni et antaako ne pöntön heilua sen verran et pääsee osumaan runkoon tai johonkin!!

juba80

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #5 : 10.07.2012, 18:46:11 »
Joo..Tänään ehdin töitten pääle ajaan auton hetkeksi montulle ja sain kaverin usutettua heiluttaan/rynkyttään autoa oikein olan takaa auton ollessa pyörillä ja ite montussa katellen ja kokeillen ja kyllähän siellä koiranluissa väljää tuntu löytyvän,yläpäässä enimmäkseen :o vähän kuten jo aluksi veikkailinki.Ja juuri niinku ATS kokeneempana pösömiehenä vähän kertoiliki et ei välyyttä saa selvile muutoin ko auto pyörilä ja toinen heiluttelee ;) Helpotti huomattavasti kun sain kaverin vähän tuuppaseen pösöä ;) Ruiskuttelin valmiiksi ruosteen irrotusta kummanki puolen koiranluitten nivelen muttereihin et olis helpommalla antautuis ::) Näyttäs tulevan irti ilman et muuta joutus purkaan,ainoana et tuo alapuoli on vähän ahtaammin työstettävissä...Ja suuntana Motonet jahka töiltä kerkeää..

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #6 : 10.07.2012, 20:30:25 »
Säästä itseltäsi vaivaa tulevaisuudessa ja jätä motonetin italia/espanjaosat ostamatta. Parhaassa tapauksessa ovat vuoden kuluttua taas vaihtokunnossa. Esim ktamotors:lta saat Sasicin valmistamia laadukkaita pystytankoja kohtuuhintaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #8 : 23.01.2017, 21:45:03 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (porrasperä, 527 500 km).

Tässä olen 406 takapäätä yrittänyt saada hiljaiseksi monella konstilla, mutta aina vaan kolisee. Uutta osaa vaihdettu seuraavaa: jouset, iskarit, koiranluut, aurauksensäätötangot, takatukivarren puslat, uloimmat sekä sisimmät. Iskarien yläpää kiinnitys kunnossa ja ääni paikantuu renkaaseen, mutta minne? Välystä ei löydy, vaikka kuinka ravistelee rengasta. Takakontti tyhjänä ajettu ei auta sama kolina jatkuu.. Kiitos avuista etukäteen.

TEMP_ARKISTOON
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #9 : 23.01.2017, 22:38:47 »
Apurungon kumipuslat, bensatankin putki, itse bensapumppu, jarrusatula ja käsijarruvaijerin kiinnitys epäilyksenä ensi tuimaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #10 : 23.01.2017, 22:53:05 »
Miten jarrusatula koliseisi?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #12 : 24.01.2017, 10:46:00 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (porrasperä, 527 500 km).

Tässä olen 406 takapäätä yrittänyt saada hiljaiseksi monella konstilla, mutta aina vaan kolisee. Uutta osaa vaihdettu seuraavaa: jouset, iskarit, koiranluut, aurauksensäätötangot, takatukivarren puslat, uloimmat sekä sisimmät. Iskarien yläpää kiinnitys kunnossa ja ääni paikantuu renkaaseen, mutta minne? Välystä ei löydy, vaikka kuinka ravistelee rengasta. Takakontti tyhjänä ajettu ei auta sama kolina jatkuu.. Kiitos avuista etukäteen.

Kallistuksenvakaajan runkopuslat uusiksi niin kolina häipyy.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #13 : 24.01.2017, 18:31:36 »
Kiitos vinkeistä. Tarkistin ja kiinnitin uudelleen tankin täyttö putken mutta ei loppunut kolina. Kolinaa ei ilmene mutkiin ajettaessa tai käännyttäessä mutta suoraan ajaessa kolisee niin vietävästi. JPL tarkoitatko kumipuslilla takavakaajan koriheloja? Kässäri vaijjeri ei kolise pohjaan sen tarkistin kanssa. Tankin kiinnitys pitänee katsoa vielä. Voisiko tämän tukivarren puslat olla väljät? http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/634390_1_orig.jpg
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takaosasta
« Vastaus #14 : 25.01.2017, 12:22:30 »
Juurikin näin, uusi vain ne kallistuksen vakaajan runkopuslat niin kolina loppuu. Ainut ongelma saattaa tulla tankin puoleisen kiinnikkeen pultin irrotuksessa, on mitä toden näköisimmin ruosteessa ja katkeaa.